Jon-Kåre Startet 16.September.2018 Del på Facebook Startet 16.September.2018 Finnes det koblinger/overgan å få kjøpt slik at man slipper å stå å trø. Link mottas med rakk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
altmuligbåt Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Har tatt en vanlig trykkluft pistol og tapet med elektriker tape rundt tippen så den passer med "litt" makt inn i slangen. Ta slangen av fra pumpa og bruker den. Enkelt og fungerer bra. Men pass på. Ikke fyll for fort. Eller hardt. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Roger jo Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 (redigert) Trykkluft pistol, boret hull i en kork rett i slangen, Ble fortalt av Zodiac forhandlen at en skulle fylle alle kammerene ca.25%, 60% ,90% og ta resten manuelt en mann på 80 kg greier å presse inn passe med luft, Mener å huske at trykket var ca 0,25/0,28 bar. Med for lite trykk så løsnet inn-festingen av bakstykket. Redigert 16.September.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Jeg fyller ofte gummibåtene med en vanlig arbeidsluftkompressor, uten hverken overgang eller tape. Det er nok å holde blåsepistolen en cm eller to fra påfyllingshullet og blåse inn mot hullet til "pølsene" kjennes passe harde. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Elise Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 (redigert) Om gummibåten fylles med det en klarer med fotpumpen i kaldt vær, kan det da bli for mye trykk ved en varm sommerdag ? Redigert 16.September.2018 av Elise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Dere sommer erfarne gummibåteiere, bruker dere manometer for å få rett lufttrykk ,eller tar dere det på «gefühlen»? Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 siden vi ikke har noe manometer er hård fotpumping tingen. Selv i sommervarmen iår var jo en god del av pontongene nede i 20graders sjøvann, så Zodiacen klarte seg bra (men måtte hårdskrubbes for å få av årets vekst).. p. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 16.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2018 Manomter er ingen problem så lenge jeg slipper å tråkke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Erik Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Har kjøpt 12v kompressor med justerbart manometer som da blåser opp til ønsket trykk og stopper. Funker som ei kule, og jeg ser nå at jeg har fotpumpet for slakt før. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.September.2018 Del på Facebook Svart 16.September.2018 Ta/kjøp en sånn nøkkelkule av kork. Fjern tauet som går i gjennom. Dekk den med tape unntatt over hullene. Da har du ett "universalmunnstykke" hvor du bruker en av de smale/spisse munnstykkene som følger med alle kompressorer og pumper i ene enden og så holder du andre hullet mot ventilen. Best egnet for kompressor da det er mas å pumpe for hånd og holde samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Bruk en slik som du stapper inn i munnstykket som passer til ventilen på din båt :) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 Har du en link til en sånn, har aldri sett slik en før Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Kjellg Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Er en helt vanlig bilventil. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 Hvis den passer i slangen som følger med tråpumpa er det jo glimrende Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Jon-Kåre skrev for 1 time siden: Hvis den passer i slangen som følger med tråpumpa er det jo glimrende Tviler på det... Men kanskje til kompressoren? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 Tenker og diameteren kan bli i minste laget Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Code0 Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 (redigert) enkelt søk på google: https://www.maritim.no/luftpumpe-bravo-12-12v#.W6FB-M4zaM8 trenger ikke kompressor, gir lite luft og høyt trykk. bruk heller høyttrykksvifte... finnes masse, også på ebay osv... Kjører selv en 5,5 m RIB m/ 115 hk, fotpumpe med manometer (kjøpt separat) fungerer greit. Trenger kun etterfylle. Jolla til seilbåten pumper jeg opp med fotpumpe, tar meg 5 min, uavhengig av elektrisk strøm, eller jeg bruker luft fra dykkerflaska.. Viktig med nok luft, kostet 20' å lappe når jeg hadde kjørt med lavt trykk i RIB'en, ristet i fller aktre del av en av pontongene, måtte lappes på verksted. Fotpumpe, så klarer du ikke sprekke pontongen, keep it simple... Redigert 18.September.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 Det er ikke alle som har helse til fotpumpe ser du Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.