Jump to content

Bo i båt med begrenset landstrøm

amras123

Recommended Posts

Å bo i båt er ikke et svært rimelig alternativ til hybel/leilighet. Det medfører investeringskostnader, havneleie, oppgraderinger, kostnader til å holde utstyr iorden samt alt som kommer på uforutsettposten etc. 

Det er noe man gjør som følge av et ønske om å endre livsfase, prekær mangel på bolig i studentfase etc. Ikke for å spare penger. Dessverre.

Med 25 tkr tilgjengelig på investeringsbudsjettet til anleggsmiddel vil jeg kalle dette for håpløst.

Etter mine kalkuleringer blir det endel billigere enn hybel.
Kikker på 23 fots båt nå til 6k, en annen til 4k.(Folk vil visst bli kvitt båtene før vinteren) Båtene har garantert feil, men visse ting lever jeg med.
Båtplass til 11k vintersesongen pluss strøm. Ca 2k mnd. pluss strøm, altså.
Vintermatter, presenning, luftavfukter og annen komfort ca. 6k.

Sommersesongen blir nok sikkert litt dyrere, men da har jeg også mye av utstyret allerede på plass og ikke samme strømforbruket.

Så klart, her er noen med erfaringer med å bo i båt, og det har jo ikke jeg. Men da vil jeg også gjerne se konkrete eksempler på hvorfor det ikke kan være billigere å bo i båt enn på hybel (I Oslo, vel å merke), For jeg ser ikke det på regnestykket mitt. Om jeg går i minus, så er det bare å slutte å investere og heller leve med lekkasje/kulde/motorhavari. Den "luksusen" har jeg ikke i en hybel. Der er det flat takst. :p

Hvis du har en ordning for klesvask, dusjing, toalettbruk etc som ikke koster deg stort så er du jo I nærheten. Litt utgifter til tauverk og fendere etc får du jo, men vedlikeholdet burde være overkommelig på en slik båt. Den må dog på land for bunnsmøring, anodeskift etc iblant, men annethvert år burde holde. Koster deg fort noen tusen hver gang da.

Ellers er det viktigste at du klarer å holde det tørt og varmt I båten, klarer du det er livet egentlig enkelt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Klesvasken vil ikke forandre seg stort. Har ikke vaskemaskin der jeg bor nå heller. Jeg regner med at siden de krever 5000kr i boavgift, så er det inkl. WC og dusj, men jeg skal dra innom havna i løpet av de nærmeste dagene og dobbeltsjekke. I verste fall er det toalett på båten og dusj på treningssenter (unnskyldning for å trene også). Bunnsmøring o.l. er en ganske sjelden utgift, ja. 

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Har aldri bodd i seilbåt...men har forstått at det største varmetapet er at store deler av skroget, og hoved boenheten er under vannlinjen...  Blir vel rimelig iskaldt i sjøen der du skal overvintre..

Det er ikke nødvendigvis riktig tankegang. Sjøen blir aldri kaldere enn 0 grader. Luften derimot...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 30 minutter siden:

Ikke vær så dømmende nå... ingen er reelt fattig i Norge..  la fyren forsøke seg...

Liker folk med litt "guts" som tør forsøke litt ".ytterligheter"..  

Jaja :-) Ser kanskje på det som et eventyr i dag, som ung syns jeg xx netter i en våt sovepose i ett telt i ett buskas i Reykjavik en stormfull høst for over 30 år siden var en grei løsning på manglende bolig. En hadde jo jobb og holdet seg varm på dagtid. Det tok meg noen uker å innse at jeg tok feil, det var i grunnen bare jævlig :-D

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Jaja :-) Ser kanskje på det som et eventyr i dag, som ung syns jeg xx netter i en våt sovepose i ett telt i ett buskas i Reykjavik en stormfull høst for over 30 år siden var en grei løsning på manglende bolig. En hadde jo jobb og holdet seg varm på dagtid. Det tok meg noen uker å innse at jeg tok feil, det var i grunnen bare jævlig :-D

Jojo...men likevel en erfaring...

Du husker det...det er jo noe...

Nå er det stor forskjell på telt i regnvær og seilbåt..?

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 5 minutter siden:

Nå er det stor forskjell på telt i regnvær og seilbåt..?

Gammal båt.. fuktig, kaldt, mørkt og ensomt, veldig mye likt også gitt. 

Fest på felleskjøkkenet i en studentbolig derimot, det er gøy, og sjansen for å havne "ikke ensom" i en tørr og varm seng øker betraktelig. Ikke bare det, du har en dass som ikke stinker, som ikke er 2 cm fra senga, med lys, med varme, med plass. Og jaggu kan du ta en varm dusj i luksuriøse omgivelser morgenen etter også. 

