Jump to content

Hvilken alu-båt i 5 metersklassen er å anbefale?


REMA

Recommended Posts

Hei, skal gå til innkjøp av ny skjærgårdsjeep av aluminium neste sommer. Denne skal for det første være god i sjøen (myk gange, tåle mye sjø), ettersom jeg skal ha den på et værutsatt sted hvor jeg må kunne komme til og fra land selv i litt vind. 

For det andre setter jeg pris på at båten ser bra ut og har litt komfort, men sjøegenskapene er desidert viktigst. Har sett en del på Silver sin Wolf modell, har noen erfaringer med denne båten og, eller andre lignende båter så del det gjerne! 

Budsjettet ligger på 300k 

 

Takk for svar! 

Link to post

Må si Kværnø 19 imponerte meg veldig når det gjelder stødighet og sjøegenskaper. Har ved et par anledninger brukt en slik ute ved havgapet på Trøndelagskysten. solid stødig og trygg båt med masse dekksplass og høyt fribord.  Men er vel i bredeste laget om du ser etter hvasse sjøegenskaper. Spørs om du ser etter bruksbåt eller jålebåt! Her er det masse å velge i mellom

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Er ute etter en kombinasjon av jåle og bruksbåt, så tror ikke Kværnø er tingen. Sjøegenskapene er veldig gode, prøvde en slik en på vest Smøla for et par år siden, men som sagt så er jeg ikke bare ute etter sjøegenskaper, men også noe i et litt mer jålete segment. 

Link to post

Er på utkikk i samme klasse og det er dessverre lite veldig jålete i denne klassen. Det nærmeste er kanskje Yamarin sine Cross båter, men disse er ikke fullverdige alubåter. Ser selv på Cross 61 samt Ockelbo 18 B18CC. Silver sin Wolf er vel heller ikke ren alubåt. Har kjørt en del Silver og syns ikke disse imponerer med sjøegenskaper. Tror nesten jeg ville valgt Buster foran Silver. 

Link to post

Men hvorfor vil dere ha alubåt om den ikke skal være bruksbåt, og nesten bare jålebåt? Jeg skjønner ikke helt sammenhengen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Trenger en båt som kan gå på grunn uten at den blir ødelagt pluss at aluminium veier lite, noe som stiller lavere krav til båtens motorstørrelse.

 

LAKA kan du utdype hva som ikke var bra med silver sine sjøegenskaper? Vet du forresten noe om Husky? Har sett en del på Husky r5 og r6, men finner lite på nettet om sjøegenskapene deres. 

 

Link to post

det mest solide i klassen er nok Anytec 530 SP/SPD, mer prisen er også deretter.

Skulle jeg hatt båt som skal tåle å ligge å gnu i fjæra , så er nok polarcirkel noe av det mest holdbare, men ikke nye jåleri der...!  (og heftig pris der også..) 


ockelboen ser jo ut til å tåle en støyt da :smiley:
https://hamnenplay.solidtango.com/video/130516-ockelbo-b16al--130517

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har sett en del på anytec, men disse er nok for dyre, og som du sier Ivar så gjelder det også polarcirkel. Ockelbo er derimot et godt alternativ, men de bærer nok litt for mye preg av ren arbeidsbåt for min smak. 

Buster er absolutt aktuelt, så hvis noen her inne har erfaring med disse, så del gjerne!  

Link to post

Hei, jeg har en XL selv, brukt ute i skjærgården på nordmøre.(Smøla)  XXL hadde litt flatere bunn mener jeg enn både XL og Magnum, men er ikke sikker på hvordan de nyere modellene er. som nevnt vil det vel handle om X hvis du vil ligger rundt 5 meter i lengde. Jeg er godt fornøyd med min buster, den klarer det været som jeg vil ut i, og skal du opp i fjæra så er jo 5 meter en fin lengde å håndtere uten at du trenger å bruke dregg i akterkant. Jeg kjenner ikke Silver, men ser ut som en fin båt det også.

Link to post
15 hours ago, Bårdp said:

Har hatt buster XXL med 150 Hk Yamaha den fungerte fint på flatt hav men var helt ubrukelig så snart det ble den minste sjø. 

Hvorfor er den ubrukelig i sjø?  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

ja sånn blir det når det ikke bygges med spant og stringere.. Har vært med delvis å bygge 17-18 fots skjærgårdsjeeper med spant og stringere. Disse var helt stumme i sjøen og hadde veldig fine egenskaper

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Vi har en yamarin br 57 cross på hytta. Veldig fornøyd! Stor nok til at den ikke føles som en jolle. Dyp v-bunn som gir gode sjøegenskaper, ingenting som skrangler og gjennomtenkte løsninger. I tillegg må jeg si den ser meget bra ut! Båten blir hardt brukt noe som syntes på glassfiberlineren (først og fremst dekket, dørken har alubekledning). 

Link to post
-morten- skrev 8 minutter siden:

ja sånn blir det når det ikke bygges med spant og stringere.. Har vært med delvis å bygge 17-18 fots skjærgårdsjeeper med spant og stringere. Disse var helt stumme i sjøen og hadde veldig fine egenskaper

 

Mener å ha sett at Buster bygger med stringers og spant, så tipper det er mer bunnformen som gjør utslag her.  Lages båten med mye bæreevne i forskipet så blir gjerne egenskapene i motsjø skadelidende.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg befinner meg litt i samme situasjon som trådstarter og ser etter en alubåt rundt 5m til bruk i Oslofjorden for en familie på 4. Grunnen til at jeg ser for meg et aluskrog er mindre vedlikehold og muligheten til å trekke båten opp i fjæra (fortrinnsvis frivillig). Om noen har gode argumenter mot aluminium hører jeg gjerne dem. Ett ankepunkt så langt er prisen.

 

Jeg har sett på AMT 175 BR, denne er tilgjengelig både med glassfiber- og aluminiumsskrog. Sistnevnte er dog 30k dyrere og jeg er usikker på om det egentlig er verdt det.

 

Har også sett på Silver Fox BR, denne synes jeg er skikkelig fin og den gav et solid inntrykk (bedre enn AMT) da jeg krabbet rundt i den på Båter i Sjøen i år. Den er enda dyrere, ca 300k med litt ekstrautstyr og 60HK på hekken mot 270k for AMT med aluskrog og like mange hester. Det synes jeg begynner å bli litt i overkant for en båt på 495cm med plass til 5 personer. Silver Fox BR har mulighet for solseng i baugen, sikkert kjekt for ungene (som er de eneste som er små nok til å ligge der) og ser tålig bra ut med kalesjen oppe.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 26 minutter siden:

Har også sett på Silver Fox BR, denne synes jeg er skikkelig fin og den gav et solid inntrykk (bedre enn AMT) da jeg krabbet rundt i den på Båter i Sjøen i år. Den er enda dyrere, ca 300k med litt ekstrautstyr og 60HK på hekken mot 270k for AMT med aluskrog og like mange hester. Det synes jeg begynner å bli litt i overkant for en båt på 495cm med plass til 5 personer. Silver Fox BR har mulighet for solseng i baugen, sikkert kjekt for ungene (som er de eneste som er små nok til å ligge der) og ser tålig bra ut med kalesjen oppe.

Uten å ha erfaring med de nevnte båtene vil jeg anbefale å gå for største godkjente motor, på amt 175br er det 80hk. Det blir da mindre støy på marsjfart, lettere å komme opp i plan og litt kraftreserver når det trengs. Med 4 personer ombord litt, pikkogpakk, antar jeg at båten vil bruke lang tid på å komme på plan med 60hk. Hvis du noen gang skal på en liten guttetur med 4 kompiser på 90 kg hver..............

 

Link to post
9 hours ago, Mort1 said:

Uten å ha erfaring med de nevnte båtene vil jeg anbefale å gå for største godkjente motor, på amt 175br er det 80hk. Det blir da mindre støy på marsjfart, lettere å komme opp i plan og litt kraftreserver når det trengs. Med 4 personer ombord litt, pikkogpakk, antar jeg at båten vil bruke lang tid på å komme på plan med 60hk. Hvis du noen gang skal på en liten guttetur med 4 kompiser på 90 kg hver..............

 

Der har du selvsagt et poeng som jeg ikke har tatt med i vurderingen. Kanskje ofre aluskrog for større motor da... *grublegruble*

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 57 minutter siden:

Der har du selvsagt et poeng som jeg ikke har tatt med i vurderingen. Kanskje ofre aluskrog for større motor da... *grublegruble*

Det er også mulighet å kjøpe pent brukt, men vet det er ekstra kjekt med helt ny båt......

 

Skal man spandere 300000 må jo denne være et aktuelt alternativ, ikke aluminium.

 

https://www.finn.no/pw/ad/boat-used-sale/125463373

 

Den kan øgså fåes med kjøllist til kr2795,-

 

http://batberge.no/Båter/Yamarin/Yamarin-56-BR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Mort1 (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...