RB1 Startet 13.September.2018 Link til dette innlegget Startet 13.September.2018 (redigert) Hei Båtfolk Jeg har en Enes 445 med en Tohatsu 2t 25hk 2003 mod (manuell start) påheng på. Når jeg skal ut med båten, (da har den stått i 4-5 dager) starter den på 3-4 drag. Etter en kjørerunde og fiske på 4-5 timer, så er det klin umulig å få start. Jeg kan fint droppe trening den dagen for å si det mildt! Nå idag måtte jeg padle meg inn til land igjen..!. 3. gang på 3 uker nå. I begynnelsen fikk jeg start etter ca 10 drag etter fisketuren, men ikke nå lenger. Har byttet tennplugger, bensin fra CirckleK, olje fra Biltema.... Forgasser får bensin når jeg pumper med belgen. Tennplugger gir gnist. Har ikke prøvd med startgass. Hvordan bør jeg angripe problematikken? Noen som har svar eller noe tips å komme med? Redigert 13.September.2018 av Mst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.September.2018 Link til dette innlegget Svart 14.September.2018 Rens forgasser, prøv gjerne med en annen tank/slange. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
RB1 Svart 16.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 fjordgrynt skrev for 22 timer siden: Det som slår meg er at den virker litt tungstaret i utgangspunktet. Jeg hadde en 9,9 Tohatsu 2001-modell en gang i tiden - og den startet "alltid" på første draget. Ihvertfall på andre.Og dette var en gummibåt som ble pakket sammen etter hver tur. Siden motoren er enda tyngre (umulig) å starte i varm tilstand, så vil jeg tippe den trekker falsk luft et sted, der lekkasjen blir større ved høyere (drifts)- temperatur. Det er der jeg ville startet å lete.Som sagt, etter egen erfaring er disse årsklassene av Tohatsu totaktere veldig startvillige - Hmm...det har jeg ikke tenkt på. Hvordan vil fremgangsmåten være for å finne lekkasjen? Spraye med startgass rundt motor for å se om den går opp i turtall? Sitér dette innlegget Link to post
RB1 Svart 16.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 S/Y Vega skrev On 14.9.2018 at 8.08: Rens forgasser, prøv gjerne med en annen tank/slange. Må ta inn båten for å demontere forgasseren. Tanken slo meg, men jobben er litt for stor til å ta det mens båten er i vannet. Men tankbytte, var ikke en dårlig ide. Det kan enkelt prøves.Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
RB1 Svart 17.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 fjordgrynt skrev for 19 timer siden: Ikke så enkelt. Men mye kan gjøres ved mysing, og bruk av sunn fornuft.Startgassmetoden kan absolutt ha noe for seg - du får rett og slette prøve deg fram. Skal jeg komme med et stalltips, så er det en sprekk i et aluminiumspjeld ... Hvor sitter dette spjeldet? i forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 17.September.2018 Link til dette innlegget Svart 17.September.2018 fjordgrynt skrev 49 minutter siden: Jeg tenkte ikke på noen konkret del - men det i tilfelle den trekker falsk luft - at det er årsaken, så må det jo være i drivstofflinjen et sted - f.eks. bensinfilter eller på selve forgasseren. Nå tror jeg du surrer fjordgrynt. Når det snakkes om at en motor trekker falsk luft, så refereres det til at motoren trekker inn ekstra luft etter forgasser. Dette vil føre til mager blanding. Oftest dårlig pakning mellom forgasser og motor, eller en eller annen morgen/lekk luft/vakumslange(mer et vanlig problem på biler. Som tidligere foreslått, så er det et godt tips å spraye startgass i området mellom forgasser og motor. Hvis det er en økning av turtall, så trekker den falsk luft. Denne metoden kan være litt problematisk på båtmotorer da de har ingen, eller dårlige luftfilter, så startgass vil gjerne bli trekt inn i luftinntaket på forgasser, med turtallsøkning som resultat, selv om det ikke er et problem med at den trekker falsk luft. "Falsk luft" har ingenting med drifstoff-tilførselen. . Sitér dette innlegget Link to post
RB1 Svart 20.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Fjordgrynt og Sørlandet2 , jeg ble litt 'lost in translation' nå Var ute med båten igår. Fikk start med startgass både når kaldt og varmt. Trengte det begge gangene nå. Er det bensinlinja jeg bør fokusere på da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 at motoren et tungstartet - eller umulig å starte når varm , kan tyde på at den får for mye bensin - eller at kompresjon er dårlig. Det første er nok mye mer sannsynlig enn det siste, men kan jo være greit å teste komp uansett , bare for å verifisere at den er innafor. Er det for mye bensin så kan du prøve å koble fra bensinslangen før du prøver å starte opp varm motor. Da vil den bruke opp bensinen i flottørhuset, og blandinga vil magres ut. Starter den da så er det bare å koble på bensinslangen igjen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sørlandet2 Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Siden den starter med startfase, så indikerer det at tenningen fungerer, og det er et problem med bensintilførsel en. Jeg ville begynt med det enkleste først. Drenert forgasseren. Du ser en skrue i bunnen av flotørhuset. Åpne den. Mens den er åpen/ute, så pumpe på blæra, for å skylle ut. Det er sannsynlig vann og drit i forgasseren. Hvis ikke det hjelper er det mer drit i forgasseren, dyser. Da må forgasseren åpnes, og dyser rengjøres. Dette litt mer komplisert. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
RB1 Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Sørlandet2 skrev On 21.9.2018 at 8.21: Siden den starter med startfase, så indikerer det at tenningen fungerer, og det er et problem med bensintilførsel en. Jeg ville begynt med det enkleste først. Drenert forgasseren. Du ser en skrue i bunnen av flotørhuset. Åpne den. Mens den er åpen/ute, så pumpe på blæra, for å skylle ut. Det er sannsynlig vann og drit i forgasseren. Hvis ikke det hjelper er det mer drit i forgasseren, dyser. Da må forgasseren åpnes, og dyser rengjøres. Dette litt mer komplisert. Lykke til. Supert! Da har jeg et utgangspunkt som jeg kan starte med. Tusen takk for ypperlig bistand Sørlandet2 og Fjordgrynt. Holder saken oppdatert.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.