B0kkimatros Startet 11.September.2018 Del på Facebook Startet 11.September.2018 Som tittelen avslører, blir dette litt for meget eller kan det gå? Ser at anbefalt motor er mellom 70-115 hk :p Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 spranget fra 115 og opp til 140 er jo ikke så stort mtp effekt og vekt. Spørsmålet er jo om du får utnyttet de ekstra hestene eller båten bare blir gående på nesa eller å chinewalke på toppfart. Men på marsjfart så burde det være hipp som happ med 115 eller 140 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
B0kkimatros Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 Ok, takk for svar! Jeg vurderer enten den 140hk (400ish gangtimer) som er 06 mod, eller en 90hk som er 07 mod (170 gangtimer). Begge fremstår som "strøkne" og prisen er relativt lik. 49k for 140hk og 46k for 90hk'n. Det er ikke så viktig for meg å fyke rundt på max fart med 140hk, men vil jo anta at 140hkn er mer verdt da, om prisen er relativt lik? =) Er helt fersk i båtverden, men bør vel tenke på hvor dyre de er i drift også, men kanskje relativt likt der også? :) Hva ville du/dere valgt? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Sjelden jeg ser noen klage over å ha for stor motor, men mange som har spørsmål om større motor enten ved å bytte ut eller "trimme". Tror ikke det er store forskjellen i vekt på de to motorene så gå for den større. Marsjfart vil trolig bety lavere turtall og mindre (u)lyd på den større motoren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Hvis du er helt fersk med båt er vel kanskje ikke en overmotorisert båt stedet å starte? Dette kan fort bli farlig når du ikke helt vet hva du holder på med. Jeg ville ha holdt meg innenfor båtprdusentens anbefalinger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
glalaks Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Suzuki 140 veier vel et par kilo mindre enn 115 og 90 tror jeg. Går nok helt fint. Bare bruk hue:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Ser ut til at Skibsplast mener skroget tåler 135hk : https://www.klikk.no/motor/baat/skibsplast-555vs-3480590 Båten vil nok funke helt fint med 90hk også , om man ikke er så opptatt av de siste 10 knopene på topp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OBEM Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 (redigert) Den testen gjelder Skisblast 555VS Redigert 12.September.2018 av OBEM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
B0kkimatros Svart 12.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2018 Takker for svar! Heller kanskje mot 140 og bruke hue da :). Kjører på med ett nytt newbie spm når jeg først er i gang; Vil service være dyrere på en 140 enn en feks 90? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Tipper servicekostnader er ganske like, men jeg ville aldri betalt nærmere 50k for så gamle motorer. Min 2004 Suzuki DF90 hadde totalhavari etter ca 325 timers bruk og naboens 2005 DF140 havarerte etter rundt 500 timer. Dette kan selvsagt skyldes uflaks, men begge motorene hadde hatt årlige servicer siden de var nye. Regn med at du i verste fall får totalhavari på firetaktsmotorer som har passert ti år. Sitér dette innlegget Link to post
B0kkimatros Svart 12.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2018 Skjønner, hva vil dere si er en fair pris på en sånn motor da? Er vel litt rom for å prute her. Alt av instrumenter er nytt og service gjort av Suzuki verksted som sier motor er i meget god stand. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 OBEM skrev for 2 timer siden: Den testen gjelder Skisblast 555VS leste visst litt for fort der ser jeg - ikke godt å si hva som er endra utvendig ...: Sitat Selv om 555VS i bunn og grunn baserer seg på hardtop-modellen 555HT, er skroget annerledes, bl.a. fordi dørken måtte heves for å gi nødvendige selvlensende egenskaper. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jespebok Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 ivar skrev for 3 timer siden: Ser ut til at Skibsplast mener skroget tåler 135hk : https://www.klikk.no/motor/baat/skibsplast-555vs-3480590 Båten vil nok funke helt fint med 90hk også , om man ikke er så opptatt av de siste 10 knopene på topp Hei Hadde selv en 555VSX samme skrog men uten hardtop den hadde 100HK og det opplevdes som lite med 4-5 personer i båten. Helt ok med 1-2 personer om bord. Din båt veier litt mer så jeg ville godt for 140HK hvis jeg var deg. Ingen ting som er så kjedelig med undermotorisering. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Det er selvsagt alltid en risiko for at en motor havarerer, men synes LAKA er veldig pessimistisk. Har hørt om flere av disse motorene som har gått 8.000-12.000 timer uten overhaling. Hva som er riktig pris for en slik motor har jeg ingen anelse om. Min 2006 DF115 har gått 1800 timer, gjør service selv. Sitér dette innlegget Link to post
B0kkimatros Svart 13.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2018 Æsj, den ble snappa rett foran snuta på meg, men da er jeg ihvertfall litt klokere og kanskje litt raskere på avtrekkern neste gang . Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.