Jump to content

Feste oppbevaringskasser uten bruk av glassfiber?

p10

Recommended Posts

Jeg vurderer å snekre noen kasser for å få mer oppbevaringsrom i båten. Jeg har overhode ingen erfaring med glassfiber og lurer på om det finnes andre måter å feste slike ting i en glassfiberbåt på? 

Å skrue det fast i dørken virker ikke som noen god idé. Ser heller ikke for meg at det blir særlig holdbart. 

Roger jo skrev 40 minutter siden:

For å svart på det, bør du ta et bilde av stedet du har tenkt å  montere kassene og ca, hvor store og om det blir sitte benk, er det  ute eller inne?.

Jeg har ingen bilder enda, men kan forsøke å beskrive. 

Kassene er tenkt å erstatte toftene som er i båten idag. Jeg vurderer å lage dem i hele dørkens bredde, evt å lage 2 kasser på hver side med åpning mellom dem slik at det er lettere for ungene å bevege seg fram og tilbake i båten. 

Deler jeg kassene i 2 er det mye mulig at jeg monterer stoler oppå etterhvert. Uansett løsning kommer jeg til å lage lokk med hengsler.

Kasser med full bredde kommer til å være mellom 120-150 cm brede. Deler jeg de, blir de rundt 50 cm brede hver. Lengden blir den samme uansett: nok til at jeg sitter behagelig med den feite r*va mi! 

Tenker jeg rett, hadde jeg limt og skrudd fast en form skjært finer plate til tofta på den ene siden.

Og det samme på den andre siden , men med to hengsla front- lokk.Og med bunn, for det blir vell vann i skutebunn ?

Fest platene i skuteside  med https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040289

Toften er normalt for å stive av båten så den ikke blir smalere på vannet.

En kan bruke Filmbelagt kryssfiner men den må forsegles i kuttkantene . Så å male vanlig finer blir sikkert billigere.

Ps. En kan også lage hull i Tofta og  lage Lokk hvis en vill ha tilgang fra toppen.

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Eureka skrev for 4 timer siden:

Nå må du ikke holde oss på pinebenken lenger, og fortelle hva slags båt det er, modell, størrelse etc. 

?

Det er en fin liten Hansvik 14.5 Familie som egentlig er for liten for oss 4. Derfor vurderer jeg ulike alternativer for å utnytte plassen maksimalt (vurderer også å bytte i større båt, se egen tråd om det).