REMA Svart 21.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Har du sjekket ut Bella sin Falcon-serie HiWard? De er litt dyre, men resten er helt topp (dog noe lavt fribord). Har selv begynt å se meg om i markedet for glassfiber, ettersom de fleste modellene er mye mer gunstige på pris, sammenlignet med aluminium. Det får heller være med sterkt skrog og lav vekt. Hvis noen har noen gode tips her, så del gjerne. Har sett litt på Yamarin 56 br og Finnmaster 55 br, hvorav sistnevnte er favoritten. Link to post
HiWard Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 18 hours ago, REMA said: Har du sjekket ut Bella sin Falcon-serie HiWard? De er litt dyre, men resten er helt topp (dog noe lavt fribord). Har selv begynt å se meg om i markedet for glassfiber, ettersom de fleste modellene er mye mer gunstige på pris, sammenlignet med aluminium. Det får heller være med sterkt skrog og lav vekt. Hvis noen har noen gode tips her, så del gjerne. Har sett litt på Yamarin 56 br og Finnmaster 55 br, hvorav sistnevnte er favoritten. Jeg var oppi en Falcon BR 5 også på båtmessa og den virket av en eller annen grunn trangere og mindre stabil enn Silver Fox BR. Nå lå jo begge fortøyd så det er begrenset hva slags inntrykk man kan skaffe seg. Etter å ha lest meg nærsynt på specs har jeg kommet frem til at dette med at alubåter er lettere enn glassfiber kun er sant dersom alubåten ikke har innerliner av glassfiber. Har den det er den brått noen kilo tyngre. For eksempel er AMT 175 BR 30kg tyngre med aluskrog (550kg mot 580kg) og Silver Fox BR som er 20 cm kortere veier respektable 540kg uten motor. Problemet mitt er at jeg synes Silver Fox BR er så jækla fin, selv om en AMT 175 BR i glassfiber er større, minst 50k billigere og sannsynligvis dekker våre behov like bra Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Mort1 Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 HiWard skrev for 7 timer siden: Problemet mitt er at jeg synes Silver Fox BR er så jækla fin, selv om en AMT 175 BR i glassfiber er større, minst 50k billigere og sannsynligvis dekker våre behov like bra Hvis du har mulighet, få en prøvetur med de aktuelle båtene. Da får du reel erfaring selv, og er kanskje plutselig nærmere en avgjørelse. Jeg husker ikke helt hva som finnes i denne størrelsen, men sjekk om ryds har noe som kan være passende. Ryds og amt fikk mest skryt for gode skrog i en test for noen år siden, ca 2012-13 kanskje.....testen finnes på nett. Link to post
LAKA Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Etter å ha prøvd mye i klassen og innhentet tilbud ser det ut til at jeg går for Ockelbo B18CC i denne klassen. Men komplett ekstrautstyrspakke blir dette en tøff båt, og du får faktisk 100 HK Yamaha med stort sett alt utstyr til rundt 350k. Det virker å være mye alubåt for pengene. Link to post
REMA Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Noen her som vet hvor mye en 100 hk Yamaha bruker per nautiske mil på en Finnmaster 55 br, eller evt andre båter i omtrent samme størrelse og vekt? Snakker da om både marsjfart (rundt 20 knop) og toppfart (37 knop). Link to post
ivar Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 en pekepinn får du her, så kan du sikkert legge på noen prosent for groe og last i båten :) https://batberge.no/Portals/0/03Buster/04BusterM/YamahaKjorefakta.pdf Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
REMA Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Takk for den Ivar, du er til stor hjelp! Ble dog litt overrasket over at en 70-hester brenner like mye drivstoff ved 22 knop (0,65 l/n) som 100-hesteren brenner ved 25 knop. Det står mellom 70, 80 og 100 hk, kommer ikke til å race rundt så trenger ikke høyere maksfart enn 27 knop. Noen som har noen råd når det kommer til den økonomiske delen her? Vil det lønne seg med en svakere motor, eller omvendt? Har ikke så mye erfaring på dette området som dere sikkert har skjønt. Link to post
LAKA Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Kjøp størst mulig motor. Da oppnår du lavere turtall og støy ved marsj i tillegg til at du har mer å gå på om du har flere personer om bord. Forbruket er som oftest likt, eller litt under ved samme hastighet om du har 70-80 eller 100 HK. Link to post
ivar Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 viser seg vel også at båter med største motoralternativ er mer lettsolgt..? Kommer jo an på bruken også , med mer last i båten så vil en større motor jobbe mer uanstrengt. Og muligheten til å marsje på lavere turtall gir gjerne mindre støy ombord. Tror jeg ville gått for minimum 80 hk her. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn