Jump to content

30- 34 moderne seilbåt for middelaldrende par.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

En begynner å dra på åra, ungene er nok i all hovedsak ute ifht ferie i sammen i båt i løpet av de neste årene, og da ender vi opp som ett middelaldrende ektepar i båt. Ser for meg båtbytte slutten av sesong 19, evt våren 20. Altså om ett år eller to. Da fra familieseileren på 39 fot fra 86 til en båt for ett middelaldrende par. 

Har begynt å orientere meg litt i markedet. Først var jeg innom "gamle drømmer fra ungdommen" og så for meg en 50 åring i alt fra en Express til Banner til langsmale Wasa og gudene vet hva. Fint å dagdrømme, men dette er jo bare tull i bunn og grunn :-) 

Har prøvd å koke ned til noen kriterier. 

- År 2000 eller nyere

- Mellom 30 og 34ish fot

- Moderne båt, dvs stor cockpit, lett utgang til sjøen bak

- Helst rorkult

- Kvikk og rask også i lite vind

- Selvslåer ville vært fint, men ikke utslagsgivende

- Trenger ikke noe utpregede "havseiler" egenskaper, heller rask enn behagelig i mye sjø

- Innvendig dusj og romslig bad

- Stor seng med lys og luft for to i lugar med klesskap og mulighet til å stå oppreist å kle av/på seg med døra igjen

Skulle allerhelst hatt dobbelseng hvor jeg kan rulle ut sideveis, men det er vel ikke å få til innen denne størrelsen. 

----

Budsjett? Tja, gidder ikke å legge mye penger i båt, det er dyrt nok bare å eie. Har kikket litt på finn og det er jo utrolig hvor mye fint det finnes for under 500 000,- så la oss sette streken der "bare fordi". Mao om det skulle dukke opp noe dyrere så er alt mulig, hvis det begrunnes godt nok ;-)

----

Har fått litt "los" på First 31.7, vs oceanis 323, forsåvidt også oceanis 311. Har jeg forstått riktig at alle tre er laget med basis i samme skrog, at First 31.7 er "racerutgaven" (og veldig pen... må si det), videre at 323 er en videreutviklet 311? 

Har kun sett 31.7 fra utsiden, og det er ett pent syn må jeg si. Men har vært nedi 323 og ble helt satt ut av hvor stort bad og svær dobbelseng den lille båten hadde, i ett relativt raskt skrog og med svær cockpit, men utseendet har jo tapt en god del ifht 31.7.. men så viktig er det ikke. Samtidig liker jeg 31.7 siden den virker mer kompromissløs ifht seilegenskaper, og har rorkult, men ut fra bildene ser den ut til å ha ett lite bad..

En 31.7 med badet til 323 finnes vel ikke :-)

Noen andre båter "i klassen" jeg bør kikke på? Bav 30 og 32 makter jeg ikke utseendet til... de ser for oppblåste og "stuttjukke" ut, men bevares, en har latt seg overtale til mye rart så ;-)

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev 33 minutter siden:

Ikke så stort bad, riktignok, men ellers klaffer vel denne brukbart...

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=128902492

Den var ikke ille, pen båt. 

Kan hende bildet lyver men den lugaren så ganske mørk og snau ut.... litt som den jeg har allerede. Og badet så snaut ut. Litt rart iom at de ikke er køye under på SB siden også. 

Guest Avmønstret#

Mye lekkert! :-) 

Klart, kan jeg føre "planende" på lista så ;-) Drømmer jo om å kunne heise gennaker og legge båten i planeslør oppover Kosterfjorden på vei hjem i solgangsbrisen. 

Elan 350 var rått. Lå en sånn i havna her tidligere, med hekken inn skulle en tro det var en moderen 40 foter for den var brei. 

---

Har som regel likt designet til Hanse, syns 320 ser grei ut, stort bad osv. Fikk litt sveiseglimt av blank lakk av 315. Blank lakk er ikke "min greie", særlig ikke på mørkt trevirke. 

--

Om kona ikke måtte overbevises hadde en First 27.7 seilt inn veldig høyt på lista. Lekkert, enkelt og praktisk interiør, svær cockpit, seiler som ei kule og planer. Må måle høyden på kona, hu er jo liten så kanskje hun har ståhøyde, hun bryr seg ikke om meg så lenge hun har ståhøyde selv. Jeg går gjerne med krom nakke om det er i en First 27.7 ;-)

Jeg ville sett på Bavaria 34 Cruiser. 2 lugarsversjonen har stort bad akter. Lys og fin inni og seiler godt, er sjøsterk og har badeplattform. Danske seilmagasinet testet den i full storm og var meget imponert over båten. Generelt fikk den god omtale i tester.

Treverk og finish er oppgradert i sammenlignet med 33 som også er en bra båt etter mn mening. Begge har en stor owners cabin foran (to lugars versjonen).  Bavaria 33 får du for under 500k. Du må nok over 500 for 34.

Begge har annerledes skap/utseende og seilegenskaper (stivere og seiler bedre) enn 32 som du nevner.

Edited by Arne_ (see edit history)

Du trekker frem Oceanis 323 og jeg hadde en sånn en kortere periode for noen få år siden. Jeg så også på First 31.7 og Oceanis 311. Stemmer at 323 er en videreutviklet 311. Alle tre er basert på samme skrog (raceren Beneteau Figaro Solo) men det legger neppe familieseileren så mye merke til. First er jo mye mer seilbåt og 323 mer bobåt så her må man ta et valg. Riggen på Oceanis er svært lite trimbar. 323 har større volum inni enn de to andre, oppbygningen av overbygget gir veldig god ståhøyde og vinduer i taket gir fint overlys. 323 er lettseilt og fin i lett vind men må reves veldig tidlig, i alle fall med standard seil (og de seilene er triste greier på disse båtene, tror det blir en bedre båt med skikkelige laminatseil).

Badet i 323 er i særklasse og akterkøya virker stor men er ikke bred nok til at en mann på 180 cm kan ligge strak ut på tvers som det reklameres med. Jeg måtte ligge diagonalt. Det funker med en person, men er trangt med to. Forpiggen er trang og passer bare for en, salongen litt liten med buede benker som ikke er så gode å strekke seg ut på og byssa helt normal. 31.7 og 311 har smalere køye akter og mindre bad. Alle er relativt elegante innvendig, men med tynne materialer og nuppete lakk. De senere 31.7 har litt lysere farge på treverket. 311 har mye grunnere kjøl enn de to andre. Både 311 og 323 har vært levert med rorkult selv om de aller fleste her til lands har ratt. Vær oppmerksom på vannsmurt pakkboks, har hørt om lekkasjer her selv om jeg ikke hadde problemer med det. De første 1 – 2 årene ble 323 levert med Volvo Penta og en gang i 2005 gikk de over til Yanmar.

Vil jeg anbefale Oceanis 323 etter mine erfaringer? Tja, personlig byttet jeg den i en mye tyngre og mer tradisjonell båt, men det sier sikkert mer om mine særheter enn om båtens. Er man på jakt etter denne typen båt fortjener den en plass på lista. Men prøveseil den i litt vind før du bestemmer deg!

Artig. Jeg ser på samme type båt (men med ratt). 

Har sett en del på Oceanis 323, men ser at den blir for liten (som nevnt av andre over). Men en Oceanis 343 ser bra ut.

Synd at de som ligger ute på finn nå er så høyt priset.

Vi liker den lyse trivelige innredningen og den gode plassen (i en 34 foter).

Ser at flere er skeptiske til seilegenskapene til Oceanis (ref. det finnes andre raskere båter om det er viktigst).

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Hvis trådstarter egentlig vil ha en rask båt som reagerer positivt på hvert vindpust er det mange fine båter som ikke er aktuelle. F.eks Bavaria, Hanse og Oceanis..

Har et vennepar som er veldig ivrige seilere med mye regatta. Der ble elan 350 forkastet fordi den var for tung til å fungere som den egentlig er tenkt. De byttet den ut etter kort tid for en elan 37 som er en veldig god allrounder. Elan 333 er som en mindre versjon av 37 og bør sjekkes ut.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#
enslagsgjest skrev for 12 timer siden:

+1 på Elan og X yachts 

Er ikke x- yachts dyre greier? Men på andre siden, ned i størrelse er ned i pris. 

Arne_ skrev for 9 timer siden:

Jeg ville sett på Bavaria 34 Cruiser. 2 lugarsversjonen har stort bad akter. Lys og fin inni og seiler godt, er sjøsterk og har badeplattform. Danske seilmagasinet testet den i full storm og var meget imponert over båten. Generelt fikk den god omtale i tester.

