Jump to content

Finnmaster 7600/NB820 Sport / evt andre?


bjoris

Recommended Posts

Vår fantastiske Hanse 350 er for salg etter 11 år. Familien ble aldri seilere og selv om vi har hatt mange flotte turer med båten innser jeg at det er en epoke som er over. Etter 61 dager på tur til Nord_Norge i år uten noen som helst problemer er det også merkelig nok lettere å gi slipp på båten...

 

Jeg planlegger fortsatt å seile mye regatta, men da som mannskap eller deleier av ren regattabåt...

 

MEN, familiebåt må vi ha. Med en felleseid holme i familien på 400 mål i Fitjarøyane er det ønskelig med noe som koster av gårde uten at det er altfor dyrt å gå med (30 nmil og jeg ønsker å kunne ta turen av og til på ettermiddagene også). Opprinnelig plan var en mindre skjærgårdsjeep, men heller mer og mer over på å gå for noe eldre og  kanskje også dyrere for å få en "skikkelig" båt som både tåler litt vær og har overnattingsplass for ett par av oss samt en helårsbåt.

 

For å få den farten jeg ønsker, marsjfart må være godt over 20 knop og den prisen jeg ønsker sitter jeg igjen med stort sett bare båter med "hekkans-apparat". Jeg liker også den vibrasjonsfrie gangen det er med drev og ofte mindre støy også samt vesentlig høyere fart og dermed mindre dieselforbruk, men selvsagt, det gnaker litt at det fort kan bli dyrt med drev-havari.

 

Ser på båter til rundt 400-500.000 og da snakker vi veldig fort 10 år pluss på drevet. Hvor mange drev holder særlig mye lengre enn 10 år? Jeg har hatt to drevbåter før uten problem, men eide dem bare ett par år begge to.

 

Vel, tips mottas, jeg har en byttedeal på gang på en Finnmaster 7600, liker båten, men den er jo ikke stor. Denne har D4-225 og går som juling, men tenker at det er en lit kostbar sak å holde i orden? Antar vel mest at dette drevet er mye dyrere enn DPE drev? Han også en NB820 med 41/DPE. Liker denne motoren gått, enkel og fin 6èr lyd og tenker at den er mye rimeligere å vedlikehold ... Denne er da ikke noe bytte-deal på, er også dyrere og 4 år eldre...

 

Vel, tips mottas til gode båter, det jeg liker med NBen vs Finnmasteren er at den er noe større, har mer avdelt lugar, mye større WC/Akterdekk, utestyring. Negativt er jo at den er dautraust vs Finnmasteren og går under 30 knop slik at marsjfart fort blir ned mot 20 når en har fylt opp båten...

 

Bella 850 liker jeg også, men da snakker vi fort samme pris som seileren og vi skal noe ned i investering da vi nå snakker om båt som ikke kommer til å bli brukt til ferie, kanskje noen helgeturer med deler av familien, men vi skal ikke ha noe båt som hele familien kan dra på tur med samtidig...

 

Her er forøvrig gobåten som vi nå har for salg...

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126794087&fks=126794087

 

 

 

 

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...