arnerik Startet 15.September.2018 Del på Facebook Startet 15.September.2018 Tenkte jeg skulle dele en erfaring, som muligens noen kan ha nytte av. Min trofaste Yanmar 77 hk fra 1989, begynte å bli noe varm, temperaturen har krabbet oppover i løpet av sesongen. Istdetfor å gå løs på varmeveksleren og stake den opp, tenkte jeg å prøve et tips jeg fikk av en som hadde prøvd dette med hell. Jeg tok rett og slett og plasserte to oppvaskmaskin tabletter i sjøvannsfilteret. Så var det bare å kjøre som vanlig. På grunn av, eller på tross av, vet jeg ikke, men temperaturen dalte etter kort tids kjøring.Etter rundt tre timers kjøring var tablettene oppløst og borte. Og temperaturen på motoren falt til rundt 80 grader,på marsjfart, der det alltid har vært før. Vet ikke om dette er noe sesam sesam,og ikke om det vil fungere for alle, men det fungerte på min motor. Forsøket verdt, tenkte jeg, og jammen funket det. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 Hei og takk for tipset.Jeg har også Yanmar om enn litt nyere 72hk.Min er fin på tempen enda men dette skal jeg jammen prøve om den begynner å bli for varm ja. Kanskje det hadde vert lurt å forebygge med å gjøre dette enn gang i året,event.annehvert år? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Bellil Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Takker for supert tips. Har to VP KAD32 -04 med 950 timervhvor den ene blir varm og noen ganger for varm. Spesielt hvis jeg bare slår av gassen fra plan, 2.600 rpm, og går rett over til fem knop og 800-1.000 rom. Har kjøpt inn alt som trengs for en systemenes, men er litt nervøs for prosedyren. Tør jeg prøve dette først ?? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Går ikke varmt hos meg, men jeg skal teste med tabletter. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Hulda skrev Just now: Går ikke varmt hos meg, men jeg skal teste med tabletter. Takk for tipset! Test litt kjapt er du snill så du evt kan feile før meg ?? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Worry II Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 (redigert) Hehe. Jeg har forøkt dette på en tidligere motor. Det funket ikke. På denne tiden av året når vi passerer 15 grader nedover, så tar det laaang tid før tablettene løser seg opp. Jeg prøvde å dele de opp, men da ble de nok for fort borte. Da har jeg mere tro på hurtigforsøk med Systemrens. Dvs helle på via en bøtte eller to med blanding via sjøvannsfilteret og la det stå noen timer. Tenkte jeg skulle ta en slik runde nå snart, i forbindelse med bytte av impeller. Redigert 16.September.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Vanlig badesåpe skummer ikke i saltvann, hvorfor fungerer da oppvasktabletter? Jeg har brukt oppvasktabletter på septiken med godt ressultat også. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Dette er interessant. Noen rapporterer imidlertid at de ikke har hatt noen effekt, og da tenker jeg at det muligens kan være marginale forskjeller på tablettenes kjemiske sammensetning/innhold. Ønsker derfor fullt "Navn og Nummer" på tablettene som fungerte, for å nøyaktig kopiere resultatet :-) Sitér dette innlegget Link to post
arnerik Svart 17.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2018 Fusebox skrev for 3 timer siden: Dette er interessant. Noen rapporterer imidlertid at de ikke har hatt noen effekt, og da tenker jeg at det muligens kan være marginale forskjeller på tablettenes kjemiske sammensetning/innhold. Ønsker derfor fullt "Navn og Nummer" på tablettene som fungerte, for å nøyaktig kopiere resultatet :-) De tablettene jeg brukte er av merket SUN basic. Jeg tok av den plasten disse var pakket inn i, denne oppløses av seg selv i oppvaskmaskinen. men det tok jeg ikke sjansen på i det kalde sjøvannet. Men de oppløste seg greit, og gjorde visstnok en bra jobb... Min varmeveksler var nok ikke så veldig gjengrodd, for da må det nok sterkere lut til. Jeg har opplevd at slike rør var så gjengrodd at det knapt kunne ses igjennom. disse måtte stakes rene. Men i dette tilfelle funket det. jeg gjentar dette neste høst. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Tenker også at dette kan være en enkel sak som kan gjentas omtrent "når man kommer på det", og da kanskje unngå at noe tetter seg over lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Jeg kjørte på med to oppvaskmaskin tabletter i sjøvannsfilteret i dag. Umiddelbart ble kjølevannet ut av eksosen brunt i ca 1/2 minutt . Deretter kom det hvite partikler som kunne følges mens de sank i sjøen . Var trolig en blanding av oppløst tablett og kalk. Blåser en del i Lysekil i dag, så litt vanskeligf å se hva det egentlig var. Neste gang skal jeg ha en pøs klar under eksosen for å sjekke hva som løsner. Før "behandlingen" synes jeg det var noe lite vann i eksosen. Impeller er ny. Etter " behandling" merkbart bedre. Motor gikk på ca 1000 rpm i gear for å få opp temp. ganske raskt. Motoren er en VP 2003 T fra 1991 i en Najad seilbåt. 