amras123 Startet 17.September.2018 Del på Facebook Startet 17.September.2018 Hei! Jeg sitter her og planlegger å bo i en liten båt i Oslo i vinter. Det er mange utfordringer, men det meste klarer jeg å finne en løsning på. For å øke komforten (det trenges), skal det installeres webasto, luftavfukter, TV, PS4, o.l. Da støter jeg på et problem.. På nettsidene til havnen jeg tenker å bo i, er det regler mot å bruke mer enn 750W strøm. Dette funker sikkert fint på natten og når jeg sitter med ei bok, men blir straks verre når jeg slenger en Fjordland i mikroen imens jeg spiller Red Dead Redemption 2 og lader telefonen. Jeg er på utkikk etter et system som begrenser strøminntak fra landstrøm til båten til en spesifikk Watt (<750W) uten å kutte strømmen helt, samtidig som jeg kan bruke av batteriene og landstrømmen til sammen for å kunne levere mer strøm (>750W) i korte perioder. Bilde for illustrasjon. Om dette systemet innebærer flere enheter (f.eks. omformer til 230V + magisk duppedings) eller om det er en avansert enhet som lader batterier, kan konfigureres i alle retninger, og deler ut både 12V og 230V er meg revnende likegyldig, bare det funker! Håper noen har noen tips! Sitér dette innlegget Link to post
doctordre Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Victon quatro and multiplus is possible. Both are inverters and chargers. With the remote control you can limit the shorepower. I am using this system with a quatro. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 (redigert) Min Mastervolt Mass Combi kombinerad laddare och inverter har en sådan funktionelitet. Man kan ställa in en variabel strömgräns på landströmmen och när den överskrides så går invertern in och fyller ut med ström från batterierna. Har fungerat alldeles utmärkt sedan jag installerade systemet för 13 år sedan. Redigert 17.September.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
amras123 Svart 17.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2018 Takker for svar! Det virker som om Victon serien er myntet på større båter. Jeg har dessverre ikke 20k å bruke på en inverter heller, hehe! Jeg prøvde å kikke på Mastervolt, men jeg klarer ikke helt å se hvilken modell som burde passe mitt forbruk (500-1500W). Er det både 12V og 230V uttak på den? Må jeg kjøpe en med Remote Control for å få tilgang til den variable strømgrensen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Du Sier: " det er regler mot å bruke mer enn 750W strøm". Er det en regel, eller betyr det at det er en sikring i land som kutter på 750W (3 - 4A sikring)? Er det større sikring kan du kanskje få en avtale om å bruke mer, gjerne med en kWh måler tilkoblet? Med en 4A sikring kan du trekke 900W, med 6A 1,4kW, med 10A 2,3kW og med 16A 3,6kW. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 (redigert) Min är en 12/100/2000 vilket betyder att den är avsedd för ett 12V system, kan ladda upp till 100A och kan ge 2000W på 230V sidan. Det har varit en fördel att den kan ge 2000W för det räcker till både kaffebryggare och brödrost samtidigt, och i övrigt till alla normala 230V maskiner som jag använder ss borrmaskiner, vinkelslip, jigg-såg, varmluftspistol mm. Mastervolt (liksom Victron) är grejor med bra kvalitet och denna apparat går tyst och har som sagt fungerat i 13 år nu utan bekymmer. Den fungerar ju dessutom samtidigt som kraftfull laddare som är inkopplad ständigt när jag har landström. Men visst kostar kvalitet en slant. Jo en fjärrpanel gör det mycket smidigare att ställa strömmen, annars så får man gå in och ställa på dip-switchar. Redigert 17.September.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Du sier ikke noe om hvor stor båt du skal bo i men jeg tror det kan bli kaldt og utrivelig med maks. 750 W tilgjengelig. Så har du Webasto i tillegg men da må du ha mulighet til å frakte diesel fra stasjon på land og det vil jo også gå med en del kroner i diesel ila. en vinter. Men det var jo ikke dette du lurte på Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Hvor mange Ampere kan landstrømladeren din gi? