Jump to content

Høy sigarføring??

Marwin

Recommended Posts

Det fine med båtlivet for madammen og meg er at vi har valget. Vil vi ligge for oss selv så gjør vi det. Ønsker vi fellesskapet så gjør vi det. Valget er vårt.

Noe av det fine med Baatplassen.no er at vi er en gjeng som har funnet tonen sammen. Vi koser oss uten å forstyrre halve havna. (Vi kommer da fra møbelerte hjem, for svingene!)

Når det gjelder bryggeparty i Horten så kommer jeg med noen unike bilder senere. Mer sier jeg ikke om det på nuværende tidspunkt! :sleep:

Har akkurat kommet hjem fra jobb. Ettermiddagshvilen på terassen med mine to papegøyer venter. :sleep: Kommer fra havna hvor vanntanken er fyllt opp og utvendig vask er foretatt. Fortsatt stor trafikk rundt marinaen på Sætre. Båtfolket koser seg i sommervarmen.

Og Syvert kom velberget til Strømstad. Du hadde en nydelig overfart, Syvert!

Til dere som var med i Horten: - Kosligere kan vi ikke ha det. Og fortsatt så er det lenge igjen av båtsesongen! :sailing::flag::fishing::cheers:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Mye fine båter å se på sjøen, og det er tydelig at det er flere større båter enn før.

Vi har vår 32 fots seiler som vi har fartet rundt i nå i sommer og har for det meste lagt i gjestehavner med båsplass. Det hjelper på nattesøvnen å ha den godt fortøyd i NV kuling ! :sleep: og ikke minst vann og strøm tilgjengelig når vi er 5 ombord + hund. Barn å leke med i nabobåter og grilling på kaien.

Men vi har gjort oss en interessant erfaring som vi ikke har tenkt på før, og det var at hadde båten vært bredere (enn våre 3.30 m.) og lengre, så ville vi ikke fått ligge på de beste plassene og i egen bås. Gjestehavnene vi besøkte greide til nød å presse oss inn (fendere var det ofte ikke plass til).

Flere andre større båter ble vist vekk, eller det var ikke noe god plass i le for de, de ble ofte liggende og slenge oppetter en brygge i NV`en.

Jeg kunne så klart tenkt meg 10 fot til, men da hadde jeg måttet forsake å kunne lirke meg inntil omtrent hvor som helst.

Det er ikke gøy å ligge utenpå hverandre heller, sist var det så mye tråkking over båten nattestid, at vi måtte be folk roe seg ned. :nono:

Til vår bruk er det ikke hensiktsmessig med større båt, vi går gjerne 5 min. fra havnen og legger oss til for en god middag for så å seile i solgangsbrisen tilbake seiner på kvelden. :sailing:

Jeg bryr meg egentlig ikke mye om hvor store eller nye båter andre har. Ofte ser man at de som har størst båtglede ikke nødvendigvis har de største og dyreste båtene. Dog finnes det mye fint som kan kjøpes dersom man har tilstrekkelig med penger, og det hadde selvfølgelig vært kjekt med noe nyere selv. Skal bare spare litt først....

Jeg har imidlertid lagt merke til at det er langt mellom hver gang vi treffer eldre båter en vår (ca 20 år). Det finnes jo massevis av eldre båter runt om, men hvor disse tilbringer ferien det vet ikke jeg.

Et annet fenomen er alderen på båtfolket. Typisk har vi truffet godt voksne par (50 +) som reiser rundt uten barn. Dersom det er barn med er dette gjerne barnebarn. Når vi bedriver bleieskift og lignende øvelser begynner vi å lure på om vi er 15 - 20 år for tidlig ute med hobbyen vår.

Vi har riktignok truffet småbarnsforeldre på vår ferd i sommer, og det har vært svært så hyggelig ikke minst for de små. Men i mange havner var vi de eneste med den døgnrytmen småbarn fører med seg.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

hmm. jeg kommer fra sandefjord som sikkert er mer enn godt reprensentert hva "fb" båter anngår.

Men de hyggeligste kommentarene om min 52år gamle dame kommer nettop fra disse eierene/brukerene..

Det jeg oppfatter som det værste (hvis jeg skal ta en grupppe over en kam) er par i 50 årene med en type stor daycruiser ( feks joda 7600, ribber med 200hk + osv....) for meg virker det som om dette er den gruppen med "nyrike" som har opptil en mill å legge i førstegangs båtkjøp.

Selv om det til tider kan virke slik, tror jeg ikke at en eier av en 45 + fot båt har det som førstegangsbåt. (men ja, det er veldig mange som glemmer fort....)

Uansett; de som har forstyrret mitt idylliske bilde i sommer er hovedsaklig denne settingen: par ca 50 med passe stor (blå) daycruiser med polert skålanker hengende i vinsjen.... :lol: (ankeret brukes heller ikke, da de som oftest er innom alle uthavnene i fjorden for å lage hekksjø, eller ligger fortøyd longside på de 3 siste plassene langs brygga!!!!)

puhh, det vår godt å få lettet hjertet....

