amras123 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 For meg høres det ut som et eventyr! Betaler for øyeblikket 7,7k + strøm i Oslo, blir ikke mye billigere enn 5k her. Med studier og helgejobb, så er det ikke så mange muligheter. Det er noe ved å bo i noe man eier også, og jeg vil jo gjerne bruke båten når sommeren kommer. Å lære meg å seile blir et helt annet kapittel da! Om jeg leier en båt, så risikerer jeg å stå uten bolig når våren kommer. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 amras123 skrev 2 minutter siden: For meg høres det ut som et eventyr! Betaler for øyeblikket 7,7k + strøm i Oslo, blir ikke mye billigere enn 5k her. Med studier og helgejobb, så er det ikke så mange muligheter. Det er noe ved å bo i noe man eier også, og jeg vil jo gjerne bruke båten når sommeren kommer. Å lære meg å seile blir et helt annet kapittel da! Om jeg leier en båt, så risikerer jeg å stå uten bolig når våren kommer. Som ung og student er det meste mulig, men en båt til under 30K, uten penger til videre oppgradering vil normalt knapt være egnet å bo i, og sjansen for at den er egnet til å lære seg å seile i er nok enda mindre. Studentbolig da? Ser at SiO har hybler til under 3500,- i Oslo. Og 30 000,- delt på 10 mnd er 3000,- pr mnd. https://www.sio.no/bolig/boligoversikt?profile=single ---- Beklager om jeg låter pessimistisk men jeg tror ikke eventyret og drømmen starter i en båt til 30 000,- en vinter i Oslo. Men for all del, det bodde også en student i et hull i jorda ved t- banen når jeg gikk på UiO ;-) Link to post
amras123 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Oppfyller ikke kravene til studentbolig, dessverre. Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus spesifikt fordi jeg ikke studerer hos et studiested som de spesifiserer. De fleste andre krever 100% studie. Jeg har gjort litt research, og konkludert med at det ikke er så mange mulighter. Hvor er det hullet, sa du sa du? ;) Ja, jeg kan i teorien blåse bort de siste 25k på leie gjennom vinteren, men da er jeg i en enda verre situasjon når sikkerhetsnettet mitt har gått opp i røyk i mai en gang. Med båten har jeg i det minste noe med verdi. Kan kanskje selge den på våren for en litt høyere sum? Jeg forstår veldig godt at det er flere her som er skeptiske til dette, jeg er ikke så sikker på at det blir så kult jeg heller. Men jeg skal i alle fall gjøre et ærlig forsøk! :D Link to post
boble65 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 amras123 skrev 2 minutter siden: Med båten har jeg i det minste noe med verdi. Kan kanskje selge den på våren for en litt høyere sum? 1. Tja.. heller utgift. 2. Tvilsomt..? Båt koster. Uansett hvordan du ser det. Båtplass koster. Opp og bunnsmøres i ny og ned. Du trenger varme. 750w er ikke mye. Og holde varmen i en uisolert båt krever litt.. dieselvarmer bruker vel 0.3/0.5 liter diesel timen. Og 23/24 fot er lite og bo i.. hva skal du lage mat på? Ikke for og være pessimist. Kan jo hend du klarer det fint. ? Link to post
boble65 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Ellers kan du jo bruke penga på en vintersovepose. Noen batteriledlys. Og stearinlys gir jo bittelitt varme ? går fort penger vist du skal begynne og isolere og legge nytt skrogtrekk. Også finner du fukt og må utbedre det.. og det elektriske.. vet det er fy men va med en campingvogn og plass på camping?? Link to post
amras123 Svart 19.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Nei, campingvogn der går grensen!! En ordentlig sovepose er sikkert lurt da. Lys er det i båten, heldigvis! Link to post
boble65 Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Billigere med vogn.. bare og plugge i kontakten. Og gass. Så har du do dusj og varmvann og kjøkken og fast seng og salong . Ja lys i båten trekker strøm. Og som sagt 750 w er ikke mye Link to post
Kenneth82 Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Du har fått mye tilbakemeldinger, og mange råd på at dette ikke anbefales. Jeg kunne fort føye meg inn i rekken der, MEN; Du har pågangsmot og ønske om å prøve - prøver du blåser du i verste fall av 25' - 30'. Det svir, men ødelegger ikke et liv. Kast deg uti det, og gi oss oppdateringer på hvordan det går! Du har råd og tid til å gå på en smell når man er en sjel og en skjorte.. Ikke like lett når du har kone, 2,5 barn og hund senere i livet.. Lykke til Link to post
index Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Hvis du klarer å få til en avtale med litt mer strømforbruk så burde dette kunne være gjennomførbart. Nok strøm til å holde båten varm, rett og slett. Ellers blir det trangt og enkelt, men om du er innstilt på dette burde det kunne gå greit! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Midtpinne Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Du klarer dette, ikke hør på gamlingene som er blitt vant med god komfort etter et helt liv med stabil inntekt. Jeg har selv bodd på rimelig rare plasser opp gjennom tiden, men gidder ikke det nå. Skulle gjerne ønske at en av de plassene hadde vært en båt. Du kommer til å løse de fleste problemene etter som de oppstår. Det at du ikke har septiktank i båten er bare en fordel. Skjønner at du får en liten gåtur, men septik i små rom lukter, du kommer ikke utenom det. Det er en million tråder på dette forumet om dritlukt og jeg har vært i en million båter med dritlukt. Angående strømproblemet ditt ville jeg vurdert en batterilader og inverter. Da kan du trekke strøm stabilt gjennom hele døgnet. Invertere er dyre når det blir litt størrelse på dem, men har du tid å lete litt kan du kanskje finne en som er billig. Ellers vil jeg som andre anbefale en ovn i stedet for en dieselvarmer. En ovn er stille og varmer selv om du skulle være fri for strøm. Husk også og skaff deg CO-alarm. De er billige og redder livet ditt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Midtpinne