Jump to content

Service-intervall på Yamaha 60 hk 4-takt som går 8-10t i strekk daglig


ThorU

Recommended Posts

En bil med service intervall på 30.000 km vil ha vært i drift 600 timer med en snitthastighet på 50 km/t. Tviler på at en båtmotor bryter ned motorolja så voldsomt mye raskere enn en bilmotor. Det som belaster oljen mest er vel kaldstarter og småkjøring. På en utenbordsmotor er det vel heller ikke EGR ol. inne i bildet som forurenser oljen. Når man bytter olje på en moderne dieselmotor er den kullsvart etter bare noen få mils kjøring. Når jeg bytter olje på min 150 hk Yamaha etter sesongslutt, er den fortsatt ganske oljefarger og klar.

Link to post
ThorU skrev for 1 time siden:

Hva tenker folket om service-intervall for en Yamaha 60HK (2016mod), i yrkesbruk, som går 8-10 timer i strekk hver dag? Omtrent 80% av tiden på tomgang.. Etter boken er det bla. oljeskift hver 100t, men i mitt hode kan dette strekkes noe med tanke på gjevn bruk og driftstemperatur. Tar jeg helt feil?

 

Heimsjyen skrev 40 minutter siden:

Hadde en gang en Suzuki 115 i jobbsammenheng. Fikk godkjent dobbelt antall gangtimer mellom oljeskift fra forhandler i garantiperiode. Intervaller på skifte av olje kunne jo bli bukt opp i løpet av  en god måned (4 - 6 uker).

Hør med forhandler du, vil tro at du kan strekke det mye. ( vi brukte motoren opptil 600 timer i året).

 

Hvor mange timer er/var det på disse motorene. Litt artig å høre hvordan de "egentlig" skal/kan brukes. Ved salg av fritidsbåter flagges det ofte timer som tilsier 20-30 timer snitt per sesong. En fritidsbåt som nærmer seg 1000 timer tippe jeg begynner å bli tungsolgt...

Link to post

Da ser det ut som flere er enige med meg at service etter en drøy uke er litt overkill.. Nevnte motor har gått ca 1200 timer til nå og vil trolig gå 4-500 timer til i 2018. Den hadde bytte av registerreim mm. på ca 1000 timer. Er også borti en 40 HK Yamaha som siden 2011/2012 har gått rundt 3500 timer. Med andre ord "lite brukt".. :lol: Den er som regel inne til service hos forhandler en gang i året..

Link to post
R.O skrev for 2 timer siden:

 

 

Hvor mange timer er/var det på disse motorene. Litt artig å høre hvordan de "egentlig" skal/kan brukes. Ved salg av fritidsbåter flagges det ofte timer som tilsier 20-30 timer snitt per sesong. En fritidsbåt som nærmer seg 1000 timer tippe jeg begynner å bli tungsolgt...

Hadde en motor som gikk 3600 timer. Var en df 115 fra ca. 2002-03. utrolig hvor mye den var gearet med, var en del tæring og krøll med injektorer etter ca. 3600 timer. Den fikk kjørt seg, ikke spesielt godt behandlet bestandig, men som oftest kjørt varm og skiftet olje på.

Blir litt overaska over mye fokus på alt som må gjøres på fritidsmotorer.

Tror faktisk ikke det ble skiftet impeller på 3600 timer, er nesten sikker på det.( kontroll av kjølestråle var oppstartprosedyre)

Redigert av Heimsjyen (see edit history)
Link to post
ThorU skrev On 15.9.2018 at 19.19:

går 8-10 timer i strekk hver dag? Omtrent 80% av tiden på tomgang..

 

er noen motorer kondenserer vann i olja ved mye småkjøring.  Vet ikke om F60 er blant dissse  - men det vil jo avdekkes temmelig fort om du følger med på nivået på peilepinnen.  Evt tatt første oljeskiftet etter 100t - ser olja bra ut da så burde det jo være grei skuring.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...