Men greit, er med på at en lærer noe. At varmtvann fra krana er flott og at det ordinære livet vi lever faktisk er luksuriøst langt utover det vi skjønner med mindre en får det på avstand en stund og kan "vende tilbake". Litt som å komme hjem etter lang sommerferie i båten ;-)

Pinkvin skrev 6 minutter siden:

Men greit, er med på at en lærer noe. At varmtvann fra krana er flott og at det ordinære livet vi lever faktisk er luksuriøst langt utover det vi skjønner med mindre en får det på avstand en stund og kan "vende tilbake". Litt som å komme hjem etter lang sommerferie i båten ;-)

Kanskje hele poenget..?

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 59 minutter siden:

Ikke vær så dømmende nå... ingen er reelt fattig i Norge..  la fyren forsøke seg...

Liker folk med litt "guts" som tør forsøke litt ".ytterligheter"..  

Enig, og enig, men akkurat det første tør jeg aldri å si høyt. En slags "selvpåført fattighet" hvor en alltids kan rømme hjem til mor står litt langt ned på lista hos meg ;-) Men greit, erfaring er erfaring. 

Jeg leide en maxi 77 og hadde som "hytte" i oslo en vinter. Nå var dette på aker brygge med 16 ah strøm. Men det var i grunnen ganske mange hyggelige helger på "hytten". Den er jo 25 fot. Eneste minuset var jævla dårlig madrass i forpiggen og at den ikke hadde ordentlig dass ombord. Ingen problem å holde varmen med en enkel vifteovn. Var fint med et krypinn i byn.. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg leker også med tanken på å flytte ombord i en båt, dog med litt større budsjett.
Tanken var originalt å skaffe en båt neste vår, slik at jeg kunne gjøre meg vant til den før vinterens harde realiteter slo til, men ser at prisene er mye hyggeligere nå enn på våren, så vurderer å framskynde planene.
Jeg tenker en båt ala Comfortina 32 i prisklassen 100k-200k

Drømmer om en langtur, og tenker den beste løsningene for å få realisert den er å bare hoppe i det.
Mye enklere å ruste opp en båt hvis man ikke trenger å bekymre seg for husleie!

Ida Marie III skrev On 21.9.2018 at 10.12:

Har aldri bodd i seilbåt...men har forstått at det største varmetapet er at store deler av skroget, og hoved boenheten er under vannlinjen...  Blir vel rimelig iskaldt i sjøen der du skal overvintre..

Det er motsatt,  minst mulig fribord og mest mulig undrvannskrog. Vannet er normalt varmere enn luften vinterstid.

Det er nok av motforestilinger her, så mine trenger du ikke. Skal dog likevel fortelle om en «bekjent av en bekjent» som gjorde som deg. Det kompliserte det ytterligere med en dame, så de var 2 på ca24 fot. Det gikk fint, selvom ingen andre kunne forstå hvorfor de fortsatte med den trange båten. Så ble hun gravid og de fikk barn. Det gikk «passe langt» inn i den neste vinteren på vannet i indre Oslofjord før de gav opp og gikk på land. Men da hadde han vært singel på vannet om vinteren, og deretter samboer. Hvorvidt barnevernet ble involvert vet jeg ikke, men det var nok mange - inkludert meg - som ikke synes det så greit ut med spedbarn i den båten om vinteren. Dette er nok ca 15 år siden (kanskje enda litt) så det kan jo være noen av dere «gamle» båtboere i Oslo husker dem, og evt hvilken båt type det var.

Sånn sett er «prosjektet» ditt mer «akseptabelt». Ville nok lagt «alle kluter til» for å få litt større båt. Lykke til!

3 hours ago, hakonmellem said:

Drømmer om en langtur, og tenker den beste løsningene for å få realisert den er å bare hoppe i det.
Mye enklere å ruste opp en båt hvis man ikke trenger å bekymre seg for husleie!

Dette er ikke noen dårlig plan. Nå er rett nok det å utruste en båt for langtur noe som ikke trenger å kreve hverken årevis med innsats eller enorme pengesummer, men det er en stor fordel å ha blitt vant til å bo i båten før du drar, og så er det jo ingen ulempe å ha spart opp noen ekstra kroner før du stikker – det er ikke billig å være lenge borte.

... men det er vanskelig å være uenig i at det har sine fordeler å bo seg inn i løpet av sommerhalvåret. Kan fort bli en litt brå oppvåkning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...