700 timer på telleren. Jeg har ikke motortemp måler. Min konklusjon er at dette fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 (redigert) Worry II skrev On 16.9.2018 at 17.49: Hehe. Jeg har forøkt dette på en tidligere motor. Det funket ikke. Men fikk du bragt på det rene at det var tilgrodd varmeveksler som var problemet? Om det f.eks. var groing i kjølevannsinntaket som viste seg å vøre problemet så var det jo ikke vente at det skulle hjelpe ? Redigert 18.September.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Men impelleren tar vel ikke skade av at disse tablettrestene fosser gjennom systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Martine29f skrev 11 minutter siden: Men impelleren tar vel ikke skade av at disse tablettrestene fosser gjennom systemet? Restene av tablettene må jo bli relativt små før de sipper gjennom filteret. Mange tusler rundt uten sjøvannsfilter og da drar det nok litt av hvert i gjennom uten at det er noen katastrofe for impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Hvordan vil dette virke på eventuelle sinkanoder i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Lazyjack skrev 1 time siden: Restene av tablettene må jo bli relativt små før de sipper gjennom filteret. Mange tusler rundt uten sjøvannsfilter og da drar det nok litt av hvert i gjennom uten at det er noen katastrofe for impelleren. Men den er grei, da prøver vi på Yanmar 4 Lh dte imorgen. Og dere skal få tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 GunR skrev 1 time siden: Hvordan vil dette virke på eventuelle sinkanoder i systemet? Spiller ingen rolle. Påvikningen er så kortvarig at kjemien rekker ikke å reagere. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Martine29f skrev for 2 timer siden: Men den er grei, da prøver vi på Yanmar 4 Lh dte imorgen. Og dere skal få tilbakemelding. Har samme motor selv. Den får litt feber over 3000rpm, så jeg venter spent på din erfaring med tabletter? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
TwisT Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Spent på om noen åpner og inspiserer varmeveksler før og etter test. Blir det synlig forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
arnerik Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Nå har to karer til prøvd dette her i Båthavna der jeg har båten min liggende. Jo, noe skjer, for det kommer brunfarget vann ut av eksosen, og hos begge dalte temperaturen på motoren med noen grader. Jeg hadde ærlig talt null tro på dette selv, men tenkte det kostet lite å prøve... Bra å lese at det funker hos flere. Sitér dette innlegget Link to post
Hawiha Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Hive på noen dråper glansmiddel til slutt da, så man får den siste blanke finishen! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Tok en tabelett oppi en helt rein bolle med varmt vann. Rørte om og fargen på vannet ble rustbrun. Tok en tabelett til hvor jeg fjernet den røde kula som var midt i tabeletten. Da ble vannet gråhvitt. Så sjekk tabeletten i reint sjøvann først så man ikke blir lurt til og tro at alt som kommer ut er rust og skitt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 hegra skrev 40 minutter siden: Tok en tabelett oppi en helt rein bolle med varmt vann. Rørte om og fargen på vannet ble rustbrun. Tok en tabelett til hvor jeg fjernet den røde kula som var midt i tabeletten. Da ble vannet gråhvitt. Så sjekk tabeletten i reint sjøvann først så man ikke blir lurt til og tro at alt som kommer ut er rust og skitt. Grunnforskning er en krevende øvelse og det er lett å bli lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 hegra skrev 1 time siden: Tok en tabelett oppi en helt rein bolle med varmt vann. Rørte om og fargen på vannet ble rustbrun. Tok en tabelett til hvor jeg fjernet den røde kula som var midt i tabeletten. Da ble vannet gråhvitt. Så sjekk tabeletten i reint sjøvann først så man ikke blir lurt til og tro at alt som kommer ut er rust og skitt. Har aldri hatt tablett med rød kule i midten. Hvilken type er det? Best å unngå rødkuletablettene så en ikke får falske resultater da mao ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Pinkvin skrev 39 minutter siden: Har aldri hatt tablett med rød kule i midten. Hvilken type er det? Pokèmon Go-tabletter. Neida, det er vel glansmiddel i den røde kula, såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.