Jump to content

Klor til rensing og desinfisering av ferskvannstank?

PiperBill

Recommended Posts

Jeg er nødt til å rense ferskvanns systemet (tankene og slangene). Har lest litt om bruk av klorin men lurer på hvor mye jeg bør ha i en 100 liters tank dersom jeg lar det står i en ukes tid? Hvilket blandeforhold bør det være?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Holder på med rens av ferskvannstank selv om dagen. Jeg gjør det relativt enkelt og tar med meg tanken ut på brygga/land, spyler godt for så og fylle på med lunka vann og gode mengder zalo. skrubber med en nyinnkjøpt børste type do børste for og komme ordentlig til i alle bauger og kanter. Gjentar dette x antall ganger til jeg har fått tanken helt ren. Tar bilder og filmer med mobilkamera for og forsikre meg om at alt er rent. Har gjort det på tilsvarende måte tidligere og det funker som bare det.

Når alt er montert tilbake og nye slanger er på plass fyller jeg opp med vann og tilsetter vannrense tabletter.

Har vært inne på tanken om klor jeg og, men var redd det skulle sette lukt og smak...?

Det må vaskes og skrubbes. Gjerne som Albinisten beskriver.

Har du ikke mannhøl i tanken, er det en god anledning til å få laget dette.

Klor, da må du ha natriumhypokloritt, 15%.

Hold deg borte fra slike tabletter som blir brukt i badebasseng. Det er ikke drikkevann-klor.

Dette tak knekken på alt, men gugga forsvinner ikke. Skrubbing og skylling som gjelder.

Slanger får du ikke vasket innvendig. Men å kjøre klor på tanken, og kjøre dette på systemet, så dauer ivertfall uhumskhetene i slangene. Mye er gjort om det står en time.

Har ikke regnestykkene i hodet, men du trenger vel ikke mange dråpene på en 100 ltr. tank.

Etterpå er det å fylle og tømme 2-3 ganger.

Klor lukter det sikkert etterpå, men er ikke farlig. Bare uvant for en nordmann.

Her en link fra en ekspert på området, Peggie Hall. Den er på lettforståelig engelsk, og der hun nevner "Household bleach", tilsvarer det Klorin som en får kjøpt i dagligvarebutikken.

http://trudelutt.com/linker/phall_freshwater.pdf

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

0.5 liter klor fra butikken på 100l er gull.Kjør båten en tur så det får skvulpet litt og kjør ut i kranene. La stå i 6 timer. Bytt ut vannet i tank og kraner 2-3 ganger. Så kan du bruke tabeletter i tanken når du fyller på vann for bruk.Dette hindrer ny oppvekst.

Duppe skrev for 2 timer siden:

Sett fra andre tråder her at noen bruker oppvaskpulver / tabletter til å rengjøre septiktanken (la stå et døgn) og vil vel da funke like greit på vanlig vanntank også, så evt. en runde med klorin etterpå?

Ja. Oppvaskmaskinpulver blandet ut i varmt vann fungerer bra i vanntankene. Har renset vanntankene et par ganger i båten jeg har nå, den første gangen på grunn av mye grums som lå i bunn. Da lager jeg en sterk løsning av pulver og varmt vann (varmt vann løser pulveret godt opp) som jeg fyller på tankene. Så topping av tankene med ferskvann og la dette få stå et par dager før tømming (åpne og lukke alle kraner ombord slik at vaskemiddelet også får stå og godgjøre seg i rør og slanger). Så fylle tankene igjen, nå med klorløsning, vente et døgn og tappe av. Skyller vel totalt 2-3 ganger etter kloring, slik at klorlukta forsvinner. Skulle det være små rester av klor igjen er dette såpass flyktig at det luftes ut av seg selv.

