Jump to content

Suzuki DF140 hk på skibsplast 555ht overkill?


B0kkimatros

Recommended Posts

spranget fra 115 og opp til 140 er jo ikke så stort mtp effekt og vekt.  Spørsmålet er jo om du får utnyttet de ekstra hestene eller båten bare blir gående på nesa eller å chinewalke på toppfart.   Men på marsjfart så burde det være hipp som happ med 115 eller 140   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ok, takk for svar!

 

Jeg vurderer enten den 140hk (400ish gangtimer) som er 06 mod, eller en 90hk som er 07 mod (170 gangtimer). Begge fremstår som "strøkne" og prisen er relativt lik. 49k for 140hk og 46k for 90hk'n. Det er ikke så viktig for meg å fyke rundt på max fart med 140hk, men vil jo anta at 140hkn er mer verdt da, om prisen er relativt lik? =)

 

Er helt fersk i båtverden, men bør vel tenke på hvor dyre de er i drift også, men kanskje relativt likt der også? :)

 

Hva ville du/dere valgt?

Link to post

Sjelden jeg ser noen klage over å ha for stor motor, men mange som har spørsmål om større motor enten ved å bytte ut eller "trimme". Tror ikke det er store forskjellen i vekt på de to motorene så gå for den større. Marsjfart vil trolig bety lavere turtall og mindre (u)lyd på den større motoren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ser ut til at Skibsplast mener skroget tåler 135hk : 
https://www.klikk.no/motor/baat/skibsplast-555vs-3480590

 

Båten vil nok funke helt fint med 90hk også , om man ikke er så opptatt av de siste 10 knopene på topp 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tipper servicekostnader er ganske like, men jeg ville aldri betalt nærmere 50k for så gamle motorer. Min 2004 Suzuki DF90 hadde totalhavari etter ca 325 timers bruk og naboens 2005 DF140 havarerte etter rundt 500 timer. Dette kan selvsagt skyldes uflaks, men begge motorene hadde hatt årlige servicer siden de var nye. Regn med at du i verste fall får totalhavari på firetaktsmotorer som har passert ti år. 

Link to post
OBEM skrev for 2 timer siden:

Den testen gjelder Skisblast 555VS

 

leste visst litt for fort der ser jeg - ikke godt å si hva som er endra utvendig ...: 
 

Sitat

Selv om 555VS i bunn og grunn baserer seg på hardtop-modellen 555HT, er skroget annerledes, bl.a. fordi dørken måtte heves for å gi nødvendige selvlensende egenskaper.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 3 timer siden:

Ser ut til at Skibsplast mener skroget tåler 135hk : 
https://www.klikk.no/motor/baat/skibsplast-555vs-3480590

 

Båten vil nok funke helt fint med 90hk også , om man ikke er så opptatt av de siste 10 knopene på topp 

Hei Hadde selv en 555VSX samme skrog men uten hardtop den hadde 100HK og det opplevdes som lite med 4-5 personer i båten. Helt ok med 1-2 personer om bord. Din båt veier litt mer så jeg ville godt for 140HK hvis jeg var deg. Ingen ting som er så kjedelig med undermotorisering.

Lykke til med valget.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...