Jump to content

Fukt i sandwich-dekk på seilbåt

Albinisten

Recommended Posts

Har nå kikka nærmere på disse gjennomføringene og plukka ut den gamle terningsmassen. Der dukka det opp en lite hyggelig overraskelse, dette har nok stått og trekt vann en stund, og treverket eller hva det nå er som ligger mellom glassfiber i taket her var fuktig og porøst. Nede i selve hullet fikk jeg skrapa og tatt ut det verste, når jeg kom litt lenger inn i området var det friskere materiale, men fremdeles fuktig. Jeg har nå tetta gjennomføring som en foreløpig reparasjon, men skal her sette opp en ordentlig boks som er tiltenkt slike kabelgjennomflringer. Videre om selve «fuktskaden» tenker jeg foreløpig at den ikke så verre ut enn at dette treverket (balsatre?) tørker ut nå etterhvert. Alternativt må en jo åpne større deler av taket og bytte ut et stykke...?!

utfra bildene hva tror/mener dere folkens?

C7E9E164-72A5-405C-BA5A-5F5D3689AD8A.jpeg

397215C6-7605-4B9D-80AC-3FAE590FFA26.jpeg

5F386522-AFAE-4F76-BF67-EF25D1872A80.jpeg

Guest Avmønstret#

Tenkte det samme. Kan gjennomføringen være satt i en forsterkning av finér? 

Og ikke minst, opplever du noen mykhet noe sted på dekket eller noe annet "rart". 

---

Båten er jo tross alt noen år, vi snakker vel om 40 år pluss. Om det har lekket litt rundt en gjennomføring så kan dette bli resultatet. Spørsmålet er om det har noen konsekvens, mao hva er det som er vått. 

Stemmer det at dette er bak masta og gjennomføringa som kommer ned ved skottet inne på toalettet? Da er du rett i nærheten av mastestøtta, som er en innbygd del av konstruksjonen der. 

---

Så jeg ville undersøkt nærmere. "Hvor er vi", hva er vått, har det, eller vil det kunne få noen følger? Om dette er fukt i/nær mastestøtten, kan du se om noe er kompremert nær masta noe sted? 

Hvis det "bare" er fukt i en finérbit som fungerer som distansemateriale der, eller feste for.... "noe" uten belastning..  er det noe å legge arbeid i? 

---

Puste med magen, sjekke nøye ;-) Tipper dette er bagatellmessig og noe du kan leve med. 

Henrich skrev 11 minutter siden:

Ser ikke ut som balsatre? ,men om det er det må du åpne skifte det som er vått.  Det råtner mer og mer om du ikke får tørket. 

Nei, kikka mer på de bitene fra bildet etterhvert som det har tørka. Det minner om et eller annet slags skum. Det er en større gjennomføring til en lufteventil 15-20 cm. fra disse hullene på bildet, der er denne skumflensen knusktørr inne i båten så jeg antar at dette ikke har spredd seg enormt langt innover. Disse bitene jeg tok ut har da også tørket og ser ut til og opprettholde form og spenst når de da får tørka opp...

Pinkvin skrev 5 minutter siden:

Tenkte det samme. Kan gjennomføringen være satt i en forsterkning av finér? 

Og ikke minst, opplever du noen mykhet noe sted på dekket eller noe annet "rart". 

---

Båten er jo tross alt noen år, vi snakker vel om 40 år pluss. Om det har lekket litt rundt en gjennomføring så kan dette bli resultatet. Spørsmålet er om det har noen konsekvens, mao hva er det som er vått. 

Stemmer det at dette er bak masta og gjennomføringa som kommer ned ved skottet inne på toalettet? Da er du rett i nærheten av mastestøtta, som er en innbygd del av konstruksjonen der. 

---

Så jeg ville undersøkt nærmere. "Hvor er vi", hva er vått, har det, eller vil det kunne få noen følger? Om dette er fukt i/nær mastestøtten, kan du se om noe er kompremert nær masta noe sted? 

Hvis det "bare" er fukt i en finérbit som fungerer som distansemateriale der, eller feste for.... "noe" uten belastning..  er det noe å legge arbeid i? 

---

Puste med magen, sjekke nøye ;-) Tipper dette er bagatellmessig og noe du kan leve med. 

Ingen merkbare svakheter i skroget hverken under eller ovenfra. Andre gjennomføringer i ca.samme område er tørre og fine, vi hadde av takplata innvendig for en uke siden da vi skulle tette skruehull til en rekkestøtte, oppdaga ingenting i taket da heller som skulle tyde på noe skader. Tror vi kan leve med dette, men skal ha de ti bakhodet. Vi skal bytte takplater og legge nytt trekk i taket til våren tror vi så da får vi tatt en nærmere kikk da også.

Ser ut som divinycell eller lignende skum, samme som jeg har i dekket. Er ingen ekspert men har hørt det ikke trekker fuktighet på samme måte som balsa da det er sluttede celler. Holder på å undersøke nytt teakdekk og det de fleste leverandører sier er at man som regel ikke trenger å gjøre så mye med skummet ved bytte av teakdekk (bortsett fra å fjerne fukt mellom plater og i skruehull), men plywooden under genoaskinnene gjerne råtner og må byttes. Det er visst ofte verre med de som har balsa i dekket har jeg forstått.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...