Jump to content

Startvansker på Tohatsu 2t 25hk 2003mod


RB1

Recommended Posts

Hei Båtfolk

 

Jeg har en Enes 445 med en Tohatsu 2t 25hk 2003 mod (manuell start) påheng på. Når jeg skal ut med båten, (da har den stått i 4-5 dager) starter den på 3-4 drag. Etter en kjørerunde og fiske på 4-5 timer, så er det klin umulig å få start. Jeg kan fint droppe trening den dagen for å si det mildt! Nå idag måtte jeg padle meg inn til land igjen..!:thumbsdown:. 3. gang på 3 uker nå. I begynnelsen fikk jeg start etter ca 10 drag etter fisketuren, men ikke nå lenger. Har byttet tennplugger, bensin fra CirckleK, olje fra Biltema...:confused:. Forgasser får bensin når jeg pumper med belgen. Tennplugger gir gnist. Har ikke prøvd med startgass. Hvordan bør jeg angripe problematikken? Noen som har svar eller noe tips å komme med?  

Redigert av Mst (see edit history)
Link to post
fjordgrynt skrev for 22 timer siden:

Det som slår meg er at den virker litt tungstaret i utgangspunktet. Jeg hadde en 9,9 Tohatsu 2001-modell en gang i tiden - og den startet "alltid" på første draget. Ihvertfall på andre.Og dette var en gummibåt som ble pakket sammen etter hver tur.

 

Siden motoren er enda tyngre (umulig) å starte i varm tilstand, så vil jeg tippe den trekker falsk luft et sted, der lekkasjen blir større ved høyere (drifts)- temperatur.

 

Det er der jeg ville startet å lete.Som sagt, etter egen erfaring er disse årsklassene av Tohatsu totaktere veldig startvillige -

 

Hmm...det har jeg ikke tenkt på. Hvordan vil fremgangsmåten være for å finne lekkasjen? Spraye med startgass rundt motor for å se om den går opp i turtall?

Link to post
fjordgrynt skrev 49 minutter siden:

Jeg tenkte ikke på noen konkret del - men det i tilfelle den trekker falsk luft - at det er årsaken, så må det jo være i drivstofflinjen et sted - f.eks. bensinfilter eller på selve forgasseren.

Nå tror jeg du surrer fjordgrynt. 

 

Når det snakkes om at en motor trekker falsk luft, så refereres det til at motoren trekker inn ekstra luft etter forgasser. Dette vil føre til mager blanding. Oftest dårlig pakning mellom forgasser og motor, eller en eller annen morgen/lekk luft/vakumslange(mer et vanlig problem på biler. Som tidligere foreslått, så er det et godt tips å spraye startgass i området mellom forgasser og motor. Hvis det er en økning av turtall, så trekker den falsk luft. Denne metoden kan være litt problematisk på båtmotorer da de har ingen, eller dårlige luftfilter, så startgass vil gjerne bli trekt inn i luftinntaket på forgasser, med turtallsøkning som resultat, selv om det ikke er et problem med at den trekker falsk luft. 

 

"Falsk luft" har ingenting med drifstoff-tilførselen. . 

Link to post

at motoren et tungstartet  - eller umulig å starte når varm , kan tyde på at den får for mye bensin - eller at kompresjon er dårlig. 

 

Det første er nok mye mer sannsynlig enn det siste, men kan jo være greit å teste komp uansett , bare for å verifisere at den er innafor. 

 

Er det for mye bensin så kan du prøve å koble fra bensinslangen før du prøver å starte opp varm motor.   Da vil den bruke opp bensinen i flottørhuset, og blandinga vil magres ut.   Starter den da så er det bare å koble på bensinslangen igjen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Siden den starter med startfase, så indikerer det at tenningen fungerer, og det er et problem med bensintilførsel en. 

 

Jeg ville begynt med det enkleste først. Drenert forgasseren. Du ser en skrue i bunnen av flotørhuset. Åpne den. Mens den er åpen/ute, så pumpe på blæra, for å skylle ut. Det er sannsynlig vann og drit i forgasseren. 

 

Hvis ikke det hjelper er det mer drit i forgasseren, dyser. Da må forgasseren åpnes, og dyser rengjøres. Dette litt mer komplisert. 

 

Lykke til. 

Link to post
Sørlandet2 skrev On 21.9.2018 at 8.21:

Siden den starter med startfase, så indikerer det at tenningen fungerer, og det er et problem med bensintilførsel en. 

 

Jeg ville begynt med det enkleste først. Drenert forgasseren. Du ser en skrue i bunnen av flotørhuset. Åpne den. Mens den er åpen/ute, så pumpe på blæra, for å skylle ut. Det er sannsynlig vann og drit i forgasseren. 

 

Hvis ikke det hjelper er det mer drit i forgasseren, dyser. Da må forgasseren åpnes, og dyser rengjøres. Dette litt mer komplisert. 

 

Lykke til. 

 

Supert! Da har jeg et utgangspunkt som jeg kan starte med. Tusen takk for ypperlig bistand Sørlandet2 og Fjordgrynt. Holder saken oppdatert.. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...