Jump to content

Volvo Penta D1 13, får ikke opp turtall, svart røyk ved max


Sbj

Recommended Posts

Har en D1 13 i en Maxi Fenix som jeg akkurat har kjøpt.  Denne skal gå opp i 3.300 omdreininnger ubelastet og i alle fall 2.800 med belastning.

Den har hele tiden hatt en litt for stor propell.

jeg får den ikke opp i mer enn 1.900 omdreininger selv om jeg nå har skiftet til en riktigre propell.  Da ryker den også svart.  Båtfarten er da 3,5. -  4. knop.

jeg bruker en flink og anerkjent mekaniker, og vi har gjort følgende i denne rekkefølgen:prøvd den uten luftfilter og med åpent motordeksel.  Kjørt den med diesel fra kanne rett inn på fødepumpa.  Skiftet fødepumpe.  Målt trykket i dieselpumpa. Målt og renset dysene.  Skiftet eksosslangen frem til potta ( den lå litt i knekk).

Ingen ting har hjulpet, er det noen der ute som har noen forslag?

 

Link to post
Share on other sites

Båten er helt ren under, var oppe senest i august.

uten belastning går den opp i ca 2.800 omdreininger.

det er seildreb S130

glemte å skrive i startinnlegget at motoren starter villig og går fint opp til 1800 omdreininger. Mekanikeren min sier at den går litt urent, men det greier ikke jeg å høre.

Link to post
Share on other sites

Enkelte motorer har det med å kokse seg til I eksosutløpet. Om det er tilfelle på denne vet jeg ikke, men det er I alle fall verdt en sjekk.

 

Hvis ikke mistenker jeg at det kan ha noe med dårlig kompresjon å gjøre.

 

PS: Har du sjekket om turtelleren faktisk viser rett?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi tok av eksosslangen før potta og det var ingen ting i/ved den som virket galt. Om turtelleren viser rett?, vi får jo ikke fart på båten.

Neste uke tar vi motoren ut og kjører den helt alene uten noe som forstyrrer, og da håper mekanikeren at vi får svar.

ved dårlig kompresjon burde den være vond å starte?

Link to post
Share on other sites

For liten ventilklaring kan vel være en mulighet eller rett og slett noe i drevet som bremser motoren. Men du burde vel klare mer turtall når den står i fri om det var noe med drevet. Sort eksos er tegn på at den får for lite luft eller sliter tungt. Med for liten ventilklaring mente jeg at ventiler ikke åpner nok.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sbj skrev 32 minutter siden:

Vi tok av eksosslangen før potta og det var ingen ting i/ved den som virket galt. Om turtelleren viser rett?, vi får jo ikke fart på båten.

Neste uke tar vi motoren ut og kjører den helt alene uten noe som forstyrrer, og da håper mekanikeren at vi får svar.

ved dårlig kompresjon burde den være vond å starte?

 

Tenkte mer på om rusningturtall er korrekt. Du får jo helt tydelig ikke nok fart på båten.

 

Det er vanlig at dårlig kompresjon også gjør motorer tungstartet ja. Men svart røyk indikerer at den I alle fall får nok diesel, så da burde pumpe og regulator være OK. Så luft inn og eksos ut kan I alle fall være noe å fokusere på. Frie luftveier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sort røyk indikerer i grove trekk at det er for mye diesel i forhold til luft. Det vil si at motoren ikke forbrenner all dieselen den får inn. Må ikke forveksles med uforbrent diesel som vil gi gråfarget eksos. Hva de over har vært inne på er stort sett adekvate sammenhenger slik jeg ser det. I tillegg kommer koksing i eksosporter, i brennkammer, ventiler som henger i koksing, etc. Det jeg nevner her er årsaker som ofte kan relateres til motorer som har gått med for stor last. I dette tilfellet for stor propell. Feil justering av diesel høytrykkspumpe er også en mulighet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er endelig motor i gang igjen og fungerer helt fint.

Motoren ble ikke tatt ut, så alt sølet med litt diesel, litt sjøvann og mye frostvæske har jeg kost meg med i ettermiddag.

Eksoskrøken var nesten helt tettet igjen dette var hele feilen.  Så fant vi i tillegg at varmeveksleren også var nesten tett, så denne ble syrevasket og god som ny. Krøken/eksosbendet ble skiftet.  LaSa opplyste at den så Volvo på som slitedel, og den skulle skiftes hvert 7. år slik som belgen.

 

Igjen, takk for hjelpen.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei.

Det er en stund siden denne tråden var aktiv.

Men prøver likevel.

Jeg har også en Fenix med VP D1-13 med akkurat samme problem som det Sbj beskriver.

Har byttet dieselfilter og luftfilter, uten at det hjalp.

Har presentert din løsning for Volvo Penta verkstedet i Tønsberg (Jarlsø), men de har ikke så stor tro på det.

De sier at hvis eksosbendet er tett eller delvis tett, vil du ha problemer med varmegang og at lite kjølevann kommer ut eksosen.

Slet du med det, Sbj? Gikk varmealarmen når du kjørte?

Mitt problem:

Motoren starter lett og går normalt opp til ca 2000 omdreininger. I gir får jeg den opp i maks 2200 omdreininger, og da kommer det ut mye sort, stinkende røyk.

I fri får jeg den opp i over 3000 omdreininger, og røyken kommer først når jeg passerer 3000 omdreininger.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
jaibris skrev On 16.7.2021 at 22.21:

Hei.

Det er en stund siden denne tråden var aktiv.

Men prøver likevel.

Jeg har også en Fenix med VP D1-13 med akkurat samme problem som det Sbj beskriver.

Har byttet dieselfilter og luftfilter, uten at det hjalp.

Har presentert din løsning for Volvo Penta verkstedet i Tønsberg (Jarlsø), men de har ikke så stor tro på det.

De sier at hvis eksosbendet er tett eller delvis tett, vil du ha problemer med varmegang og at lite kjølevann kommer ut eksosen.

Slet du med det, Sbj? Gikk varmealarmen når du kjørte?

Mitt problem:

Motoren starter lett og går normalt opp til ca 2000 omdreininger. I gir får jeg den opp i maks 2200 omdreininger, og da kommer det ut mye sort, stinkende røyk.

I fri får jeg den opp i over 3000 omdreininger, og røyken kommer først når jeg passerer 3000 omdreininger.

 

Heisann. Fann du ut av dette? Nøyaktig samme problemet på min og. Fin opp til 2200 å ryker å stinker på mer gass utn noe høyere turtall.  Så ille at det flyter sotbelegg rundt båten 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare skru løs eksosbendet og sjekke om det er igjengrodd? Det er fort gjort, og som du ser lenger oppe ble det løsningen for trådstarter. Og mange andre med samme motor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...