Edited by Hakkannen (see edit history)

Når du skyller, bruker du da bare trykkvannpumpen og lar vannet renne ut kranene i vaskene? Det blir litt jobbing for pumpen med å pumpe ut 3 × 140 liter hos meg!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har bare latt den vanlige pumpa surre og gå hver gang jeg har renset tanken på denne måten, 150 liter tank. Såpass får den tåle. Pumpa er fra 1993 om jeg ikke husker helt feil; bråker som et uvær, ellers tipp topp.

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Når du skyller, bruker du da bare trykkvannpumpen og lar vannet renne ut kranene i vaskene? 

Jeg brukte hovedsaklig nedsenkbar pentrypumpe til å tømme mine tanker. Grei å stappe nedi mannhullene i tankene. Litt pumping med trykkvannspumpa også, men bare for å få gjennom noe oppvaskmaskinpulver-vann ut gjennom alle slangene og kranene ombord og for å få skyllet disse.

tankene trenger en rengjøring og årlig klorrens, med lat-manns skyllemetoden får en også vasket tanktoppen på innsiden, passer alltid på å fylle vann etter at noen andre har fylt. Og vi drikker vannet.

Bruker en vannfilter skift  filter hvert år.

Jeg har syrefast  tank og syrefaste rør og etter ha tatt klorbehandlingen på slump i 31 år, spurte Lilleborg.

Etter et par runder med LILLEBORG er svaret dette.

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.

Fyller også opp  pumpe og  rør og varmtvanskretsen.

Den lette skyllemetode.  Som også blir brukt hvis båten ikke var i bruk på en stund,

Og  i første havn etter Danmark for å bli kvitt kalkvannet litt fort.

bilde

Tømmer tanken og blåser rør tomme  om høsten og tar klor rensen på våren.

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 8 months later...

Det har i den senere tid vært mye snakk om farlige bakterier i water, forurensing og risiko for smitte/sykdom. Jeg har 2 watertanker  Bruker wateret til matlaging og oppvask men drikker det ikke. Er det noen risiko forbundet med dette.

Når det gjelder fuel så er  sikkerheten på et helt annet nivå. Vannutskiller, forfilter og hovedfilter.  3 barrierer.

Motoren og fuel får langt mer oppmerksomhet enn wateret ombord. Mulig dette blir tatt hensyn til på nyere båter.

Har brukt metoden over i vel 35 år og kjører varmtvannet  til 90 grader og tapper mye varmtvann  en gang i mellom. (på lengre strekk)

Drikker vannet ombord .

På jobben ble det montert vannfilter og skiftet etter manualen helt til laboratoriet åpnet ett og tok prøver, da forsvant alle filter.

Skyller godt igjennom vasker slangen utvendig før den kommer i vanntanken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Det har i den senere tid vært mye snakk om farlige bakterier i water, forurensing og risiko for smitte/sykdom. Jeg har 2 watertanker  Bruker wateret til matlaging og oppvask men drikker det ikke. Er det noen risiko forbundet med dette.

Når det gjelder fuel så er  sikkerheten på et helt annet nivå. Vannutskiller, forfilter og hovedfilter.  3 barrierer.

Motoren og fuel får langt mer oppmerksomhet enn wateret ombord. Mulig dette blir tatt hensyn til på nyere båter.

Nå får vel hver snakke for seg...

Jeg har vannfilter ombord...

Er nøye med hvor jeg fyller....der kan en som kjent brenne seg...

Og jeg renser vanntanken hvert år med kjemikalier ...

I år ble denne jobben gjort 2 ganger...pga vi toppet tanken på Askøy i det området som har vært på nyhetene i det siste...

Rent vann nå, og vi drikker alltid av dette vannet...

Har nær 500 liter ombord...

Sparer aldri på vannet...er ferskvare i mine øyne...

Jada...Joda. ..men vann og drivstofftankenetankene ligger helt ubeskyttet mht sikkerhet De færreste har låsbare lokk. Hvem som helst har adgang til å putte hva som helst I tankene. Det rusler rundt mange forvirrede personer som kan finne på å pisse på vanntanken I fylla.

