Jump to content

Scand 26 AQAD 30a Veldig treg er det turboen?


Guest Princess Ess

Recommended Posts

Guest Princess Ess

Har en 84 scand 26 med en aqad 30a som jeg har reparert varme veksleren på.Har også overhalt drevet(280) hos Volvo. Etter en tur til skagen så begynte jeg å få problemer med mindre kraft på motoren. Den orker ikke å få båten i plan like fort som den gjorde ( tar 3-4 minutter), det ryker noe voldsomt og lyden som turboen (regner jeg med) laget før er ikke tilstede nå. I rolig sjø så får jeg den opp i 3700 rmp, men manger farten. Er det noen som har noen forslag på hvor jeg skal begynne?

 

:headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Det kan virke sm om turboen er deffekt. Dette kan du sjekke ved ta av slangen og spinne den manuelt, skal da gå veldig lett rundt. Det kan selvsagt også være dyser og luftfilter sistnevnte er jo enkelt å ta ut å sjekke. Det kan sågar være noe som tetter luftinntaket til maskinrommet ditt. (Sjekk disse sakene før du går til drastiske tiltak!!)

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem på min høyre motor i fjor. Hull mellom vann og eksos i eksosmanifoilen. Dette gjorde at turboen gikk i vannblandet eksos istedenfor ren eksos, og da blir det dårlig effekt. Ta av eksosutgangen fra turboen. Her skal det ikke være vann.

 

Som Intruder skriver, problemet ditt ligger sansynligvis i turboen eller i området rundt. Turboen skal gå svært lett rundt om du "spinner" den med en finger eller lignende. Sitter den fast, ikke forsøk å bryte den løs ved å presse på bladene. Dette er finmekanik, og et bøyd blad ødelegger hele turboen.

 

Har du skade på turboen finnes det verksteder som overhaler disse til en betydelig lavere pris enn å kjøpe ny.

 

Lykke til

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen forslag på hvor jeg skal begynne?

<{POST_SNAPBACK}>

Begynn med det enkle.... og før du sjekker turboen ut, så sjekk at du har nok luft ... skift luftfilter osv... og sjekk "kneet" hvor kjølevannet treffer eksosen ... har god gjennomstrømning ... ta av eksosslangen, de fire boltene og sjekk at det ikke har rustet tett... Etter det så kan du begynne med resten av luftsystement slik som turboen osv....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...