Jump to content

Varmeapparat og LiFePo4 batterier

toholthe

Recommended Posts

Jeg har forbruksbank basert på Makspower sine LiFePo4 batterier. Varmeapparatet (webasto luftvarmer) trekker selvsagt strøm fra denne banken. Varmeapparatet er koblet direkte til banken (via sikring) slik det er anbefalt. På denne måten blir ikke strømmen kutteet brått om noen slår av hovedstrømbryter. Det jeg lurer på er egentlig hva som vil skje om jeg kjører varmeapparat og batteribanken går tom. Med gamle bly/syre batt så falt jo spenningen og jeg slo av varmeren når jeg så spenningen begnynte å bli lav. Med de nye batteriene har jeg en ide om hvor mye som er igjen fra batterimonitoren, men hva om det går tomt? Da bryter jo BMS strømmen helt og varmeren stopper.

1. Noen som har en smart løsning for å unngå dette annet enn å slå av varmeren i god tid?

2. Hvor skadelig er det for varmeren å ikke kjøre nedkjølingsprosedyren?

jeg har tilsvarende kobling. Sjelden jeg kjører batteriene så langt ned at det er fare for at strømmen kuttes. Bruker batterimonitor for å holde oversikt over gjenværende kapasitet, og har alarm som piper når det nærmer seg. Det er andre ting jeg er mer redd for å miste ved utkobling, slik som autopilot f.eks. Det tar vel ikke knekken på varmeren om den en sjelden gang skulle miste strømmen heller.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Makspower batteriene kobler ut ved rundt 8V, mens Webastoen stenger seg ned ved 10,5V (målt ved brenneren, og da er spenningen over batteriene høyere).  Så hvis du ikke har noen andre store forbrukere av betydning så vil Webastoen rekke å stenge seg ned selv, i tide før BMS'en kobler ut.

Spec'en for Makspower BMS'en finner du her: https://makspower.no/Userfiles/Upload/files/Makspower100ABMS.PDF

Men det er klart, når spenningen har passert 11V på vei nedover så er det ikke mye energi igjen i batteriene. Så en alarm ved lav spenning er uansett smart.

Ikke meningen å kuppe tråden, men denne problemstillingen er dermed kanskje mer aktuell for oss med eksterne BMS systemer? For mitt vedkommende vil nok batteriet koble fra lenge før 8V. Husker ikke hva jeg programmerte den til, men mener det er rett under 12V.

Tenkte den del på dette problemet når batteriene ble montert, men har ikke gjort noe med det enda. Framtia nevner et par andre utfordringer også, som kan være minst like kritiske (autopilot/navigasjon). Det er jo som kjent ikke bare lav spenning som kan forårsake en slik utkobling. Det er vel for mange minst like aktuelt med overspenning (overlading fra dynamo) som er aktuelt om det ikke er adskilte lade/forbruks releer, noe det ikke er i disse drop-in løsningene som MaxPower er et ekempel på.

Så tilbake til det opprinnelige spørsmålet; Hvor mye skade tar varmeren av å ikke bli nedkjølt? Fint om noen som kan noe om dette kan utdype litt mer. 

På løsnings-siden, har min plan vært å finne en egnet battery-combiner. Tilsvarende innretning som ladesplitter-diodene, men fungerer motsatt vei, dvs henter strøm fra to eller fler batterier, uten å koble disse sammen. For å løse utfordringen som Framtia nevner, blir det muligens en del jobb.

VirtualMe skrev for 6 timer siden:

Så tilbake til det opprinnelige spørsmålet; Hvor mye skade tar varmeren av å ikke bli nedkjølt? Fint om noen som kan noe om dette kan utdype litt mer

"Eg har hørt"... kjedelig frase... men eg har hørt at nyere varmere er meir følsomme en eldre. Kanskje det er elektronikk som legg inn feilkode.

Ellers er det er vel glødeplugg som er svakheten ved bråstopp.  Nokon varmere har litt "forbruk" av glødeplugger tross riktig bruk.  I følge ein båtbekjent byttar han glødeplugg kvart år.  

For eit par varmere siden så hadde eg eberspächer D3, eldre model,  eg glemte stadig vekk å kjøre den ned, men den starta alltid som den skulle neste gang.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har også en webasto (5kw) i båten, og nå som høsten har meldt ankomst er det særlig med de små behagelig å ha denne på om natten (har ikke mindre enn 5 gassdetektorer i båten) med termostaten på halv styrke.

Dette kan vi kun gjøre tilkoblet landstrøm med dagens forbruksbank i bly. Hvordan bruker du varmeren @toholthe? Hvor lenge kan du benytte varmeapparaten før du kommer ned på de nivåene du nå nevner? Forstår at det vil variere med utetemperatur m.m., men fint med en pekepinn.

Vurderer selv bytte til LiFePo.

Jeg ser ikke helt problemet med Lithium og varmeapparat. I motsetning til før jeg satte inn Lithium i båten har jeg nå full kontroll på hvor mye kapasitet som er igjen på batteriene, og når det er på tide å lade dem opp. Har foreløpig ikke vært i nærheten av å tømme banken, og tror vel heller ikke det er noe som kommer til å hende noen gang med mindre jeg forlater båten over lang tid med kjøleboksen på (den er utenom hovedstrømsbryteren hos meg). Vil tro det for de fleste kan være lurt å regne seg frem til sånn ca. hvor mye strøm man kan forvente å bruke i døgnet, og så dimensjonere batteriene ut fra hvor mye dynamoen eller landstrømsladeren leverer, og hvor ofte man kjører motor eller landstrøm. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...