JackOfAllTrades Startet 18.September.2018 Del på Facebook Startet 18.September.2018 (redigert) Hei alle sjøfolk! Jeg er på jakt etter båt, og trenger tips fra dere Har vært mange runder med meg selv angående behov og pris, men klarer ikke å bli helt klok på egenhånd. Dette er iallefall kriteriene mine så langt (mulig de er i drømmeland): -Makspris 150.000,-, men helst under 100.000,- -Båt som skal brukes hele året, sommer som vinter -Minimum 30 knop -God i grov sjø, da jeg planlegger å være ute selv om det er litt ruskevær -Plass til garn/teiner/utstyr og minimum 4 pers -Mulighet for kalesje -Må gjerne se litt snasen ut også, men er ikke fryktelig fin på det -Helst nyere motor, alder på båt er ikke så viktig. Har resonnert meg fram til at en Bowrider av noe slag med kalesje kanskje er det optimale for mine behov. Har sett en del på båter med sengeplass (det hadde vært kjekt), men jeg finner ingen som har nok plass til å drive med garn og teiner uten å måtte dra det over puter og benker. PS: Må legge til at den bør kanskje bør tåle litt. Kommer nok til å fortøye i fjæresteinene med jevne mellomrom. Redigert 18.September.2018 av JackOfAllTrades (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Har du brukt finn sitt filter for å se hva som er tilgengelig der f.eks sånn https://www.finn.no/boat/forsale/search.html? class=7961&class=3827&length_feet_from=18&length_feet_to=24&motor_included=1&price_from=70000&price_to=170000 Jeg tenker at du bør gå for 18 fot+, og en båt med mye dørkplass med plass til div bruk. Med 4 personer og båt full i teiner og garn kan 18 fot bli lite...... Det finnes også en del skjærgårdjeeper med hel kalesje over konsoll og akterbenk, blir da like lunt som bowraider. God i grov sjø, hva tenker du her? 1m bølgehøyde og 30 knop? Blir ubehagelig i både det ene og det andre det......husk at jo større og tyngre gir generelt bedre egenskaper i bølger..... Båter som kan passe Buster 18 fot+, yamarin 5400, yamarin 56sc/cc, yamarin 5820/58br, yamarin 6210/cc, yamarin 6230/62wa, askeladden 635wa, karnic sine wa, + mange flere f.eks ryds wa, og ikke minst din smak. Hvis du tenker soveplass og fiskedekk, så er det mulig i yamarin, askeladden, ryds og karnic sine wa båter. Ibiza 20 touring er en daycruiser med fiskedekk akter som også kan fungere. For å legge fra seg i fjæresteinene er kanskje aluminium tingen, da har jo buster mye av det du ser etter, med og plass til fisking på fordekk. Kaasbøl og anytec er også alubåter og antagelig noe mer solid enn buster, men spesielt anytec er litt kostbar. Jeg har selv en askeladden 605 som blir brukt delvis som du skisserer, det går helt fint, men er ikke brukt om vinter og ikke til garn. Til garn synest jeg min båt har litt mye kalesjeknapper, kryssholt ++ som garn kan henge seg fast i...... teiner og stangfiske går helt supert. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Wesling 16 finnes vel i åpen versjon, tror jeg? Sitér dette innlegget Link to post
JackOfAllTrades Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 (redigert) Tusen takk for masse gode tips! Joda, jeg er godt vant med finn, så det er ikke noe problem. Har sett på et noen av de du nevner (og skal se på resten), men den største utfordringen med et par av dem er at de blir litt store. (for å drive å fortøye i fjæresteinene iallefall) Alubåt er egentlig ikke sånn kjempeinteressant på dette tidspunktet, selv om jeg ser at det kanskje er det som hadde vært mest fornuftig. 4 personer pluss alt bruket blir nok ikke med samtidig, da blir det nok oftest alene eller pluss 1. Jeg tenker også at ca 18-19 fot er passelig. 16 blir litt lite, og 20+ blir gjerne for stort (og dyrt). Når jeg sier grov sjø, så tenker jeg gjerne 1 meter+ bølger, men man trenger jo ikke å frese over i 30 knop. Ja, enig i at den bør være så tung som mulig for klassen, og den bør ikke ha for flat bunn, da blir det gjerne mye "skvalder". Jeg er redd for at om jeg kjøper en båt som er "for fin" så får jeg ikke brukt den slik jeg ønsker, men være redd for å skade eller søle til både det ene og det andre. Og kanskje det viktigste; den må tåle en vinterdag :) Askeladden og Skibsplast 605 Selected ser ut som relativt gode kandidater, men som du sier, det blir kanskje mye knotter og styr for garn. Redigert 18.September.2018 av JackOfAllTrades (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Dropp tanken om Skibsplast 605 Selected. Den har minimalt med dørkplass, er ikke veldig god i høy sjø og mye styr med kalesje. Den har også ganske høyt fribord så garn og fiske blir tungvint. Gå heller for noe lignende Hansvik 550 proff, eller en solid skjærgårdsjeep. Sitér dette innlegget Link to post
