Kaptein Bang Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Ida Marie III skrev On 17.6.2019 at 8.49: Kallethekid skrev On 17.6.2019 at 8.17: Fint å ha vannhygienen i tankene (no pun intended), men er dette et problem i praksis? Tror nesten ikke jeg har hørt om noen som har blitt syk av drikkevannet ombord i båten sin. Nei, det er nok ikke noe problem... en årlig kjemisk rengjøring av tankene, en visuell sjekk av vannet i et klart glass før påfylling på ukjente steder, og så tror jeg skal adoptere Hakkanen sin rutine med slangestussen dyppet i en klorløsning... Vi har i alle år gjort det samme, drikker av kranene og så langt ikke blitt syk... Jeg rengjør tankene om våren. I år hadde jeg 3 liter klorin i tanken. Fylte opp. Lot det stå ett døgn, og tappet i kranene. Etter det skyldte jeg to tanker med rent vann, som også ble tappet ut av kranene. Pumpa får kjørt seg, men den har aldri røket hos oss. Vi har 490 liters vanntank. Vi etterfylles ikke noe klor ved fylling av vann. Jeg synes forøvrig forslaget med klorvann på en spruteflaske var knallsmart. Det skal brukes på slangen i fremmede havner denne sommeren. Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Jonas skrev for 10 timer siden: Hvor mye klor fra butikken bør/kan vi ha i vanntanken pr 100 liter for å hindre groe og vekst og fremdeles kunne bruke det til dusj og vasking? Eller anbefales noe annet til dette? Desinfiser tanken og skyll godt, er båten lite i bruk, skyll tanken før neste tur . det er billigere enn gammelt vann med tabletter fra Apotek. Fyller også opp pumpe og rør og varmtvanskretsen. Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå. Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank. Fyller også opp pumpe og rør og varmtvanskretsen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gullfisk Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Roger jo skrev 59 minutter siden: Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank. Hva kan man bruke på alutank? Tærer den med en tynn klorblanding over natta, eller skjer det andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Det er vel omstridt hvor ødeleggende klorin er på aluminiumstank med de konsentrasjonene. Og så er det jo også unødvendig å la stå over natten. Ellers er dette et alternativ: https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/friluftskjokken-og-piknik/vannrenser/vannrensingstabletter-550260/#tab02 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Gullfisk skrev for 7 timer siden: Hva kan man bruke på alutank? Tærer den med en tynn klorblanding over natta, eller skjer det andre ting? Det er Lilleborg som er føre var med at Klor ikke er er bra for alu. Caravan butikkene er bra på vannrens. mange sverger til eddik, vet ikke om den er ok til aluminiumstank. Vil man rense tanksystemet på en naturlig måte, er det en god idé å bruke 2- 5 dl eddik til ca.10 liter vann Redigert 21.Juni.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.