skrev for 2 timer siden: Du klarer dette, ikke hør på gamlingene som er blitt vant med god komfort etter et helt liv med stabil inntekt. Jeg har selv bodd på rimelig rare plasser opp gjennom tiden, men gidder ikke det nå. Som ung har en jo den fordelen at en mangler erfaring på så mye og dermed går rett inn i mye rart og dermed får mange positive og negative opplevelser, dvs høster erfaringer. At en som eldre har hatt mange komfortable år betyr ikke at en feks har glemt hvor jævlig det er å ligge ensom, kald, våt sulten på ett drittsted om natta, og neste natt, og neste natt. ---- Ok, du skal forhåpentligvis ikke ha det så jævlig i båten, jeg er med på det. Men poenget mitt er at det komfortable gamlinger fabler om som "eventyr" stort sett har blitt eventyr fordi de har fortrengt/glemt det verste i de opplevelsene en hadde. Men for all del. Får du tak i en båt som du klarer å holde deg tørr og varm i så er mye gjort. Lykke til! :-) Link to post
Roger jo Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 amras123 skrev for 19 timer siden: De to sengene i "stua" er lange nok til å strekke seg på, og det går an å sitte der uten å ha nakken i taket. Med en plate imellom de og en madrass, kan det lett bli tumleplass for to, Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
amras123 Svart 20.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Roger jo skrev for 2 timer siden: Med en plate imellom de og en madrass, kan det lett bli tumleplass for to, Hey hey hey! Holder lettere varmen med to også! :D Link to post
ivar Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 .. bare pass på så det ikke plutselig blir 3 ... Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Det er da 3-fotssyka kommer inn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 ivar skrev 13 minutter siden: .. bare pass på så det ikke plutselig blir 3 ... Du tenker på den nye studenttrenden: http://universitas.no/kultur/64655/karoline-stina-og-oystein-er-kjarester-noe-helt-an/ ;-) Link to post
ivar Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 hehe, nei tenkte nok litt mer konvensjonelt ... Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Barbaria Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Den største utfordringen i en liten båt om vinteren er fukt fra deg, den må ut og da forsvinner varmen og pengene. Du må ha stålkontroll på sirkulasjonen for at det skal bli behaglig. All samkvem på lugaren bør unngås og foretas på land, tenk på fuktigheten! Skaff deg PC vifter til sirkulasjon og luft mer enn du tror. Barbaria på tur - Blogg Link to post
amras123 Svart 20.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Fuktigheten skal jeg fjerne med luftavfukter, så det er vel bare karbondioksiden og mangelen på oksygen jeg må passe meg for. Litt ventilering skal jeg prøve å ordne. Jeg vet ikke om en presenning kommer til å forhindre tilførsel av oksygen noe nevneverdig? Link to post
Hakkannen Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Få montert en ventil/ventilator i hver ende av båten (hvis slikt ikke er montert fra før), så dør du i alle fall ikke av oksygenmangel. En av dem kan godt være solcelledrevet med batteri, så får du alltid en viss utskifting av lufta. Synes du det er stress å montere slikt gjennom dekk kan du heller montere ventilatorene på lukene på dekk. Jeg monterte tre stykker da jeg flyttet ombord, en til luka over hver lugar. For mye karbondioksid skal noe til at blir, men karbonmonoksid/CO må du passe deg for. Derfor er det lurt (tilnærmet livsviktig) å få montert en CO-varsler, helst to, ombord. I tillegg til et par vanlige røykvarslere så klart. CO oppstår ved ufullstendig forbrenning og er en gass som erstatter oksygenet i blodet effektivt. Med andre ord skal det ikke mye CO til før blodet ditt ikke klarer ta opp oksygen og du dermed ikke klarer våkne igjen. Når det gjelder oppvarming uten strøm; søker du etter ordene refleks/danskebysse/bysse/glembring/pottebrenner (m.m.) på finn.no kommer det stadig opp greie olje-/dieselovner, med pipe. Det siste er vesentlig, ovner uten pipe, altså slikt som denne parafinovnen er livsfarlige å bruke uten ekstremt god lufting (på grunn av faren for karbonmonoksid). Pottebrennere, eller bysser om du vil, brenner jevnt og fint uten å bruke strøm. Den i linken fra finn.no gir 1600W, altså ganske passende for en båt av din størrelse. Får du satt på H-pipe på toppen tåler ovnen mye vind uten at du trenger være redd for nedslag. Med CO-alarm og pottebrenner har jeg sovet godt de årene jeg har bodd i båt. Anbefales! Link to post
Sun Flyer Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Kjør på, dette går fint. Angrer på at jeg ikke gjorde det samme når jeg var student. En Viggen går fint an å bo i. Med matter holder du den lett varm med 750 watt. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lazyjack Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Hva med en Maxi 77, velprøvd båt med mye plass. Ligger flere til salgs i Østlandsområdet til mellom 20' og 25'. Denne for eksempel til og med med innenbordsmotor. Streiker den etter hvert så er det bare å hive på en påhenger så får du enda mer plass innvendig Link to post
Sun Flyer Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Tja, maxi 77 har først og fremst mye plass i cockpit. Maxi 68 er jo like "stor" nede. :) Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ida Marie III Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Har aldri bodd i seilbåt...men har forstått at det største varmetapet er at store deler av skroget, og hoved boenheten er under vannlinjen... Blir vel rimelig iskaldt i sjøen der du skal overvintre.. Link to post
Bårdp Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Vel en har langt mindre varmetap til vannet en en har til lufta når det er frost. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn