Jump to content

Uttern D66, Bravo 3 drev lugger i sving

Peeri

Recommended Posts

Hei! Jeg er førstegangs kjøper på båt, og har derfor ikke mye peiling på dette. Jeg var i dag og så på en «Uttern D66» med bravo 3 drev som er ett år gammelt i følge selger. Merket at ved dreiing av ratt så var det ujevn motstand, noe som gjorde styringen litt upresis. Er det noen som har erfaringer/råd som jeg bør sjekke opp? 

Takk på forhånd! :-)

De aller fleste Bravo-drevene er levert med vanlig styresnekke og styrekabel som da går inn på en servo-assistert styresylinder, da er den

vanligste synderen slitt styresnekke og/eller wire.

Du sier at drevet er 1 år gammelt men er det byttet komplett med transom? Hvis ikke så er det også vanlig at styrebolten ruster slik at man både kan få treghet og ofte vanninntregning men jeg ville jo tro at dette er noe man har sett over når nytt drev ble montert.

Om styrebolt er synderen så kan du søke litt her inne, finnes flere tråder om dette og da er det anbefalt at man bytter til syrefast variant.

Har selv gjort dette og samtidig fått montert ekstra smørenippel så man kan fylle opp med fett.

Er båten en av få med hydraulisk styring så bør du lufte systemet og se om det blir bedre da.

Kan legge til at om det skulle være både wire og styresnekke som er slitt så ville jeg anbefalt å bytte til hydraulisk styring først som sist.

Sier dette av egen erfaring, hadde slakke i styringen. Prøvde selv å bytte bare wire'en som hos meg er lang og kostet nesten 2000.- (1800 +frakt)

Ble bare litt bedre så da må jeg bytte snekka også, endte istedet med å kjøpe hydraulisk både for styrefølelse men også så jeg kan ettermontere autopilot i neste omgang. Har ikke fått montert dette enda men det blir gjort når båten kommer opp for vinterlagring.

Wire og snekke koster lett rundt 3000-4000 samlet mens man kan få hydraulisk for rundt 7000.-

Eksempel: https://www.boatparts.no/mavi-mare-hydraulisk-styring-for-bat-med-servostyring-og-drev-1-ar-garanti.html

• 2 months later...

Beklager sent svar.

Takker og bukker for gode forslag!!

Alt var byttet ut utenom selve pumpen.

Fant ut at det var lite olje på systemet, heldigvis en liten bagatell feil.

Ikke funnet noen oljelekkasje

Så alt har fungert fint etter påfylling av olje!

?

Edited by Peeri (see edit history)

Har det vært lite olje så må jo den ha forsvunnet en plass. Ellers må det ha vært for lite olje siden installasjon, og det er jo heller tvilsomt.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one