Jump to content

Rense varmeveksler, oppvaskmaskin tabletter fungerte

arnerik

Recommended Posts

Hvor mange liter vann går i selve vaskingen i en oppvaskmaskin? 

Og hvor mange liter vann renner gjennom varmeveksleren før tabletten er oppløst? 

Må da bli en tynn blanding om man lar motoren gå samtidig? 

Nesten så en heller skulle tro at kornene/ partikler rev løs rusk og rask på sin vei. 

Jeg har brukt maskinoppvaskpulver i kjøkkensluken, langt mere enn en tablett, fylt på med kokende vann, men gullende rent ble det ikke...

Pinkvin skrev 1 time siden:

Har aldri hatt tablett med rød kule i midten. Hvilken type er det?

Best å unngå rødkuletablettene så en ikke får falske resultater da mao ;-)

De heter Finish og selges i store blå poser på Europris tror jeg. Men mener det er flere merker som har denne kula.                                             Om det virker eller ei har jeg ikke peiling på, men om tabelettene skaper brunt vann kan man jo tro at motoren aldri blir ren , selv om den er helt ren i virkeligheten.

Worry II skrev On 16.9.2018 at 17.49:

Hehe. Jeg har forøkt dette på en tidligere motor. Det funket ikke. På denne tiden av året når vi passerer 15 grader nedover, så tar det laaang tid før tablettene løser seg opp. Jeg prøvde å dele de opp, men da ble de nok for fort borte. Da har jeg mere tro på hurtigforsøk med Systemrens. Dvs helle på via en bøtte eller to med blanding via sjøvannsfilteret og la det stå noen timer.

Tenkte jeg skulle ta en slik runde nå snart, i forbindelse med bytte av impeller.

Glemte vel å nevne at før man prøver å rense varmeveksleren, bør man selvfølgelig være sikker på at kjølevannsinntaket  ikke er gjengrodd av rur eller annet. Ellers nytter det iallefall ikke. 

arnerik skrev 39 minutter siden:

Glemte vel å nevne at før man prøver å rense varmeveksleren, bør man selvfølgelig være sikker på at kjølevannsinntaket  ikke er gjengrodd av rur eller annet. Ellers nytter det iallefall ikke. 

Nei, det er jo varmevekslere man forsøker å få renset. Fra skroggjennomføring til sjøvannsfilter, og i slangen bort til impeller er vel sjeldent noe problem. Men jeg tror ikke noe på at disse tablettene er verdt forsøket engang, om man først ønsker å gi vekslerene en godt fungerende rens. De fleste dieselmaskiner har jo 3 vekslere som trenger periodisk rens etter intervall i serviceheftet. Jeg har mere tro på eddik enn oppvasktabletter.

Redigert av Worry II (see edit history)

Bare et hypotetisk spørsmål mens vi har denne tråden oppe, og gitt at oppvasktabletter har noe for seg..: 

Hvordan ville det være å kjøre oppvasktablett på en sjøvannskjølt motor for å rense kjølekanaler? Ikke fordi det i det hele tatt ville være aktuelt for meg selv da jeg har ferskvannskjølt, men jeg lurer bare... eller er det noe som ikke har godt av det inni der?

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg gjorde det med vekslerne til en Tamd30A i 1999. Kan ikke huske at det hadde den store effekten. Delene var forøvrig relativt rene da jeg hadde brukt systemrens på motoren tidligere på høsten før jeg demonterte. Oppvaskmiddel kan jo ha blitt bedre enn i 1999. Det jeg husker best at det ble fult å små grønne malingflak i oppvaskmaskinen. Det gjorde forøvrig ikke så mye i og med at den gangen var jeg singel.(I dag ville nok ikke kona bli så glad). Har forøvrig kjørte endel bildeler som calippere etc. i oppvaskmaskin og de har blitt relativt fine. Å legge vekslerne i systemrens eller tilsvarende og deretter oppvaskmaskin vil nok derimot funke fint.

• 2 uker senere...

Hei! Vi har en Yanmar 110hk 4LH-TE. Den har plutselig begynt å lekke sjøvann ut av en liten dreneringsslange under varmeveksleren. Prøver å finne ut hva som er i veien.  På bildet er det ringet om området der det kommer vann ut fra en slange. Det kommer ganske mye vann.motoren.jpg.aa61f1e5b708249ff0aad325b3b66a01.jpgHar lest disse innleggene....Kan det være at varmeveksleren nå er helt tett?

Chiefengineer skrev On 20.9.2018 at 22.52:

Er jo bare å hive en delvis gjensaltet kjøler inn i oppvaskmaskinen og ta en omgang på 70 grader så kan man se. Tror trådstarter blir skuffet...

De av dere som tør dette, del gjerne samboers respons når hun oppdaget at du kjørte varmeveksleren i oppvaskmaskinen :giggle::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...