Jump to content

Hvordan fjerne "hvite merker" på vannskuter?

SonnyShogun

Recommended Posts

Hei

Har en vannskuter som har vært i sjøvann i en måneds tid. Når jeg tok den opp var det en del "hvite merker" på skroget under vannlinjen som sitter meget godt fast, se vedlagte bilde. Hva er de "hvite merkene"?  Hvordan kan jeg få fjernet dem?

På forhånd takk for svar!

20180901_125238.jpg

Det er kalk etter dyr, lignende rur. Kan tas vekk med en syre, f.eks. Biltema bio-felgrens (inneholder oksalsyre), vannlinjerens (som inneholder syre) eller vanlig 30% saltsyre på en svamp.

Hansker og vernebriller er selvsagt pensum. La syra få virke litt og påfør mer ved behov. Du vil se når syra virker ved at kalken "koker" opp. Skyll så godt med rent vann for å få vekk restene av syra.

Når det gjelder på selve vannjeten/drevet bør du være forsiktig hvis det er deler av aluminium.

Edited by Hakkannen (see edit history)

Generelt sett bør ikke disse vannscooteren ligge på sjøen, de er ikke bygget for bruk i saltvann.

Ikke så rart egentlig siden noe slikt som 95% av all scooterbruk skjer i ferskvann (på verdensbasis)

Hold kjeft,når du snakker til meg!