Treverk og finish er oppgradert i sammenlignet med 33 som også er en bra båt etter mn mening. Begge har en stor owners cabin foran (to lugars versjonen).  Bavaria 33 får du for under 500k. Du må nok over 500 for 34.

Kikket litt på Finn, blir forvirret over hvor mange modeller det er i rundt samme størrelsen. Bra bad på begge, absolutt innafor. Ser ut som trivelige båter og perfekte "pensjonistcruisere" (no offence), med så stort utvalg tipper jeg det vil være der en finner "mest for pengene", virker som det er mange utstyrsglade eiere og at en kan finne en båt som er veldig bra om en har tid nok, og det har vi. 

Sjøstein skrev for 2 timer siden:

Vil jeg anbefale Oceanis 323 etter mine erfaringer? Tja, personlig byttet jeg den i en mye tyngre og mer tradisjonell båt, men det sier sikkert mer om mine særheter enn om båtens. Er man på jakt etter denne typen båt fortjener den en plass på lista. Men prøveseil den i litt vind før du bestemmer deg!

Som snart 50 er jeg villig til å ofre trimmbarhet, men jeg liker ikke at det er tregt og "lite livlig" for det. At det må reves tidlig er helt ok, at skroget innbyr til god fart på slør er også helt topp, at den breie hekken gir god plass både oppe og nede. Og ja, skal få til prøveseiling før vi bestemmer noe som helst.

LykkelitenIV skrev 1 time siden:

Har sett en del på Oceanis 323, men ser at den blir for liten (som nevnt av andre over). Men en Oceanis 343 ser bra ut.

Ser at flere er skeptiske til seilegenskapene til Oceanis (ref. det finnes andre raskere båter om det er viktigst).

Er ikke brennsikker, men kom ikke 323 med den lyse innredningen i 2005 eller noe? Helt ærlig så liker jeg ikke treverket i de mørke og blanke variantene.... det er helt utenfor hva jeg kan klare å like. 

Pinkvin skrev 16 minutter siden:

Er ikke brennsikker, men kom ikke 323 med den lyse innredningen i 2005 eller noe? Helt ærlig så liker jeg ikke treverket i de mørke og blanke variantene.... det er helt utenfor hva jeg kan klare å like. 

Jeg har sett på 323 fra 2004 til 2007 og alle hadde samme mørke treverk. Men på et tidspunkt (2005-2006?) fjernet de tregarneringen i salongen og la på noe hvitt stoff så båten virker lysere og mer moderne. Men jeg så på en First 31.7 fra 2006 som hadde helt lyst treverk.

Guest Avmønstret#
LykkelitenIV skrev for 2 timer siden:

For ett par syns jeg 323 virket mer enn romslig nok og ble imponert over bad og akterlugar. Lys og fint inni, men det mørke og blanke treverket i den jeg så på.... uhhh, det gjorde ganske vondt ;-) 

Att First 31.7, på samme skrog, er en raskere båt er på alle måter greit nok. Jeg ofrer helt greit mange tau i cockpit og trimmbarhet men det må ikke stoppe helt opp.... Ut fra lystall så ser Oceanis 323 helt grei ut. Og han jeg snakket med som hadde en påsto at han har sett to siffer på loggen på slør over lengre perioder. Det holder lenge for meg ;-) 

Men å ha ratt på en så liten båt, oceanis 323... det liker jeg ikke, skjønner ikke greia, rorkult er jo bare sååååå mye kjekkere å seile med.. jaja. Må tygge litt på om det er ett offer en er villig til å ta, den sitter faktisk langt inne.

Guest Avmønstret#
Sjøstein skrev 8 minutter siden:

Jeg har sett på 323 fra 2004 til 2007 og alle hadde samme mørke treverk. Men på et tidspunkt (2005-2006?) fjernet de tregarneringen i salongen og la på noe hvitt stoff så båten virker lysere og mer moderne. Men jeg så på en First 31.7 fra 2006 som hadde helt lyst treverk.

Ah, da har jeg forvekslet. Tror nesten det mørke og blanke treverket er en dealbreaker for min del. På den andre siden, om en finner "den perfekte båten" så vil vel kanskje en maler kunne klare å få til noe. Men nesten litt gale å gjøre om på ting som er i god originalskikk også....