ThorU Startet 15.September.2018 Del på Facebook Startet 15.September.2018 Hva tenker folket om service-intervall for en Yamaha 60HK (2016mod), i yrkesbruk, som går 8-10 timer i strekk hver dag? Omtrent 80% av tiden på tomgang.. Etter boken er det bla. oljeskift hver 100t, men i mitt hode kan dette strekkes noe med tanke på gjevn bruk og driftstemperatur. Tar jeg helt feil? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 Tenker du nok har rett her, skifte olje hver 10'e dag blir jo litt drøyt Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 Hadde en gang en Suzuki 115 i jobbsammenheng. Fikk godkjent dobbelt antall gangtimer mellom oljeskift fra forhandler i garantiperiode. Intervaller på skifte av olje kunne jo bli bukt opp i løpet av en god måned (4 - 6 uker). Hør med forhandler du, vil tro at du kan strekke det mye. ( vi brukte motoren opptil 600 timer i året). Sitér dette innlegget Link to post
Raymond_J Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 En bil med service intervall på 30.000 km vil ha vært i drift 600 timer med en snitthastighet på 50 km/t. Tviler på at en båtmotor bryter ned motorolja så voldsomt mye raskere enn en bilmotor. Det som belaster oljen mest er vel kaldstarter og småkjøring. På en utenbordsmotor er det vel heller ikke EGR ol. inne i bildet som forurenser oljen. Når man bytter olje på en moderne dieselmotor er den kullsvart etter bare noen få mils kjøring. Når jeg bytter olje på min 150 hk Yamaha etter sesongslutt, er den fortsatt ganske oljefarger og klar. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 ThorU skrev for 1 time siden: Hva tenker folket om service-intervall for en Yamaha 60HK (2016mod), i yrkesbruk, som går 8-10 timer i strekk hver dag? Omtrent 80% av tiden på tomgang.. Etter boken er det bla. oljeskift hver 100t, men i mitt hode kan dette strekkes noe med tanke på gjevn bruk og driftstemperatur. Tar jeg helt feil? Heimsjyen skrev 40 minutter siden: Hadde en gang en Suzuki 115 i jobbsammenheng. Fikk godkjent dobbelt antall gangtimer mellom oljeskift fra forhandler i garantiperiode. Intervaller på skifte av olje kunne jo bli bukt opp i løpet av en god måned (4 - 6 uker). Hør med forhandler du, vil tro at du kan strekke det mye. ( vi brukte motoren opptil 600 timer i året). Hvor mange timer er/var det på disse motorene. Litt artig å høre hvordan de "egentlig" skal/kan brukes. Ved salg av fritidsbåter flagges det ofte timer som tilsier 20-30 timer snitt per sesong. En fritidsbåt som nærmer seg 1000 timer tippe jeg begynner å bli tungsolgt... Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 15.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2018 Da ser det ut som flere er enige med meg at service etter en drøy uke er litt overkill.. Nevnte motor har gått ca 1200 timer til nå og vil trolig gå 4-500 timer til i 2018. Den hadde bytte av registerreim mm. på ca 1000 timer. Er også borti en 40 HK Yamaha som siden 2011/2012 har gått rundt 3500 timer. Med andre ord "lite brukt".. Den er som regel inne til service hos forhandler en gang i året.. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 15.September.2018 Del på Facebook Svart 15.September.2018 (redigert) R.O skrev for 2 timer siden: Hvor mange timer er/var det på disse motorene. Litt artig å høre hvordan de "egentlig" skal/kan brukes. Ved salg av fritidsbåter flagges det ofte timer som tilsier 20-30 timer snitt per sesong. En fritidsbåt som nærmer seg 1000 timer tippe jeg begynner å bli tungsolgt... Hadde en motor som gikk 3600 timer. Var en df 115 fra ca. 2002-03. utrolig hvor mye den var gearet med, var en del tæring og krøll med injektorer etter ca. 3600 timer. Den fikk kjørt seg, ikke spesielt godt behandlet bestandig, men som oftest kjørt varm og skiftet olje på. Blir litt overaska over mye fokus på alt som må gjøres på fritidsmotorer. Tror faktisk ikke det ble skiftet impeller på 3600 timer, er nesten sikker på det.( kontroll av kjølestråle var oppstartprosedyre) Redigert 15.September.2018 av Heimsjyen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 ThorU skrev On 15.9.2018 at 19.19: går 8-10 timer i strekk hver dag? Omtrent 80% av tiden på tomgang.. er noen motorer kondenserer vann i olja ved mye småkjøring. Vet ikke om F60 er blant dissse - men det vil jo avdekkes temmelig fort om du følger med på nivået på peilepinnen. Evt tatt første oljeskiftet etter 100t - ser olja bra ut da så burde det jo være grei skuring. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.