JackOfAllTrades Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 (redigert) LAKA skrev 55 minutter siden: Dropp tanken om Skibsplast 605 Selected. Den har minimalt med dørkplass, er ikke veldig god i høy sjø og mye styr med kalesje. Den har også ganske høyt fribord så garn og fiske blir tungvint. Gå heller for noe lignende Hansvik 550 proff, eller en solid skjærgårdsjeep. Takk for innsikten angående Skibsplasten. Hansviken blir litt vel åpen. Ønsker mulighet for å gjemme eventuelle passasjerer under en kalesje ved behov. For min del er det ikke livsviktig, men kjekt å ha om det blir drittvær. Har sett en del på Finnmaster 5300/5700, de ser ut som noe jeg kunne tenkt meg! Noen som har erfaringer med disse? Ser at de også har relativt høyt fribord, dog. Redigert 18.September.2018 av JackOfAllTrades (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 Askeladden 585 må jo være ideel. Lunt og fint under kalesjen, soveplass til nøds, og en egen fiskeavdeling bakerst.. alt er så klart litt trangt på en såppas liten båt.. skikkelig motor også.. https://www.finn.no/120560079 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
JackOfAllTrades Svart 18.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2018 (redigert) glalaks skrev 6 minutter siden: Askeladden 585 må jo være ideel. Lunt og fint under kalesjen, soveplass til nøds, og en egen fiskeavdeling bakerst.. alt er så klart litt trangt på en såppas liten båt.. skikkelig motor også.. https://www.finn.no/120560079 Ja, den har jeg sett på. Tror jeg må få sett den i levende live, så jeg kan se hvor stort(lite) det faktisk er, men en meget kurant båt ellers, takk for tipset! Mulig det blir mye knot å holde på med garn og teiner i denne, da. Derfor jeg har sett mest på bowridere i det siste. Hvordan er den forresten i litt sjø? Redigert 18.September.2018 av JackOfAllTrades (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.September.2018 Del på Facebook Svart 18.September.2018 En nabo har kjøpt en finnmaster 5300 til denne sesongen. Virker som en meget bra båt, syntest den gikk mykt og fint. Går ut fra at finnmaster 5700 er enda bedre.... Gå for maks motor på slike båter.... Kjørte en askeladden 585 i byfjorden utenfor Bergen for mange år siden, syntest de var mye hopp og sprett med den, men er ofte mye sjø der. Ellers en praktisk båt, men kan godt være kalesjeknappene er i vegen med garnfiske... Skibsplast 605 finnes i en utgave som heter offshore med dypere v-bunn og stepp, den går meget bra i bølger, det har jeg prøvd. Enig i at den blir litt trang til fiske. Det finnes også noen sandstrøm/uttern som kan fungere, hvis du liker de https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129135044 Sitér dette innlegget Link to post
JackOfAllTrades Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 Mort1 skrev for 10 timer siden: En nabo har kjøpt en finnmaster 5300 til denne sesongen. Virker som en meget bra båt, syntest den gikk mykt og fint. Går ut fra at finnmaster 5700 er enda bedre.... Gå for maks motor på slike båter.... Kjørte en askeladden 585 i byfjorden utenfor Bergen for mange år siden, syntest de var mye hopp og sprett med den, men er ofte mye sjø der. Ellers en praktisk båt, men kan godt være kalesjeknappene er i vegen med garnfiske... Skibsplast 605 finnes i en utgave som heter offshore med dypere v-bunn og stepp, den går meget bra i bølger, det har jeg prøvd. Enig i at den blir litt trang til fiske. Det finnes også noen sandstrøm/uttern som kan fungere, hvis du liker de https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=129135044 Kjekt å høre at finnmasteren får gode skussmål. Liker de båtene godt. Har lest om Skibsplast 605 offshore, men det finnes ingen av de til salgs nå, men holder et øye oppe. Båten skal brukes på Jæren, så det er en del sjø der og. De hyttebåtene der er veldig praktiske, men utseendemessig er det ikke helt min kopp te, for å si det sånn Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Mort1 skrev for 12 timer siden: Skibsplast 605 finnes i en utgave som heter offshore med dypere v-bunn og stepp, den går meget bra i bølger, det har jeg prøvd. Enig i at den blir litt trang til fiske. Her er jeg relativt uenig. Har hatt denne båten i 2 år og ja, den går greit i moderat sjø, men man må raskt ned i fart når bølgehøyden øker. Forskjellen i bølger syns jeg er minimal i forhold til den ordinære utgaven. Jeg gikk over Boknafjorden sammen med en Buster L Pro i småkrappe bølger rett under meteren og klarte ikke å holde Busteren. I forhold til f.eks Nordkapp 605 så syns jeg Skibsplasten var elendig. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Da har vi forskjellig opplevelse av dette skroget, skibsplast 605 offshore. Jeg syntest den fungerte godt i litt krapp fjordsjø, men måtte gi på såpass at båten var skikkelig oppå bølgene, føltes lekent men gikk mykt etter min husk, er noen år siden dette da. Men det var ikke 1m bølgehøyde, det anser jeg som betydelig når det er krapp fjordsjø det er snakk om, i disse båtstørrelsene. Vil tippe en god halvmeter. De andre båtene du nevner har jeg ikke prøvd så de kan jeg ikke sammenligne med. Sitér dette innlegget Link to post
JackOfAllTrades Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 For min del har det ikke noe å si om det humper og rister litt, så lenge båten er sikker og tåler en liten støyt. Jeg har kjørt båter som virkelig ikke liker seg i litt bølger, og det er relativt ubehagelig. Så langt av alt jeg har sett på, er det Askeladden 585 og Finnmaster 5300/5700 som frister mest. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.