Jump to content

Rense varmeveksler, oppvaskmaskin tabletter fungerte

arnerik

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele en erfaring, som muligens noen kan ha nytte av. Min trofaste Yanmar 77 hk fra 1989, begynte å bli noe varm, temperaturen har krabbet oppover i løpet av sesongen. Istdetfor å gå løs på varmeveksleren og stake den opp, tenkte jeg å prøve et tips jeg fikk av en som hadde prøvd dette med hell. Jeg tok rett og slett og plasserte to oppvaskmaskin tabletter i sjøvannsfilteret.

Så var det bare å kjøre som vanlig. På grunn av, eller på tross av, vet jeg ikke, men temperaturen dalte etter kort tids kjøring.Etter rundt tre timers kjøring var tablettene oppløst og borte. 

Og temperaturen på motoren falt til rundt 80 grader,på marsjfart, der det alltid har vært før. 

Vet ikke om dette er noe sesam sesam,og ikke om det vil fungere for alle, men det fungerte på min motor. Forsøket verdt, tenkte jeg, og jammen funket det.

Takker for supert tips. Har to VP KAD32 -04 med 950 timervhvor den ene blir varm og noen ganger for varm. Spesielt hvis jeg bare slår av gassen fra plan, 2.600 rpm, og går rett over til fem knop og 800-1.000 rom.

Har kjøpt inn alt som trengs for en systemenes, men er litt nervøs for prosedyren.

Tør jeg prøve dette først ??

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Hehe. Jeg har forøkt dette på en tidligere motor. Det funket ikke. På denne tiden av året når vi passerer 15 grader nedover, så tar det laaang tid før tablettene løser seg opp. Jeg prøvde å dele de opp, men da ble de nok for fort borte. Da har jeg mere tro på hurtigforsøk med Systemrens. Dvs helle på via en bøtte eller to med blanding via sjøvannsfilteret og la det stå noen timer.

Tenkte jeg skulle ta en slik runde nå snart, i forbindelse med bytte av impeller.

Redigert av Worry II (see edit history)
Fusebox skrev for 3 timer siden:

Dette er interessant. Noen rapporterer imidlertid at de ikke har hatt noen effekt, og da tenker jeg at det muligens kan være marginale forskjeller på tablettenes kjemiske sammensetning/innhold.

Ønsker derfor fullt "Navn og Nummer" på tablettene som fungerte, for å nøyaktig kopiere resultatet :-)

De tablettene jeg brukte er av merket SUN basic. Jeg tok av den plasten disse var pakket inn i, denne oppløses av seg selv i oppvaskmaskinen. men det tok jeg ikke sjansen på i det kalde sjøvannet. Men de oppløste seg greit, og gjorde visstnok en bra jobb...

Min varmeveksler var nok ikke så veldig gjengrodd, for da må det nok sterkere lut til. Jeg har opplevd at slike rør var så gjengrodd at det knapt kunne ses igjennom. disse måtte stakes rene.

Men i dette tilfelle funket det. jeg gjentar dette neste høst.

Jeg kjørte på med to oppvaskmaskin tabletter i sjøvannsfilteret  i dag.  Umiddelbart ble kjølevannet ut av eksosen brunt i ca 1/2 minutt .  Deretter kom det hvite partikler som kunne følges mens de sank i sjøen .  Var trolig en blanding av oppløst tablett og kalk.   Blåser en del i Lysekil i dag, så litt vanskeligf å se hva det egentlig var.  

Neste gang skal jeg ha en pøs klar under eksosen for å sjekke hva som løsner.

Før "behandlingen" synes jeg det var noe lite vann i eksosen.  Impeller er ny.  Etter " behandling" merkbart bedre.  Motor gikk  på ca 1000 rpm i gear for å få opp temp. ganske raskt.  Motoren er en VP 2003 T  fra 1991 i en Najad seilbåt.  700 timer på telleren.    Jeg har ikke motortemp måler.

Min konklusjon er at dette fungerer.

Worry II skrev On 16.9.2018 at 17.49:

Hehe. Jeg har forøkt dette på en tidligere motor. Det funket ikke.

Men fikk du bragt på det rene at det var tilgrodd varmeveksler som var problemet? Om det f.eks. var groing i kjølevannsinntaket som viste seg å vøre problemet så var det jo ikke vente at det skulle hjelpe ?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Nå har to karer til prøvd dette her i Båthavna der jeg har båten min liggende. Jo, noe skjer, for det kommer brunfarget vann ut av eksosen, og hos begge dalte temperaturen på motoren med noen grader. Jeg hadde ærlig talt null tro på dette selv, men tenkte det kostet lite å prøve...

Bra å lese at det funker hos flere.

hegra skrev 40 minutter siden:

Tok en tabelett oppi en helt rein bolle med varmt vann. Rørte om og fargen  på vannet ble rustbrun. Tok en tabelett til hvor jeg fjernet den røde kula som var midt i tabeletten. Da ble vannet gråhvitt. Så sjekk tabeletten i reint sjøvann først så man ikke blir lurt til og tro at alt som kommer ut er rust og skitt.

Grunnforskning er en krevende øvelse og det er lett å bli lurt.

Guest Avmønstret#
hegra skrev 1 time siden:

Tok en tabelett oppi en helt rein bolle med varmt vann. Rørte om og fargen  på vannet ble rustbrun. Tok en tabelett til hvor jeg fjernet den røde kula som var midt i tabeletten. Da ble vannet gråhvitt. Så sjekk tabeletten i reint sjøvann først så man ikke blir lurt til og tro at alt som kommer ut er rust og skitt.

Har aldri hatt tablett med rød kule i midten. Hvilken type er det?

Best å unngå rødkuletablettene så en ikke får falske resultater da mao ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...