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaptein Klein Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 5 hours ago, amras123 said: Takker for svar! Det virker som om Victon serien er myntet på større båter. Jeg har dessverre ikke 20k å bruke på en inverter heller, hehe! Jeg prøvde å kikke på Mastervolt, men jeg klarer ikke helt å se hvilken modell som burde passe mitt forbruk (500-1500W). Er det både 12V og 230V uttak på den? Må jeg kjøpe en med Remote Control for å få tilgang til den variable strømgrensen? Du får en Victron Multiplus 800W lader-inverter til 8,5K. Vet ikke om det er utenfor budsjettet ditt. Den skal kunne gi 700W AC som sammen med dine 750 W i landstrøm, da totalt 1450 W AC, skulle dekke det stipulerte behovet ditt på 1200 W når du benytter Power Assist-funksjonen. Om den fysisk er for stor for deg/din båt vet jeg ikke, men den vil jo kunne erstatte din nåværende lader, som du også kan selge og kanskje vil det også bidra med litt til inndekning av anskaffelsen. Victronen lader forøvrig med 35A. Husk at batteribanken din bør være sprek og riktig dimensjonert for å kunne bidra tilstrekkelig uten å bli ødelagt. Hvis du vil regulere strømmen inn, kan det gjøres med dip switch; 4A = 920 W, men det er muligens fortsatt for mye? Eller mer presist vha. PC og en Victron MK3 USB-adapter, samt et par andre metoder. Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Er du på lavbudsjett. Skaff deg en 12/220v inverter. Så henger du mikro’en eller andre storforbrukerer på den. Da vil de alltid gå via batteri. Så fyller vedlikeholds laderen batteriet opp i løpet av natta.. Sitér dette innlegget Link to post
amras123 Svart 17.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2018 Båten har jeg ikke gått til innkjøp av enda, i påvente av definitivt svar fra havnesjefen om båtplassen, men de jeg kikker på er ikke særlig store (23-25 fot), og med litt vintermatter, presenning og div. håper jeg på å kunne klare å varme båten tilstrekkelig med webasto uten at den skal trenge å fyre hele tiden(?) Er jo egentlig på ganske lavt budsjett, så siden det er snakk om 8k eller mer for enheten, må jeg kanskje vurdere bare en ren inverter, og sørge for at batteriladeren ikke kan trekke mer enn 3-4A. Eventuelt høre med havnesjefen om jeg kan få spesialavtale. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Om du fyrer med webasto, koker på gass og dropper mikrobølgeovnen greier du deg fint med 750W. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 (redigert) Litt slitsomt å fyre med webasto hele tiden. Dersom du kommer over en båt som har båtovn (se link) installert så er det absolutt å foretrekke. De er stille og varmer veldig godt. Er dyre i innkjøp + installasjon, men det finnes båter i markedet som allerede har sånne installert. Her er en båt på finn.no som har ovn installert. Litt mer info om finner du her: https://www.shelby.no/refleks-66mw http://www.batutstyr.net/Shop/List/Oljeovner/159/1 Til salgs på finn.no Redigert 17.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Om du bare får maks 750W, så skulle jeg skaffet noen billig automatsikring (3A?) som du har inne i båten, så du slipper springe ut i regn å rusk, bare for att du glemte å slå av noe da du slog på noe annet..... 750W er ikke mye her i Verden........men det er bedre enn inget Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pipe Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Tåler en Webasto å brenne 24/7 i flere måneder? Jeg har hørt av noen som har hørt en historie om en som kjøpte ny Eber og brukte den hele vinteren. Utpå våren stoppet den opp og servicemannen leste av ett par tusen timer brenntid så kunden fikk fem strake tær bak som svar på reklamsjonen. Hvor sant historien egentlig er vites ikke men spørsmålet historien reiser kan det vare interesangt å stille. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Seilbåt eller motorbåt? I en liten båt kan du komme til å bli psykotisk av å høre på en tikkende pumpe på varmeapparat 24/7. ? dessuten koster en ny webasto 10-15 lapper. Kinakopi halvparten. Kjøper du deg en eldre, mindre seiler, så hiver du deg rundt og isolerer den inveldig og legger nytt skrogtrekk. En avfukter alene trekker 350-600 w. Flere varianter produserer også litt varme. Det er flere måter å holde varmen på... rene ovner med pipe er også mulighet. Fjordland legger du like godt i kokende vann, har jeg hørt ? en eldre båt med wallas safeflame 1000 kokeplate med varmelokk er gull. Kutt ut dataspill. Det blir du voldelig av. I beste fall så produserer Segaen/ Amiga500’n litt varme. ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Så lenge du fyrer i båten trenger du ikke noen avfukter. Fiskere har bodd i sjarkene sine i årtider uten avfukter og kun med en liten Hovdeovn som kokeplate og varmekilde. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Solceller, batteribank på mindst 450 Ah, billig inverter på 1000-1500w. Det vil være mit forslag til den billigste løsning. Min opsætning er to solceller på taget og tre (blysyre) batterier på hver 115 Ah. Hertil en billig inverter (ikke ren sinus) på 1000W. Nu bor jeg ikke i båden, men jeg har ikke haft landstrøm på i denne sæson (undtagen på sommerferien) og det er ikke lykkedes mig at tappe batterierne ned til mindre end 95%. Inverteren har kostet omkring 1000 kroner og er af billigste slags fra Kina. https://www.harald-nyborg.dk/p3442/inverter-omformer-1000w-12-220 Den står i nærheden af batterierne og så har jeg ført et 220v kabel til et stik i salonen. Med denne kan jeg trække TV, ladere, kaffemaskine og stort set al anden 220v jeg har brug for. Jeg har kun brug for landstrøm når jeg skal støvsuge (den kræver ren sinus) og lave mad med induktionspladen. Så jeg har altså to 220v-systemer i båden: Et, der kører på landstrømmen og et, der kører på inverteren. Med lidt planlægning kan jeg altså dele forbruget op på to systemer. Solcellerne lader batterierne om dagen (også en smule når det er overskyet) og har du adgang til bare fx 6 ampere på landstrømmen, så vil din lader også fylde på både dag og nat. Så almindeligt forbrug med (LED) lys, PC, TV og PS4 mm vil du nemt kunne klare med begrænset landstrøm, solceller, inverter og en passende batteribank. Udfordringen er jo varme og varmt vand. Det er store forbrugere, så det må du finde en separat løsning på. Endelig vil jeg varmt anbefale, at du investerer i en batterimåler, så du har tjek på forbrug og status på batterierne. Victron er gode! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 (redigert) Som nevnt her, ikke sats på type Eber/Webasto. Hovde/Dickinson/Refleks osv brenner uavhengig av strøm, fåes med kokeplate og/eller varmeveksler for luft på røykrør, varmesløyfe for varmtvann, i forskjellige utgaver. Koster omtrent samme som Eber, men mye mere stabilt og driftsikkert. Redigert 18.September.2018 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Tror det absolutt billigste (og enkleste) vil være å spørre pent om å få bruke mer enn 750w. Om så, at du kan få 2 kontakter og kjøre en varmeovn på den ene og resten av dingsene på den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Hei Er dette ein båt du har, eller ein båt du kanskje skal kjøpa? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Heisann :) Kjøp en Planar/autoterm fra https://www.servitek.no/. Mye mer driftssikker enn eber/webasto pga børsteløs viftemotor og bedre brennkammer for lave hastigheter. Og en elektrisk varmeovn på ca 600w (til bruk når du ikke er om bord). Selv om det er fint med ordentlig dieselovn er det ofte plasskrevende, dyr installasjon og de er ikke så driftssikre som mange vil ha det til. Batteriladeren om bord trekker nesten ingenting på vedlikeholdslading. 1000w inverter er fint til korte strømtrekk fra batteribanken f.eks mikroovn. Hilsen båtboer siden 2003. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
amras123 Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 Båten har jeg ikke kjøpt enda, men jeg er rimelig sikker på at det blir en 23-fots Albin Viggen. Den har ikke landstrømkobling installert og bare et 75Ah batteri med tilhørende liten lader, så det blir litt påkostninger for å gjøre den vinterklar. Det aller viktigste er vel at det ikke går under 0 grader og at jeg holder fuktigheten nede, så i verste fall så får jeg kle ullklærne på når det står på det verste! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 I en så liten ville jeg unngått åpene syre batterier, i tilfelle de vil komme til å produserer knallgass. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sun Flyer Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 En 23-foter vil klare ok temperatur bare ved bruk av en liten vifteovn på 6-700 watt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.