Jump to content

Vinterkonservering Suzuki DF 140


trbjo

Recommended Posts

Hei, 

Tar gjerne i mot råd og tips om vinterkonservering av Suzuki DF 140.  Det var full service med skifte av det meste i sommer og den har bare gått noen timer, slik at det blir ikke noe oljeskift osv nå.  Spørsmålet er vel mer om jeg må inn med noe frostvæske, eller om motoren tømmer seg selv for vann.  Den har gått i ferskvann så noe gjennomspyling bør heller ikke vær nødvendig. 

 

Gode råd tas i mot med takk ! :-)

Link to post

Har DF115 og DF175 selv. Sørg for å tilte motoren helt ned når den står på hengeren slik at alt vannet renner ut, deretter kan du tilte den i ønsket posisjon.

 

Du bør også ha på en drivstoffstabilisator på tanken. Jeg bruker Alron for bensin.

 

Det anbefales også å bruke en fogging oil i plugghullene. Jeg har ei flaske stående, men har aldri brukt det.

Link to post

Jeg har bare spylt min hver høst og kjørt den med ferskvann. Så tatt service på våren. Droppa den også sist vår pga få timer. 

Motoren har gått fint i 5 år i mitt eie. Setter bort båten med lite bensin i den faste tanken. Topper opp med 98 oktan på våren(uten at jeg vet om det har noen hensikt). 

 

Sjekker girolje før vinteren i tilfelle vann. Bytter som regel på våren. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg fyller tanken propp full på høsten rett for opptak, heller i en liten skvett med Alron og på med lokket. Da unngår man kondens og for mye fordamping.

 

Viktig som glalaks påpeker at du sjekker giroljen før vinteren. Ser den ok ut så bare etterfyller du til våren evt. bytter all oljen.

 

Spray hele motoren med CRC 666 Marine eller tilsvarende så fortrenger du fukt og hindrer rust.

 

Link to post
glalaks skrev 27 minutter siden:

Jeg har bare spylt min hver høst og kjørt den med ferskvann. Så tatt service på våren. Droppa den også sist vår pga få timer. 

Motoren har gått fint i 5 år i mitt eie. Setter bort båten med lite bensin i den faste tanken. Topper opp med 98 oktan på våren(uten at jeg vet om det har noen hensikt). 

 

Sjekker girolje før vinteren i tilfelle vann. Bytter som regel på våren. 

 

Sikkert fornuftig, men var det ikke slik at 95-oktan har Etanolinnhold mens 98-oktan mangler? Det er vel Etanolen vi ikke liker, da burde du egentlig fylt 98-oktan før siste kjøretur slik at motoren har stått uten Etanol om vinteren. Er det ikke slik?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Langtidslagring

Den største utfordringen med etanol er etter mitt syn lagring over lengre tid, f.eks. over vinteren. Grunnregelen for lagring av bensin er at den skal lagres så kjølig som mulig på helt fulle, helt tette og helt ugjennomsiktige kanner. Lys, temperatur og «damplekkasje» er med andre ord bensinens verste fiende ved lagring. Dette gjelder både for bensin med- og uten etanol. Men når det er sagt medfører etanol en ekstra utfordring. Etanol kan ta opp vann, og etanol kan dekomponere under langtidslagring og danne eddiksyre. Fortsatt er det grunnregelen som gjelder, men man kan på en måte si at man blir ekstra hardt «straffet» for ikke å følge den. Det finnes heldigvis tilsetningsstoffer som forhindrer dekomponering av etanol (ofte omtalt som PHe-stabilisatorer), og disse fås kjøpt hos velassorterte bilrekvisitaforhandlere. Disse tilsetningsstoffene inneholder også normalt korrosjonsbeskyttere, og man får dermed en ekstra «dose» av dette med på kjøpet.

Lagring på kanner er én ting, lagring på kjøretøy er noe annet. Bensin som selges fra de store selskapene har tilsetningsstoffer som i tillegg til å forhindre dannelse av belegg og avleiringer på kritiske motordeler også inneholder korrosjonshindrende stoffer. Det betyr at alle «våte» deler av drivstoffsystemet vil være beskyttet mot korrosjon. I motsatt fall vil et tomt drivstoffsystem være utsatt for luft/luftfuktighet og dermed korrosjon.

Mine anbefalinger for langtidslagring er:

  • Lagre kjøretøy/motor ved lavest mulig temperatur i et tørrest mulig miljø
  • De som har tilgang til 98-oktan bensin, bør fylle dette de to siste gangene før vinteropplag for å minimalisere etanolinnholdet og deretter opp til randen før langtidslagring. En annen mulighet er selvsagt å tappe av etanolholdig bensin og deretter fylle opp med 98-oktan, men husk å kjøre motoren lenge nok til at hele drivstoffsystemet (inkl. forgasser) har 98-oktan.
  • Dersom E5 skal benyttes ved langtidslagring, bør man benytte et tilsetningsstoff som er spesielt beregnet for dette. Det er viktig å sikre at hele drivstoffsystemet har bensin med tilsetningsstoff, hvilket betyr at stoffet fylles på før man fyller opp med bensin, motoren kjøres slik at det er «ny» bensin helt fram til motoren, og til slutt toppes tanken opp med bensin. Siden jeg ikke ønsker å bli koplet opp mot spesifikke produkter, overlater jeg til dere å finne det/de rette produktene.
Link to post

Jeg tror jeg har ganske marginal totalvekt på hengeren. Derfor har jeg som regel valgt å ha minst mulig bensin ved lagring. 140 liter bensin veier jo litt..Den står tørt og kaldt. Og har ikke hatt problemer med noe tidligere. Ikke en vinter den sto ute heller. 

 

Tror jeg bare fortsetter sånn;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...