Jump to content

Hvordan lagre en liten RIB utendørs best mulig?

Korsfjord

Recommended Posts

Kjøpte i våres en liten Avon RIB brukt for en rimelig penge. Nå er det bare å innse at sesongen er i praksis over, så en får tenke på lagring. Den må stå ute. Hvordan gjøres dette best? Med eller uten luft i pontongene? Hva er egnet rengjøringsmiddel for pontongene, og kan/bør de beskyttes med noe middel? Materialet er hypalon.

Gummibåter er helt nytt for meg. 

Nei, det har du muligens rett i..sikkert ikke nødvendig.. tenkte litt mindre press på pongtongene.. slipper bare litt ut, slik at de fremdeles er oppblåst, men mindre trykk..

Sollys er vel uansett den største fienden, så tildekking vil jeg anbefale..

Edited by Ida Marie III (see edit history)

Når kulda kommer så vil vel luften trekke seg sammen og presset på pontongene avta ganske av seg selv? Forøvrig er vel problemet stort sett at det er for lavt trykk, ikke for høyt, i disse pontongene, særlig ved bruk på sjøen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Lagrer min RIB på fordekket vinterstid og tapper ut bittelitt trykk før jeg dekker den til og binder den fast. UV-stråler fra sollys er noe av det verste PVC-overflaten får, så greit å beskytte RIB'en mot slikt vinterstid.

Grunnen til å tappe litt av trykket fikk jeg høre av en som tidligere drev med havrafting og fjordevents her lokalt. Da jeg fikk det forklart synes jeg jo egentlig at det virker ganske logisk og gjør derfor det samme selv. For å opprettholde godt nok trykk i potongene blir det gjerne til at man pumper litt ekstra luft inn når det begynner å bli kjøligere på høsten, temperaturen synker i både sjø og luft. Dermed får potongene noe høyere trykk enn de hadde i sommervarmen. Så når RIB'en da tas opp av sjøen på høsten for å legges på land kan man fint tappe ut litt luft. Ikke så mye at potongene blir slakke og mister formen, men slik at de ikke lengre er knallharde. RIB'en har fremdeles formen og vil flyte om man hiver den på sjøen igjen, men man slipper at et allerede høyt trykk blir høyere hvis det skulle bli varmt i solsteiken. Forsåvidt et sjeldent problem her på Sør-Vestlandet, men likevel, noen dager vinterstid kan det bli riktig varmt i sola. For RIB'en min sin del ( 9') tapper jeg ut til jeg kan trykke inn potongen 2-3 cm med pekefingen (vanligvis trykker jeg inn 1 cm med tilsvarende trykk med fingen). 

Lagrer alltid RIB'en opp ned på dekk, da vil vann naturlig renne av og jeg kan ha oppe ei luke i seilbåten selv om det regner. Ideelt sett hadde jeg nok lagret RIB'en på kjølen, har sett slitasje på potongene der de ligger ned mot antisklimønsteret på dekk. For å hindre slitasje legger jeg glatt plast under RIB'en, altså mellom potongene og dekket på seilbåten.

Edited by Hakkannen (see edit history)

Hvis du har en bakvegg ute av syne - og gjerne ute av sollys - kan du henge en kasteblokk oppunder taket og henge båten etter baugøyet i glassfiberen. Da henger den luftig og plages ikke av hverken snø eller vann. Selv om mus ol kan komme til er det ikke så fristende som om den ligger på bakkenivå eller under snø.

Et tau rundt båten og inn til øyeskrue i veggen på begge sider hindrer at den beveger seg i vind.

Mons

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

Når det gjelder lagring, så vil jeg sterkt advare mot "å pakke inn i pressenning".  I hvertfall i vestlandsklima, der det kan gå fra +10 og vått vær, til minusgrader i løpet av noen timer. Man har en tendens til å "pakke inn fukten" - og det er ikke bra.

Blant annet Maritim har et trekk som ikke stenger fukten inne. Også Biltemas billigste biltrekk kan brukes, tynt materiale som puster, ikke sliter mekanisk på overflaten og samtidig beskytter mot UV-stråler.

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Jeg vasker med det samme jeg bruker på båten..seajet sitt vaskemiddel med voks...mulig det er feil...?

Vet ikke om det er feil, men ser det anbefales midler i linken som Roger jo kom med.

Ask skrev for 5 timer siden:

Dersom du lagra båten på land, er det ikkje dumt å lagra den slik at rotter og mus ikkje kjem til. 

Ja, det er sikkert et godt poeng. Båten står i dag på en tralle, slik at den kommer godt opp fra bakken, håper dette er tilstrekkelig. De er steingod på å ta seg fra dit de vil, de dyrene der.

fjordgrynt skrev for 4 timer siden:

Dette med varierende lufftrykk mellom årstidene (og mellom solskinn og overskyet vær) kan enkelt fikses ved å bruke ren nitrogen istedenfor luft. Alle profesjonelle aktører bruker nitrogen.

Når det gjelder lagring, så vil jeg sterkt advare mot "å pakke inn i pressenning".  I hvertfall i vestlandsklima, der det kan gå fra +10 og vått vær, til minusgrader i løpet av noen timer. Man har en tendens til å "pakke inn fukten" - og det er ikke bra. Overdekning med lufting i begge ender, og en liten varmekilde - det funker alltid. Det blir et par hundrelapper på strømregningen, men det er det verdt.

Nitrogen er sikkert bra, men for meg blir det litt avansert, tror jeg. Varme ser jeg nok heller ikke muligheter for, hvis jeg ikke tar båten opp til huset, da.

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Takk, her var det mange gode tips?

mons skrev for 2 timer siden:

Hvis du har en bakvegg ute av syne - og gjerne ute av sollys - kan du henge en kasteblokk oppunder taket og henge båten etter baugøyet i glassfiberen. Da henger den luftig og plages ikke av hverken snø eller vann. Selv om mus ol kan komme til er det ikke så fristende som om den ligger på bakkenivå eller under snø.

Et tau rundt båten og inn til øyeskrue i veggen på begge sider hindrer at den beveger seg i vind.

Godt tips, skal se på mulighetene.

Hakkannen skrev 29 minutter siden:

Blant annet Maritim har et trekk som ikke stenger fukten inne. Også Biltemas billigste biltrekk kan brukes, tynt materiale som puster, ikke sliter mekanisk på overflaten og samtidig beskytter mot UV-stråler.

Også et godt tips?

Pinkvin skrev 51 minutter siden:

Jeg vasket hypalonjolla med zillig bang, pulvervarianten de har i butikkene. Spylte godt og polerte med vanlig polish etterpå. Jolla fremstod som ny etterpå. 

Brukte du da samme polish som på gelcoat?

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev for 2 timer siden:

Brukte du da samme polish som på gelcoat?

Siden jeg gjorde det hjemme ved garasjen så er jeg temmelig sikker på at det ble bilpolish, har holdt godt i hele sommer. 

Har tenkt på at Tyvek vindsperrerduk for tak/ tilsvarende  må være dugandes til å lage presenning ut av til mindre båter. Diffusjonsåpen og vanntett. 

Med riktig sydd skjøt, og tyvek tape så må det jo funke. 

Noen som tar utfordringen ? 

Edited by Eureka (see edit history)