Brummle Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Skal montere varmer i Mazury 670. Båten har fast ståltank med lufting gjennom skroget. Hva tenker dere om å hente luft til friskluftinnsuget under dekk? Det er en god del ventiler. Ser i bruksanvisningen at luft bør hentes utenfra ved gjennomføring. Er dette nødvendig i forhold til sikkerhet når jeg har fast bensintank med lufting gjennom skrog? Tanken er at jeg dermed får luftet bra igjennom båten samtidig som jeg får inn luft utenfra slik at det ikke bygger opp fuktighet inne. (Ser hvordan det blir etter kort tid i bilen ved resirkulering) Ser at på flere lignende båter er varmer montert under dekk sammen med tanken. Blant annet på Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin. Quote Link to post
abbor Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Jeg har luftinntaket til min D4 rett på innsiden av døra av min Antares 650. Hvis jeg åpner skyvedøra litt så får den friskluft. Hatt det slik i 12 år og synes det fungerer bra. Quote Link to post
Brummle Posted September 11, 2018 Author Share Posted September 11, 2018 abbor skrev 1 minutt siden: Jeg har luftinntaket til min D4 rett på innsiden av døra av min Antares 650. Hvis jeg åpner skyvedøra litt så får den friskluft. Hatt det slik i 12 år og synes det fungerer bra. Fungere det slik at du unngår neddugging av vinduene på vinteren også? Tar du forbrenningsluften herfra også? Quote Link to post
abbor Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Nei forbrenningsluften tas inne i skottet der varmere er montert (under førersetet). Det er åpning i fra dette skottet til under bakdekket, som er ventilert. Du må være helt sikker på at ikke eksos fra varmere kan komme inn i lufta som skal inn i kabinen hvis noe går galt, derfor må friskluftsinntaket enten være ute i friluft eller slik jeg har gjort det. Quote Link to post
Brummle Posted September 12, 2018 Author Share Posted September 12, 2018 Det er slik hos meg også. Da gjør jeg det slik med forbrenningslufta. Det enkleste er å hente lufta til oppvarming inne ca 40 cm fra skyvedøra bak. Alternativt inn over bakdekk. Får jeg stor reduksjon i varmeproduksjon dersom jeg henter lufta ute på vinteren? 2,2 kW. Er det mindre problem å bruke resirkulert luft på båter enn i bil? Quote Link to post
abbor Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 (edited) Hvis jeg hadde hatt plass og en praktisk plass å ta uteluft i fra så hadde jeg hatt et utvendig og et innvendig luftinntak med et spjeld styrt via en wire. Jeg har en slik løsning for å fordele luft mellom gulv og vindu som betjenes av en vriknapp på instrumentpanelet. Er stort sett bare når jeg har sovet i båten i fuktig vær at jeg får mye dugging. Da åpner jeg skyvedøra litt og setter sidevinduet på motsatt side av der varmluft til ruta kommer ut på gløtt. Synes det er mye mindre duggproblemer enn i bil, men døra står åpen mye av tiden når jeg bruker varmeapparatet. Jeg bruker båten mest på Mjøsa når det er kuldegrader og da er det som regel lav luftfuktighet i området. Edited September 12, 2018 by abbor (see edit history) Quote Link to post
Albinisten Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 Jeg monterte en D2 i forrige båten for noen år siden. Planen var at jeg etterhvert skulle lage en gjennomføring for å hente luft. Det ble imidlertid aldri noe av, brenneren henta luft fra samme skott der den var montert. Dette var aldri noe problem. Jeg varma ofte opp båten til stuetemperatur selv med 15-20 minus ute. Quote Link to post
abbor Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 (edited) Ikke noe problem med å ta innluft i fra samme skott som varmeren før en får eksoslekkasje Edited September 12, 2018 by abbor (see edit history) Quote Link to post
Albinisten Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 abbor skrev 45 minutter siden: Ikke noe problem med å ta innluft i fra samme skott som varmeren før en får eksoslekkasje Det er vel helt sant det der! Det riktige er vel bare å bestemme seg for at installasjonen ikke er ferdig før så er gjort. Med isolerte varmerør er det hvertfall ikke noe tema at lufta du får inn i båten ikke er varm nok! Quote Link to post
_Torgeir Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 Dersom du vil ha best mulig tørk bør du hente inn kald uteluft som inneholder vesentlig mindre fukt, med forbehold om at det er kaldere ute. :) Du vil da tvinge ut fuktig luft via andre ventiler/åpninger. Quote Link to post
Brummle Posted September 22, 2018 Author Share Posted September 22, 2018 Da har jeg montert varmeren og testkjørt. Den varmer fint og det meste ser ut til å fungere, men det kommer litt eksos (eller svirøyk?) Rett ved eksosuttaket. Jeg testet med eksospasta og strammet hardt. Fortsatt kommer det røyk. Ble usikker på om det kan være vibrasjonsdemperen som ryker pga varme fra eksosrør? Noen med erfaring på dette? Den ligger jo helt inntil eksosrøret. Quote Link to post
650 Posted January 26, 2022 Share Posted January 26, 2022 abbor skrev On 11.9.2018 at 23.30: Jeg har luftinntaket til min D4 rett på innsiden av døra av min Antares 650. Hvis jeg åpner skyvedøra litt så får den friskluft. Hatt det slik i 12 år og synes det fungerer bra. Hei. Kan du sender meg hvordan installerer du webasto. På,antates 650 . Noen bilder? Quote Link to post
650 Posted January 26, 2022 Share Posted January 26, 2022 abbor skrev On 11.9.2018 at 23.45: Nei forbrenningsluften tas inne i skottet der varmere er montert (under førersetet). Det er åpning i fra dette skottet til under bakdekket, som er ventilert. Du må være helt sikker på at ikke eksos fra varmere kan komme inn i lufta som skal inn i kabinen hvis noe går galt, derfor må friskluftsinntaket enten være ute i friluft eller slik jeg har gjort det. Noen bilder vær så snill. Quote Link to post
abbor Posted January 26, 2022 Share Posted January 26, 2022 Har ikke Webasto Har ikke tilgang på båten min for tiden. Og ikke tror jeg at jeg får noen gode bilder fordi det er så trangt inne i skottet under førersetet hvor D4 varmeren min er montert. Fikk laget en vinklet brakett i aluminium som ble festet opp mot "taket" med epoxy. Limte ei plate av vannfast kryssfiner på den vertikale delen av braketten hvor varmeren så er festet. Quote Link to post
Recommended Posts