Jacop Startet 17.September.2018 Del på Facebook Startet 17.September.2018 Nå er det sånn at dykkesessongen er i gang og snart blir det kaldere i lufta, med fuktige mennesker som kommer inn i ei god og varm hytte blir det fort litt dugg. Har da en defroster med 3 uttak men når ikke alle 3 frontvinduene, bare 1,5. Det jeg lurer på er om det er noe hensikt i og montere enda en defroster kun så jeg kommer unna problematikken med store luftslanger som blir visende, hengende rundt om. Går det an å å sette på et Y-stykke på eksisterende ferskvannsslanger tur/retur inn til en ny defroster eller vil det bli problematisk iforhold til vanntrykk ? Skjønner at den eventuelle nye ikke kanskje skulle bli like varm men det er vel i hovedsak mengder med luft jeg er ute etter med en aldri så liten lunk. Har prøvd å montere 12v varmevifter under vinduene og de er det desverre ikke nok futt i. Setter stor pris på all korreks og eventuelle andre gode forslag :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.September.2018 Del på Facebook Svart 17.September.2018 Hvis eg skal synse rundt dette: Ein defroster har noka slag regulering av vatnet, og dermed varmen. Denne struper vannstrømmen ein heil masse, der er det ein heil del å gå på. Derfor so antar eg at å setja på ein defroster til, med Y-kobling eller T-kobling i vannslangane er heilt ok. Pass berre på at desse to defrostarane får ein regulering til kvar, so får begge rikelig med vatn. Om du legg opp til at dei skal få ei felles regulering, kan denne bli for liten og begge defrostarane for kalde. Som sagt, berre litt synsing Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 Dinamo skrev for 10 timer siden: Hvis eg skal synse rundt dette: Ein defroster har noka slag regulering av vatnet, og dermed varmen. Denne struper vannstrømmen ein heil masse, der er det ein heil del å gå på. Derfor so antar eg at å setja på ein defroster til, med Y-kobling eller T-kobling i vannslangane er heilt ok. Pass berre på at desse to defrostarane får ein regulering til kvar, so får begge rikelig med vatn. Om du legg opp til at dei skal få ei felles regulering, kan denne bli for liten og begge defrostarane for kalde. Som sagt, berre litt synsing Jepp! Takk, skal saumfare nettet etter billige maskiner. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Jeg har koblet varmtvannsbereder og defroster i serie og slangen er god og varm etter begge. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Hvis ikke defrosteren mates med uteluft er det en svært god ide å sørge for at den får uteluft. Ellers sirkulere du fuktig inneluft, som med våte personer i hytta blir mer og mer fuktig. Da blir det vanskelig å unngå dugg på rutene. Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 Johannes skrev for 10 timer siden: Hvis ikke defrosteren mates med uteluft er det en svært god ide å sørge for at den får uteluft. Ellers sirkulere du fuktig inneluft, som med våte personer i hytta blir mer og mer fuktig. Da blir det vanskelig å unngå dugg på rutene. Jo men det er jo såppas til mengder med luft som blir spylt på rutene at det burde vel gå bra ? døra til dekk er jamt å trutt åpent så det er jeg vel ikke så bekymret for. blir vel en mye større oppgave å arrangere ute-luft til denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Den mest effektive måten å fjerne dugg er å tørke luften. Air-condition i bil er jo et godt eksempel, men de ferreste har dette i norsk båt. En luftavfukter koblet til inverter kan kanskje fungere. Luftavfukter (sorbsjon) bør man ha i båten uansett, for å holde kontroll på fuktnivået høst og vinter. Kjøpte en på elkjøp til 2000. Denne avgir også noe varme, og blåser tørket luft ut. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Ttor skrev On 19.9.2018 at 0.11: Luftavfukter (sorbsjon) bør man ha i båten uansett, for å holde kontroll på fuktnivået høst og vinter. Dersom han har strøm nok ombord (når motoren går), så kan jo en slik løsning være noe å tenke på: https://bedre-inneklima.no/butikk/ofte-stilte-sporsmal-faq/installasjon-sorpsjonsavfukter/arida-s8-s12-avfukter-i-bat Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
index Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Jacop skrev On 18.09.2018 at 19.56: blir vel en mye større oppgave å arrangere ute-luft til denne saken. Strengt tatt bare en slange og et par slangestusser. Jeg tror faktisk dette vil ha mye bedre effekt enn å sette inn enda en defroster. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Big Horn Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 Helt enig i at det mest effektive for å transportere bort fuktig luft under le er å bytte ut inneluft med så store mengder uteluft som mulig. Jeg har vært mye ute å fisket med Targa i alt slags vær sommer som vinter og når man får to - tre personer med våte klær inn så dugger det så det renner på glassene, men defroster med uteluft sørger uten untak for duggfri glass i førerretningen. En avfukter er ok for å holde fukten nede under normale omstendigheter, men duger ikke i situasjoner som TS beskriver, og heller ikke med gjennomtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.September.2018 Del på Facebook Svart 21.September.2018 (redigert) I noen tilfeller kan en vurdering av "utluften" og være noe å sjekke. Ikke bare å peise på med luft fra utsiden eller andre plasser i båten hvis ikke det er mulighet til å få den ut igjen. Har sett en del båter med dugg på vinduene og kun en ørliten ventil på taket. Redigert 21.September.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.