Det ligger utall bevis på dette på nettet hvor personer har blitt filmet med  overvåkingskamerer.

Vi låser stort sett alt vi har og lar ikke kjøleskapdøra stå åpen for hvermansen. 

Drikkevannsforskriften i Norge gir en anbefaling på et kimtall på maks 100 pr mililiter.  Vann tankene ombord inneholder vanligvis ca 10 000 til opp mot 100 000.

Værre kan det være om uvedkommende har tilgang på drikkevannskilden ombord  som har onde hensikter. Dessuten vet vi ikke hvor fylleslangen har vært før vi stikker den ned I fyllehullet. Den blir brukt til alt fra vask av motorrom/ båt og til å stake opp en tette kloakslanger ombord...E COLI

Båthavnene har ingen kontroll på drikkevannet vedr sikkerhet.

Ugleseth skrev 41 minutter siden:

Dessuten vet vi ikke hvor fylleslangen har vært før vi stikker den ned I fyllehullet. Den blir brukt til alt fra vask av motorrom/ båt og til å stake opp en tette kloakslanger ombord...E COLI

Har en kloroppløsning på en gammel JIF-flaske som jeg alltid sprayer på enden av vannslangen som jeg fyller på med, etter den også har fått seg en liten mekanisk vask. Men sant som du skriver, man har nok ikke 100% kontroll. Jevnlig desinfisering av vanntanker er nok ikke dumt.

Da jeg drev med akvarier hadde jeg en gjennomstrømmingsenhet med UV-belysning som jeg brukte hvis det kom sykdom i et av karene. Kanskje noe lignende kunne vært en ide å montere i forbindelse med vanntankene ombord?

Mattilsynet ville nok rynket på nesen  når det gjelder renvannsforsyning til fritidsbåtene. Påfyllingsslangene ligger å flyter på bryggene mellom  hunder , måker, ender og avføring fra fugler. Løse hunder blir også tiltrukket av vannpostene når de skal gjøre sitt fornødne.

Det er vel all grunn til å koke vannet fra fersvannstankene før bruk.

Fint å ha vannhygienen i tankene (no pun intended), men er dette et problem i praksis? Tror nesten ikke jeg har hørt om noen som har blitt syk av drikkevannet ombord i båten sin. 

Kallethekid skrev 28 minutter siden:

Fint å ha vannhygienen i tankene (no pun intended), men er dette et problem i praksis? Tror nesten ikke jeg har hørt om noen som har blitt syk av drikkevannet ombord i båten sin. 

Nei, det er nok ikke noe problem... en årlig kjemisk rengjøring av tankene, en visuell sjekk av vannet i et klart glass før påfylling på ukjente steder, og så tror jeg skal adoptere Hakkanen sin rutine med slangestussen dyppet i en klorløsning...

Koke vannet i tanken før drikking virker jo i alle fall rimelig klønete. Da ville jeg heller kjøpt det billigste flaskevannet på butikken.. Ellers tror jeg også selve slange stussen er den største kilden til bakterier. Innsiden vasker nok seg selv ved at den stadig er i bruk og blir skylt ren. Utsiden er lurt å vaske, spesielt hvis vannet stiger opp til slangestussen når man fyller. Ellers dør jo bakteriene på utsiden av slangen også. Spesielt utsatt fra sollys. Men man kan jo også lure på hva annet man får i seg av stoffer når vannet ikke bare passerer hageslangen, men kanskje også 100 meter med gammel slange ut på brygga. Regner ikke med at alt dette er sertifisert for drikkevann overalt.. Det er jo mye gammelt av rør i gater og inn til hus også, men de er i alle fall i kontinuerlig bruk.

Hvor mye klor fra butikken bør/kan vi ha i vanntanken pr 100 liter for å hindre groe og vekst og fremdeles kunne bruke det til dusj og vasking?

Eller anbefales noe annet til dette?