Erik.

Som trives med majali sine 23 blanke fot....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Mange av de som er eiere av båter som nærmer seg 40 fot, for ikke å si 50 fot, har en gang også hatt mindre båter på 20-30 fot. Det som er litt snodig er at når man snakker med noen av disse eller hører dem diskutere båter så virker det imidlertid som mange av dem har glemt dette når man hører enkeltes nedlatende holdning til mindre båter.

Som eksempel kan jeg nevne en arbeidskollega av meg. Vedkommende har hatt mange båter opp gjennom tidene. De siste årene har det gått fra en Saga 27, via Nord West 900 til den han har nå som er en nyere flybridgebåt (som jeg ikke husker navnet på) på rundt 40 fot. Holdningen hans har også forandret seg i takt med båtstørrelsen. Selv har jeg en 25 fots båt og tidligere så gikk det greit å diskutere ulike båter og salgsobjekt på denne størrelsen med vedkommende. Nå er imidlertid tonen den at slike båter (25-30 fotere fra midten av 80-tallet) ikke er noe å samle på - det er bare gammelt rask og alt for lite. Men som jeg også har sagt til ham så er det ikke alle som trenger å ha en alt for stor båt som penisforlengelse. Noen er fornøyd med det utstyret (båten altså!) man har.

<{POST_SNAPBACK}>

Spør han neste gang, hvilken del av båten som er banken sin. Det er nok en del som vil få problemer den dagen renten kommer opp på et høyere nivå en i dag. De fleste har vel lånt på huset sitt men når det skjer og utgiftene til båten øker vil bruken gå ned og salg nødvendig. Og da vil vi få en masse billige båter på markedet. Så spar pengene nå og kjøp billig om noen år. Bare vent å se :wink:

Når Astor med sine 24 velbrukte år kommer glidene langs "høyblokkene" i gjestehavnene er det med en viss stolthet jeg manøvrerer henne på plass uten trøster foran og bak. Med en skrue i hekken kommer hun som oftest til kai uten andre videværdigheter.

Hun er gul i gelcoaten, men velstelt. Hun har ikke oppvarmede doseter eller mikroovn, men det nødvendige utstyret som familien Jensen trenger på en langhelg på fjorden.

Uansett båttype så er det mannskapet ombord som er det viktigste opp i all denne sammenligningen mot de skinnende hvite høyblokkene. Vi sitter stadig å småprater med eierne av de store 40+ båtene. Ikke så ofte som med båtfolk som har båter på vår størrelse og mindere. Men det finnes sosiale mennesker i alle båttyper og størrelser som gjerne vil slå av en prat på bryggekanten. Og det er det jeg vil fram til. Det er mennesket ombord og dens natur som er med å gjøre båtlivet og miljøet rundt trivelig.

Derfor du med din store FB-båt! Ser du Astor og hans venner i munter pasiar på bryggekanten. Stopp gjerne opp, slå av en prat. Vi har mange felles interesser! :sailing:

Om du leser dette så har vi i alle fall Baatplassen som felles interesse. :sailing:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Synes folk må få velge den båtstørrelse/type de vil ha. Jeg bryr meg svært lite om hva andre har, være seg båt, bil eller hus. Jeg vurderer folk ut fra hvordan de oppfører seg, hva de står for m.m.

Har erfart at det finnes hyggelige mennesker med FB-båt og dri***ekker med "snekke" & visa versa.

At noen har høy sigarføring sjenerer meg heller ikke så lenge de tar hensyn og oppfører seg... .

Etter min mening har vi litt for lett for "dømme" uten nok info/kunnskap om folk. Jeg har tatt meg selv i gjøre det mange ganger, men tror jeg har blitt bedre. Har forstått at det tar litt tid å lære å kjenne folk.

Sporet vel litt av her, men poenget er altså: Bryr meg lite hvilken om båtstørrelse/type andre har bare de håndterer den på forsvarlig måte. I sommer har det irritert meg langt mer at folk ikke sakker ned ved "kjør sakte" områder. Har lagt fortøyd på mange steder der folk gir blanke i fartsbegrensning uansett båttype. Værre er det at de heller ikke forstår hva som skjer når 10-12 mennesker roper at de skal sakke ned.

Gulp, gulp....., da var dette ute av kroppen :lol::lol:

Ha en forsatt fin båtsommer (sensommer) !

:cheers:

Hei

Folk flest er som du oppfører deg mot dem, enten hyggelig

eller ikke.

Jeg har både rommelig flybridge og sigar ombord, håper ingen

tar skade eller blir genert av det.

At jeg kan ta utsikten fra en seilbåt vet jeg, jeg har hatt en selv.

På den annen side virker jeg som bølgebryter og gir le for vinden.

mvh

giver

Ps. Jante lever fortsatt i beste velgående. :wink:

Og Syvert kom velberget til Strømstad. Du hadde en nydelig overfart, Syvert!

