tekniker3 Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 (edited) Jeg har en 33HK YANMAR diesel. Ifølge tidligere eier lykkes det aldri å starte denne med håndkraft. Startprosedyren er som følger i manuaen: 1.Gass settes på maks 2.Kompresjonen slås av med hendel 3.Motoren snurres rund med håndtak. 4.Kompresjonen slås av. Det står ingenting om at en må være 2 personer, jeg får ikke til å sveive og slippe ned hendelen for kompresjon uten å tape fart. Har noen klart å sveive noe sånt i gang dersom en er 2 personer? En sveiver, og en annen slipper ned kompresjonen. Jeg trener ikke vekter og klarer såvidt en push up. Edited September 13, 2018 by tekniker3 (see edit history) Quote Link to post
Hulda Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Tror du skal ha pumpet litt jern og ha kropsvekt på rundt 90 kg og varmt vær. Hadde en 2-sylindret, fikk den i gang med et nødskrik. Quote Link to post
Bårdp Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Vel har nå sveivet i gang en del libåtmotorer på runt 30 HK men vi var alltid to stykker. Når det var kalt brukte vi start sigaretter vet ikke om det er mulig på YANMAR. Quote Link to post
Hakkannen Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Kjenner ikke til Yanmars 33-hester, har denne svinghjul av betydning? Ofte greit å ha litt masse i bevegelse når man hiver over kompresjonshendelen. Har brukt en Sabb 30hk uten elektrisk start en del, men denne har et stort svinghjul som hjelper på å dra motoren "over kneika" etter man har fått sveivet opp litt turtall. Hadde også en Marna 16hk/24hk diesel i flere år, denne hadde 2,1 liters slagvolum og tungt svinghjul. Var svært lett å sveive i gang, selv når det var kaldt. Så hvis ikke Yanmaren har svinghjul av betydning trengs det nok fort to for å få start ja. I tillegg er det nok også større risiko for tilbakeslag enn for motorer med en del masse i bevegelse den riktige veien. Quote Link to post
babu Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Jeg sveiver i gang min 20 hesters Bukh alene. Trikset er, som det står over, å få fart på svinghjulet før man kjapt stenger ventilene. Mer teknikk enn rå styrke egentlig. Greit å kunne. Øv! Quote Link to post
Hulda Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 (edited) Ikke noe særlig svinghjul. Min 2-sylinder ga så bråstopp så håndleddet fikk gjennomgå. På Frigg hadde vi Petter og Lister livbåtmotorer. De skulle sveives igang for hånd som del av vedlikeholdsprosedyren. Kan ikke huske at jeg noen gang fikk det til. Forbeholdt de med 90 kg ++. De motorene hadde stort svinghjul, man måtte fortsette å sveive etter at ventilløfterene var slått ned. I kaldt vær var det ingen som fikk det til. Edited September 13, 2018 by Hulda (see edit history) Quote Link to post
Hakkannen Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Hulda skrev 39 minutter siden: De motorene hadde stort svinghjul, man måtte fortsette å sveive etter at ventilløfterene var slått ned. I kaldt vær var det ingen som fikk det til. Stemmer, viktig å fortsette å sveive til motoren har tent skikkelig, hvis ikke kan man få seg en karamell av sveiva..! Sabbene blir lettere å starte når det er kaldt hvis man spruter noe motorolje inn startsigaretthullet, er det skikkelig kaldt nytter det ikke uten sigaretter. Far min fortalte de brukte Rød 3 (rullings/badle) da han var i førstegangstjenesten. Fungerte fint, men måtte tennes før man skrudde igjen pluggen i en rasende fart før sneipen slukket Marnaen min hadde en kaldstartsknapp for start ved temperaturer under 10 grader. I tillegg hadde den to hendler på dekompresjonen slik at man lot den aktre sylinderen få tenne et par ganger før man heiv over den framre hendelen og begge tente. Kanskje en modifisert todelt dekompresjonshendel kunne ha vært noe på Yanmaren til trådstarter? Vet det ikke er uvanlig at folk kappet og bygde om på Sabbene som originalt har en felles hendel for begge sylindre. Ofte lettere å starte en sylinder skikkelig enn å bare starte den så vidt og så få smellen fra den andre mot seg. Quote Link to post
Oblivious Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Hadde en gang en Yanmar YSB12, en sylindret liggende motor på 12 hk, lyktes ikke å starte den på sveiva den dagen starteren røyk, selv med to man og mange forsøk. Slå greit i håndledd og skulder når ventilløfteren ble sluppet og den måtte kompresjon. Trolig for lite masse i sving - lite svinghjul. Quote Link to post
Ask Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Hei Mine Yanmar 2GM20F har ein hendel per sylinder. Eg har aldri freista å sveiva dei i gang. Ask Quote Link to post
Dinamo Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Eg syns å huska noko om noko gjenger bak sveiva på ein Sabb, noko slikt som at dekomp blei lagt nedi desse gjengene, og når ein so sveiva gjekk dette utfor enden av gjenger, og dekomp stengde. Då slapp ein å vera ein mann ekstra for å stenga dekomp. og ja, eg har sveiva i gang ein sabb 2g, og det uten sigarett. So eg må då ogso innrømma at eg var (og er) 90+ Kg. Quote Link to post
index Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Stemmer at Sabb har en slik løsning ja. Praktisk! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Man trenger ikke veie 90+ for å starte en & to cyl sabb, men hadde ikke giddet å prøve på den yanmaren. Det er nok av andre måter å skaffe seg sykemelding på.. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Mulig å rigge ei snor eller stag eller noe så en får lukka kompresjonen med ett napp? Quote Link to post
aileenll Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 Den sveiva, er bare til for å gi deg en illusjon om at du har en nødstart. Hiv sveiva, den er bare i veien i verktøykassa! Skaff deg heller en elektrisk nødstart, om du tenker at det er nødvendig. Om du noengang skulle ha behov for å ha alternativ start, så ville jeg brukt tiden på, enten tilkalle hjelp, satt seil, bruke årer eller drivanker. Quote Aileen ll Link to post
Hulda Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 Enig med sistnevnte skriver. Det er i hvert fall ingen femtikilos japser som greier å dra igang en slik Yanmar. Quote Link to post
Recommended Posts