Jump to content

Horn / Typhon


Marwin

Recommended Posts

Jeg trenger et horn / Typhon / "bærte" til båten!!

Fikk tak i en trompetlignende inrettning fra bil som jeg monterte. Eneste reaksjon på lyden var at andre lo seg nesten i hjel / dro på smilebåndet hver gang jeg "avfyrte" :cryin:

Bil-horn er neppe egnet. Ikke vil jeg ha "horn på trykkluftbox" heller. Under Offshore-VM var vi vaktbåt, og høstet bare overbærende smil / latter hver gang jeg trykket horn-knappen. I fortvilelsen dro jeg opp en gammel dommerfløyte som var montert på en livvest, og DA ble det reaksjoner! :eek::lol::smash: DEN funket for å påkalle oppmerksomhet!

Men jeg kan ikke agere fotballdommer på sjøen heller! SÅ: HVOR får jeg tak i et SKIKKELIG horn til skuta???

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Da kjøper du deg et trykklufthorn for lastebil og utstyrer deg med en liten trykktank og en 12V kompressor.

 

Skal det være skikkelig kuult skal luftventilen være takmontert med snor til å dra i.

 

Arne J. Vangbo er trolig en bra leverandør.

 

http://www.vangbo.no/default.asp?side=omoss

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får vel fortsatt kjøpt 2-tone kompressorhorn på bilrekvisitabutikkene. Trekker en del strøm, men gir bra lyd. Hadde et slikt i en gammal Kadett for en del år siden. Så hengte relet seg opp det gav seg ikke før jeg åpnet panseret og banket på releet. Holder meg til vanlig standard horn på bilen heretter.

Link to post
Share on other sites

Biltema har følgende båthorn

Bilde

Går på 12V

<{POST_SNAPBACK}>

Æsj! Dette er jo kopi av "latterhornet" JEG har :cryin:

Hva jeg VILLE ha hatt?? Høhhh... Et horn á la Hurtigruta, grovt og jaevli!! Tenk deg: Den lille lørja mi, og D E T hornet :lol::lol::smash:

(Ville kanskje ha senket sigarføringa i en annen tråd her :rolleyes::lol::lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Æsj! Dette er jo kopi av "latterhornet" JEG har

 

Hvilke kvadrat har du på ledningene frem til hornet?

Den største feilen er at det brukes for tynne ledninger slik at spenningsfallet blir for stort.

 

Prøv med kabel (min 1,5 kvadrat) direkte fra batteriet så vil du nok få noen flere decibel.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte kompressor-horn til taubåten i sommer, men var ikke fornøyd med lyden.

Byttet derfor ut plast-trompeten med den "ytterste" delen (schallstykket) fra en gammel ordentlig messingtrompet og skiftet til grove ledninger.

Da fikk fløyta en annen lyd!

Fineste og kraftigste i våre farvann...med musikk i! :yesnod:

Monterte en liten vippebryter med snor oppunder styrehustaket,

det er morsommere enn trykk-knapp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med noen av disse fra www.svb.de:

Bilde

"Using a 12V or 24V DC air compressor for power these dual-trumpet air horns. It delivers a powerful blast with 117 and 218Hz frequencies."

 

Riktignok en pris på 160 euro, men da begynner du å høres ut som danskeferga!

 

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg et horn du kan blåse i. Har en slik liten trompetlignende sak, liggende og den lager mer enn nok lyd. Ingen ledninger eller annen leamikk, og du regulerer selv styrken. Mangler desverre bilde  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Var det noe slikt du tenkte på Lasse?

 

Bilde

 

Den nest minste typen (7 tommer lang) benytter jeg for å kalle inn hunden når jeg er på harejakt, og lyden fra denne høres på lang vei...

Link to post
Share on other sites

Et råd:

 

Kjøp deg et horn du kan blåse i. Har en slik liten trompetlignende sak, liggende og den lager mer enn nok lyd. Ingen ledninger eller annen leamikk, og du regulerer selv styrken. Mangler desverre bilde  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

:lol: :lol: :lol::lol: Tror Marwin ville ha blitt en anelse "rød" eller kanskje blå hvis han skulle ha "blåst" alle gangene han brukte hornet i helgen... :lol::lol: Men det er jo ikke offshoreVM hver helg heller da så....

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol:  :lol:  :lol:  Tror Marwin ville ha blitt en anelse "rød" eller kanskje blå hvis han skulle ha "blåst"  alle gangene han brukte hornet i helgen... :lol:  :lol:  Men det er jo ikke offshoreVM hver helg heller da så....

 

Mvh

 

Pjolter

<{POST_SNAPBACK}>

 

Men hva skjedde på offshore vm da??

 

Skulle ikke du,Pjolter,komme med et referat? :rolleyes:

Redigert av Faxe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...