Jo takk Astor, men turen tilbake til Horten i går gikk i liten kluling. Det ble en "krøllete" tur tilbake! Jeg brukte 2 timer og 50 minutter på tilbaketuren. Jeg måtte gå på innsiden av Rauer for å komme i le og får gjort nødvendige ærende under dekk! *ler* Det er ikke så greit å være alene om bord, gitt!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Etter min ringe oppfatning blir valg av båt/båttype stadig mer bestemt av hvilke signaler vi vil sende ut til våre medmennesker om hvem vi er eller hvem vi ønsker å bli oppfattet som.

Det er vel som med valg av bil, det er ikke bare selve transportbehovet som bestemmer, men også hva slags bil vi helst vil bli sett i?

(Her er det gjort vitenskapelige undersøkelser som fx viser at Saab kjøres av "kulturinteresserte", mens kunstere helst kjører Skoda, aktive forretningsfolk velger Audi, mens mennesker som ikke ønsker utfordringer kjøper Mazda, osv - grovt generalisert....!).

Men at båtvalg ikke bare handler om rendyrket båtglede har jeg selv erfart: Junior kjøpte seg en pen liten blå passbåt med en 25Hk da han var 16. Var en av få i kameratgjengen med båt da, og den var flittig i bruk med stor entusiasme. Nå, 2 år senere, har den ingen interesse og er solgt. Grunn: flere av kompisene har i år kjøpt (fått av far?) nye, skinnende, skjærgårdsjeeper, og han syntes det var direkte flaut å være på sjøen i den gamle stygge fæle utrangerte umoderne utrendy ubrukelige balja...(som før var sååå stas)

Trenden er nok at flere enn før (altså i "gamle dager") kjøper ting (bil, båt, klær, reiser etc) mer for å bli sett og lagt merke til, enn av rent bruksbehov, og hvis man ønsker å bruke en god privatøkonomi på den måten, er det vel ikke noe direkte galt eller umoralsk i det. Men det kan tenkes at det etterhvert medfører en viss endring i det store bildet av båtlivet.

Det er ikke lenger kun "sjølivets hardbarkede entusiaster" som har rett til plass i havner og farvann, men også stadig flere av de som har fått råd til et hurtiggående "landsted" (?!) med alle tenkelige fasiliteter på sjøen, og som ønsker å signalisere "her kommer jeg", uten at de nødvendigvis har gått alle båteiergradene fra jolle og oppover.

Men fordommer og generalisering skal man vokte seg for!:

En større luxus-yacht av engelsk type hadde i sommer lagt seg på vår faste plass da vi ankom etter en dagstur, stor irritasjon og tilløp til lettere besvergelser!

Men skipperen var der straks og meddelte at han øyeblikkelig ville forlate brygga for å gi plass. Fyren var meget sympatisk, og derfor fant jeg en annen midlertidig fortøyningsmulighet for å være grei. Skipperen kunne etterhvert, og med stolthet!, fortelle at han hadde kjøpt båten billig og brukt og forfallen, og at hadde brukt 1500 arbeidstimer for å få den nogenlunde ship-shape.

Jeg ville aldri ha eid en slik skute, men gjennom en lang prat fikk jeg respekt og forståelse for denne båtmannen..... (og han fikk låne plassen til neste dag). :yesnod:

Antatt høy sigarføring ble avslørt som ren båtglede denne gangen

Redigert av kapptein (see edit history)
  • 11 år senere...

Tråden fenger nok ikke nybegynnerene, noe vi merker av kommentarene. Jeg på min side synes sigarføringen har blitt rimlig høy i mange båter nå for tiden. På den annen side kan sigarføringen bare være en kompensasjon for manglende erfaring , kunnskap og samfunnsansvar?

Forklar gjerne. Hvilke erfaringer har du for å underbygge påstanden.

Og definer gjerne hva du legger i nybegynnere...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

1. Lang erfaring

2. Når 1. båt er en fairline 37 med 2 motorer,

Synes ikke dette var særlig oppklarende.

Som lærere på barneskolen ville skrevet: Begrunn dine svar med hele og utfyllende setninger. Slik at alle kan forstå hva du har svart på...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Vi har surret rundt i en Columbie 66 som er en 22 fots seilbåt i noen år og har dermed stort sett vært minste båten i gjestehamna i flere år. Det har sikkert noe med personlighet å gjøre, men vi har ikke følt veldig på det at vi var minst. Det har mer vært et samtalemne at vi seiler i all slags vær med en så liten båt. Siden vi bor i nordnorge og seiler hele året ble det fort lagt merke til. Ikke det at vi var spesielt tøffe, men båten var sjøsterk og vi var nok noe naiv med tanke på å legge inn marginer.

Nå har vi gått opp til 35 fot, men båten er gammel og dårlig behandlet de siste årene. Har en plan om å lage en juvel av den etter hvert. Men jeg tror ikke dette vil gi respekt blandt de fine hvite hyttebåtene på flere tusen fot og mange dekk.

Mulig alt egentlig bare ligger i hodet og innstillingen man har til det hele. Det viktigste er at man gjør det man selv liker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...