Jump to content

Bo i båt med begrenset landstrøm

amras123

Recommended Posts

Har Du båterfarenhet från tidigare?

Jag har svårt att tänka mig att en 32 fots båt kan ge Dig en realistisk och rimligt hälsosam bostad även om du nog kan få luften varm inombords.

Men det blir kalla väggar, fuktproblem och det kommer väl att bli brist på både ståhöjd och utrymme att röra sig.

Ledsen att vara pessimistisk, men tror inte att Du blir nöjd med det projektet helt enkelt.

:nonod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg har ikke erfaring med å bo i båt, men jeg har eid en liten aluminiumsbåt for lenge siden.

Ikke 32, men 23! Hehe! Jeg tror det blir spennende, og en skikkelig utfordring! Om jeg trenger å røre på meg eller å stå, blir jeg nødt til å gå en vintertur. Fukten skal bekjempes med en Meaco DD8L, som forhåpentligvis også kan stå for litt av varmen. 

Den ovnen skal jeg vurdere. Den virker perfekt for når jeg ikke bruker annet strøm, og bare ønsker å ha det varmt.

Når det gjelder batterier, så blir de stående bak i båten der det er godt ventilert og bare kalesje/presenning, så det burde være trygt mtp. gasser.

Redigert av amras123 (see edit history)

Jeg har erfaring med å bo vinterstid  i seilbåt rett nokk noe større båt. Den avfukteren kan du bare glemme for det første bråker den noe helt forferdelig når kompressoren går og for det andre har du ikke bruk for den. Så lenge du har varme om bord i båten blir det ikke fukt i lufta. Du kan få kondensering mot kalde flater når det er frost ute men det avhjelper ikke en avfukter. Om du har 22°C i lufta om bord i båten og en relativ fuktighet på 70% noe som er greit for oss mennesker å oppholde seg i vil det slå kondens mot kalde overflater. Om du skal tørke lufta så mye at det ikke skjer vil det bli uegnet for mennesker og oppholde seg der. Avfukter i båt har en behov for når båten ikke er i bruk og ligger kald det er da det blir virkelig fuktig og klamt. God lufting bør en nå uansett ha.

Vet ikke om du undersøkte den avfukteren noe særlig, men den er kjent for å være veldig stillegående da den ikke er kompressor-basert.Den har en tørkerotor som inneholder et stoff som trekker til seg fukt (f.eks. silicakuler) og fører den videre til en tank. Jeg lever heller i en båt som har veldig tørr luft enn en båt som er våt i veggene. Jeg kan nok sikkert ikke eliminere problemet, men jeg ønsker å redusere det slik at jeg kan begrense fuktskader i klær o.l. Den større båten din innebærer nok sikkert at du kunne gjemme verdisaker og klær et sted der veggen ikke møter uteklimaet, noe som ville vært idèelt. Dessverre har jeg et budsjett som tilsier at jeg må bruke den plassen jeg får. I verste fall funker avfukteren som en varmeovn! :)

Kjenner jeg er nokså skeptisk til tanken på å over tid bo i båt som er noe særlig mindre enn 30 fot. Med 23 fot til rådighet er komforten bedre enn i telt, men bare litt. Med en såpass drastisk begrensning på landstrømmen på toppen tror jeg kanskje det kan bli en litt traurig tilværelse. Har sympati for å ville gjøre ting på budsjett, men tror det er grenser for hvor langt en bør trekke dette før prosjektet blir en kjip nedtur.

Hvis hovedformålet attpåtil er å spare penger er det definitivt bare å styre unna. En kan gå med på mye rart om det er en del av et større prosjekt, men slike prosjekter pleier jo gjerne også å involvere litt større båter?

Tja, ikke vet jeg... Men hvis regnestykket mitt er rett, så vil jeg spare penger. Å bo kollektivt i Oslo er et minimum på 4-5.000 pr. mnd. + strøm. Hvis jeg har forstått nettsidene til båthavnen riktig er det en flat pris på sesongen + strøm. Noe som tilsvarer maksimalt 1600 kr pr mnd. Om det er skjulte månedlige kostnader, så må de være ganske store for at dette ikke skal lønne seg.

amras123 skrev 59 minutter siden:

Vet ikke om du undersøkte den avfukteren noe særlig, men den er kjent for å være veldig stillegående da den ikke er kompressor-basert.Den har en tørkerotor som inneholder et stoff som trekker til seg fukt (f.eks. silicakuler) og fører den videre til en tank. Jeg lever heller i en båt som har veldig tørr luft enn en båt som er våt i veggene. Jeg kan nok sikkert ikke eliminere problemet, men jeg ønsker å redusere det slik at jeg kan begrense fuktskader i klær o.l. Den større båten din innebærer nok sikkert at du kunne gjemme verdisaker og klær et sted der veggen ikke møter uteklimaet, noe som ville vært idèelt. Dessverre har jeg et budsjett som tilsier at jeg må bruke den plassen jeg får. I verste fall funker avfukteren som en varmeovn! :)

Bårdp har helt rett i at DD8L bråker en hel del. Jeg har hatt en slik i flere år, og kan bekrefte at den lager mer enn nok lyd. Dessuten synes jeg at du overvurderer hvor mye varme den avgir. Det er ikke rare varmen den avgir når den ikke står på fullt, og da bråker den i hvertfall mer enn til at jeg kan sove. Men det er en kjekk sak, ingen tvil om det.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Avfukteren kan jo stilles på annet enn 50%. Tror nok 60% hadde passet bedre. Den lager litt lyd når den går, men det er ikke så veldig mye for mine ører. Har aldri sovet i båten med våre i drift siden vi tar dem ut i sesongen. Kommer helst an på hva du er vant til. Om du holder båten tett vil den kun gå en kort stund hver halvtime for å sjekke fuktigheten. Når det er kaldt ute vil den ikke gjøre mer enn det og du kan ikke basere deg på varme fra den.

Jeg er ikke lav nok til å stå i båten, hvis det er det du mener! Hehe! 1,76m

Det høres ikke bra ut at DD8L bråker, noe testene jeg har sett på spesifiserer at den ikke gjør, men hvis det er viftestøy passer det meg perfekt for jeg får ikke sove uten viftestøy! Den har i alle fall ikke kompressor. Jeg skulle tro mesteparten av strømforbruket blir til varme, så det er det jeg mener med at det er en varmeovn.

All strømmen den bruker blir til varme, ja. Vinterstid vil lufta være så tørr at avfukteren går veldig lite og derfor ikke bidrar noe særlig varme. Har også en Sandstrøm, men der går vifta kontinuerlig. Mulig det er annerledes på nye modeller, men ville unngått den. Ikke mer støy, men unødvendig.

Hadde en professor da jeg studerte som sa at hvit og farget støy er optimalt for å få barn til å sove. Eksempler var støvsuger, bilstøy eller FM-radio stilt inn der det ikke er noen kanal. Kan sikkert også fungere med ei vifte og kan nok gjelde voksne også:giggle:

Har budd eit år i ein 28-fots seglbåt. Brukte DD8L utan problem. Den stod riktignok med litt avstand til køya der eg sov, og på dagtid lagde radioen høgare lyd enn avfuktaren uansett.. Lyd må ein venne seg til uansett. Varmeovn, avfukter + vind og vêr lagar meir enn nok lyd. Varmen er det derimot lite og skryte av. Det ga ikkje mange gradene i min båt, og eg bur på vestlandet. 

Eg veit ikkje kva budsjett du har, men ein noko større båt vil eg råda deg til, og i dagens marked treng dei ikkje bli så dyre. Båten eg eigde før den eg har no var 22 fot (seglbåt det og), og det ein får mykje plass på 5-6 fot... 28-fotaren var også i minste laget til og bu i syns eg. Eg vil heller ikkje råda nokon til og bu i båt kun for økonomien sin del. 

Dette var vel ikkje råd du egentlig ba om, men eg kom no med dei. Spør gjerne om du spørsmål, eg vil råda deg til og gå igjennom flest mulig problemstillingar før du flyttar på sjøen, så slepp du kjipe overraskelsar. 
Eg er student og budde eit år i seglbåt i fjor. Flytta på land i år av forskjellige grunnar. Synes ikkje det var store forskjellen på økonomien og bu i båt eller leige leilighet, når alle små og store kjøp til båten var gjort. 

Jeg setter stor pris på alle tips og råd! Båtbudsjettet mitt ble ca. 20k, og hvis jeg går for større båt er det bare mer reperasjoner som skal til i den prisklassen. Det som bekymrer meg mest er kondensen på veggene. Vurderer å legge klær i plastbokser, kanskje bruke forpiggen som utelukkende lagringsplass. Det er heller ikke septikktank på båten, så det blir hustrig å springe til havnehuset for å gå nummer to. Men jeg tenker at alt går med litt pågangsmot, flaks og pengemangel!

Har Meacoen stående på dørken rett i enden av senga. Ja, den lager lyd, men på lav viftehastighet har i alle fall ikke jeg noe problem med å sovne med avfukteren på. Nå skal det sies at den brukes mest i overgangen fra temperert til kaldt klima. Er det varmt lufter jeg, er det kaldt fyrer jeg med pottebrenner som holder luftfuktigheten nede. 

Kan anbefale pottebrenner som varmekilde ombord. God og lun varme, bruker ikke strøm og ikke vifter og andre deler som slites. Alarm som varsler CO/karbonmonoksid er pensum når du har varmekilde med flammer ombord. Med H-pipe tåler pottebrenneren mye vind før du risikerer nedslag. Hos meg brenner det fremdeles fint når det blåser full storm, ikke antydning til nedslag. Enklere former for pipehatt bør man ikke bruke om man sover ombord, nedslag er ikke å spøke med.

Når det gjelder kondens på skutesiden er det noe du kan løse med å isolere. Enten med liggeunderlag du limer fast til skutesidene eller mer dedikerte former for skrogisolasjon med lim på baksiden. Brukte slik skrogisolasjon selv og fikk betraktelig lunere båt, slutt på kondens og også en roligere båt da isolasjonen demper lyder fra utsiden noe. Isolasjonen kan dekkes med skrogtrekk (selges i løpemeter hos de fleste båtutstyrsforhandlere) eller skai som du kan lime utpå isolasjonen. Da får du en mer slitesterk overflate og har muligheter for å lysne opp litt nedi mørket.

Ellers enig med dem over som mener 23 fot kan bli noe lite. Kanskje er det greit nok for et år, men 23 fot er fryktelig lite om man skal overnatte og bo på rimelig permanent basis. Det er gjerne muligheter for at det dukker opp større båter på finn.no i aktuell prisklasse, hadde vurdert å kikke grundig var jeg deg. 

Å bo i båt gjør man ikke for å spare penger, men fordi man ønsker å bo i båt. Alt merket med ordet «båt» foran kan du gange med 3 av vanlig pris, litt flåsete sagt:giggle: Så hvis du har lyst å bo i båt bør du være klar over at det er en livsstil på både godt og vondt. Enkelte dager blåser det stikker og strå, masta rister, det slamrer og slår, søvn blir en mangelvare, kanskje fryser vannet, plutselig kom det en lekkasje, folk rynker på nesa av at klærne dine  lukter intenst båt og kaller deg uteligger, ++. Andre dager er helt fantastiske og slik at man knapt fatter at folk flest gidder å bo i kjedelige hus og leiligheter, da er livet 100% herlig og man kan oppleve både spenning og natur på langt nærmere hold enn folk flest.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jeg har bodd 6 måneder i min Comfort30. Er nok et hav av plass i den vs en 23foter. 

Med mine 189 på strømpelesten så gikk det greit å bo i den selv om det høyeste punktet i salingen er 186 cm. Ved luka er det full ståhøyde. Lange sittebenker i salongen er viktig. Du må kunne trekke deg ut, ellers blir det er kort liv med stiv nakke ombord.  Det er ikke nødvendigvis noe mere reparasjoner på en litt større båt. 

Du er redd for kondens på veggene.. jeg har isolert, 10 mm og 19 mm Armaflex pluss 3 mm skrogtrekk, hele skroget mitt samt det meste av taket, særlig i forpiggen og stikkøya akter. Reduserer varmebehovet betydelig. Lun og stille båt. 

Brukte ikke vintermatter og presenning. Blir tungvint og det koster det også. Blir det storm mm kan det ryke. 

Du bør ha cockpitkalesje, da det blir en betydelig større båt. En hel salong extra. Og du slipper å tråkke rett fra regnvær og ned i båten. 

Et problem jeg hadde den første uken var fukt i madrass og dyne. Måtte kaste dyna. Det ordnet seg med spilebunn samt avfukter, har DD8L . Med spilebunn blir selv den kjipeste skummadrass dugandes. 

Hvor i landet er det snakk om å bo? Mtp værforhold. 

Ellers må du ha en skikkelig kjøleboks. Trekker lite strøm og holder maten kald. 

@ Eureka har mange bra tips.

For å minske kondens på kalde flater kle båten utvendig med vintermatter og legg en tung presenning oppå surr godt fast.

Lavbudsjett samle mengder av bobleplast stede for vintermatter.

Og lag et telt over cockpit så den ikke blir fylt med snø og du har et fortelt.  mulig en brukt cockpitkalesje fins der ute.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da jeg bodde i båten en Bavaria 40 AC la jeg dobbel bobleplast med tykk vanlig byggplast ytterst over alle luker dette tapet jeg bare fast i dekket /skroget med bygningstape. På den måten fikk jeg fremdeles inn lys men stoppet kuldegjennomslaget i selve ruten og ikke minst i aluminiumsrammene. Hadde avfukter om bord hele tiden men den var aldri i drift når jeg var i båten og hadde det varmt der. 

Jeg skal bo i Oslo-fjorden.

Vintermatter og presenning fant jeg billig på Coop, så det blir nok første post. Det skal jeg også tjore veldig godt fast. Kanskje teipe vintermattene til skroget på noe vis. Det fulgte også med en hjemmelaget kalesje som jeg tenker å montere i tillegg. Jeg tror det blir dyrt å varme opp under kalesjen, så jeg tror det må bli en kald "yttergang", men veldig fint å ha et sted å legge ytterklær og sko.

Jeg skal kikke litt om jeg finner tynn isolasjon og skai billig her i Oslo, for veggene klarer jeg ikke å isolere med vintermattene på utsiden.

De to sengene i "stua" er lange nok til å strekke seg på, og det går an å sitte der uten å ha nakken i taket.

Båtlukta blir en liten utfordring! Kan bruke wunderbaum som smykke når jeg skal blant folk..? Hehe.

Båtlukt ja... nytt kapittel. Er det båtlukt i den aktuelle båten, så er dert bare å begynne å rive skrogtrekk  med en gang. Så lime på nytt, 3mm ekspandert vinyl er bra. Isolerer du først, så blir det innmari bra. Kjenner du noen i ventilasjons eller rørleggerbransjen, så kan de jo ha noe liggende. Følg også med på finn.no etter Armaflex. 

Motorromsisolasjon/ støydemping lukter også om den er gammel. 

Det må vaskes godt. Deretter må du straks finne årsaken. Svetting fra en gammel dieseltank, langs rør eller i nærheten av grovfilter til diesel. X-antal filterskift så blir det litt søl. 

Putetrekk må vaskes godt, gjerne flere runder. Strekkes før de tørker. Skjer til ny skum av overmadrasser i samme tykkelse. 

Da nærmer du deg noe... klærne dine blir aldri luktfrie igjen om du bor i en båt med båtlukt. Du får sitte alene under forelesningene... det er jo et pluss... 

her er maritim.no sin skrogisolasjon. ( jeg brukte forsåvidt en del av den også) 

den er veldig bra, og den har lukkede celler og trekker derfor ikke vann

F2358729-03CC-4185-8A36-BA4A540673EF.png.3b7737ce0977245ad0083aa877cfb9c4.png

Redigert av Eureka (see edit history)

Den har bare bensin påhengsmotor, så jeg tenker årsaken må vel bare være at noen har dratt med seg sjøen inn i båten i blant. Putetrekkene er påsydde, så spørs om det ikke er like så greit å skylle putene og tørke de foran en DD8L på full måkings!

Når du skriver skrogtrekk... Da jeg besiktiget båten, var det for det meste ren glassfiber, med noe skai påklattet her og der. Burde jeg kanskje heller satse på isolasjon og skai? Eller er det bedre/billigere med vinyl?

Jeg har kikket på alle båtene til under 25k som er i forholdsvis nærliggende strøk. Noe lengre opp i pris har jeg ikke mulighet for å gå, og da har jeg ingenting til overs for å gjøre båten vinterklar. En større båt innebærer også mer utgifter til varme og sannsynligvis høyere strømforbruk. Jeg kan leve med det meste, inkludert båtlukt og kulde. I alle fall noen måneder! Men dette er for øyeblikket det alternativet jeg har, med den inntekten jeg har. :worry: Med denne båten har jeg i alle fall et tørt sted å legge hodet, og gode muligheter for å forbedre komforten med enkle triks i.l.a. vinteren. Har fått mange gode tips her da, som jeg skal bruke til å planlegge videre!

Guest Avmønstret#
amras123 skrev 42 minutter siden:

Jeg har kikket på alle båtene til under 25k som er i forholdsvis nærliggende strøk. Noe lengre opp i pris har jeg ikke mulighet for å gå, og da har jeg ingenting til overs for å gjøre båten vinterklar. En større båt innebærer også mer utgifter til varme og sannsynligvis høyere strømforbruk. Jeg kan leve med det meste, inkludert båtlukt og kulde. I alle fall noen måneder! Men dette er for øyeblikket det alternativet jeg har, med den inntekten jeg har. :worry: 

Høres jævlig trist ut å ha det som utgangspunkt for å bo i båt. Kjenner ikke situasjonen din men ville virkelig sett etter andre, landfaste, muligheter. 

Innkjøp av båt, leie av båtplass, strøm osv vil vel kunne være nok til å dekke noen husleier over vinteren... Evt oppsøke bobåtmiljøene via FB og høre om noen har en båt som du kan leie som billig bolig for vinteren. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...