SonnyShogun Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Hei Har en vannskuter som har vært i sjøvann i en måneds tid. Når jeg tok den opp var det en del "hvite merker" på skroget under vannlinjen som sitter meget godt fast, se vedlagte bilde. Hva er de "hvite merkene"? Hvordan kan jeg få fjernet dem? På forhånd takk for svar! Quote Link to post
Hakkannen Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 (edited) Det er kalk etter dyr, lignende rur. Kan tas vekk med en syre, f.eks. Biltema bio-felgrens (inneholder oksalsyre), vannlinjerens (som inneholder syre) eller vanlig 30% saltsyre på en svamp. Hansker og vernebriller er selvsagt pensum. La syra få virke litt og påfør mer ved behov. Du vil se når syra virker ved at kalken "koker" opp. Skyll så godt med rent vann for å få vekk restene av syra. Når det gjelder på selve vannjeten/drevet bør du være forsiktig hvis det er deler av aluminium. Edited September 13, 2018 by Hakkannen (see edit history) Quote Byggingen av svært liten slepebåt, et miniprosjekt, inspirert av "Hercules" fra 1907 Link to post
SonnyShogun Posted September 13, 2018 Author Share Posted September 13, 2018 Flott, tusen takk for hjelpen! Quote Link to post
Eureka Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Sånne merker oppstår når man kjører fortere enn 5 knop, nærme land. Her har TS noe å erkjenne. Quote Link to post
boble65 Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 (edited) Eureka skrev 14 minutter siden: Sånne merker oppstår når man kjører fortere enn 5 knop, nærme land. Her har TS noe å erkjenne. Javel? Spent på forklaring her.. er vel heller for at han kjørt for lite og for sakte.. Edited September 13, 2018 by boble65 (see edit history) Quote Link to post
Mouche Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Ironi er en merkelig ku. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
fleggis Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 (edited) Rundt her jeg bor er det ingen som lar vannscooterne ligge i vannet. De har dem enten på tilhenger og setter ut hver gang eller på en liten spesialdesignet flytebrygge. Er nok ikke uten grunn Eksempel: http://www.vikre.no/?id=1011 Edited September 14, 2018 by fleggis (see edit history) Quote Link to post
boble65 Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Haha skjønte ikke at det var ironi før nå Quote Link to post
nomen Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Generelt sett bør ikke disse vannscooteren ligge på sjøen, de er ikke bygget for bruk i saltvann. Ikke så rart egentlig siden noe slikt som 95% av all scooterbruk skjer i ferskvann (på verdensbasis) Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
aileenll Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 (edited) ? Edited September 14, 2018 by aileenll fristende, men usakelig (see edit history) Quote Aileen ll Link to post
Recommended Posts