Jump to content

El-drift hvor billig kan det bli?

strawberry

Recommended Posts

Leser idag på Båtlivs nettsider der det skrives om en 200 hk El-påhenger:

Med vanlig landstrøm vil det ta 16 timer å få ladet opp. Det betyr at du etter en natt i Skagen, kan reise tilbake til Marstrand, etter å ha kjøpt strøm for ca 50 kroner.

Overført til farvannet på Østlandet, kan du med denne kjøre tur/retur Oslo Tønsberg for 100 kroner.

Kan dette være riktig? Da bør det jo være en stor etterspørsel etter El- motorer? Hvor er feilen?

Eller sagt på en annen måte: Er det noe jeg ikke forstår?

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Vel nå er det nå snakk om en motor under utvikling, det sto vel ikke noe om båtstørrelse heller og tviler på att utrekningen tar høyde for bølger , vind og strøm so er litt i tvil når det kommer til distansen.

Men er positivt att dei prøver og får dei det til er det jo absolutt interessant for drivstoff er tross alt dyrt og blir dyrere ( men det blir jo motor og batteriet også ) 

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men det vil formodentlig bli ganske store avvik mellom kWh-prisen på strøm i veggen og kostnaden ved å få pushet den samme strømmen ut til en båt ytterst i en gjestehavn i høysesong når alle andre også har batterier de vil ha ladet. Blir store anleggsinvesteringer som må spres over en kort sesong. Men strøm er jo billig energi, det er alt det andre som blir vanskelig.

3 hours ago, Bårdp said:

Elektrisk fremdrift er jo verken komplisert eller dyrt. Det er batteripakken som er flaskehalsen.

Det er helt riktig, og desverre glemmes ofte de praktiske utfordringene, og flaskehalser utelates når det presenteres eksempler som Oslo - Tønsberg T/R for en hundrelapp.  

Jeg skal gjøre et forsøk på å sette litt tall på ting.

Oslo - Tønsberg er ca 100 nm t/r og hundrelappen (må være veggstrøm tot ca 1 Kr/ kwt) må da tilsvare et forbruk på 1 kWh/ nm.  Et slikt lavt forbruk tilsier en ganske økonomisk deplassementfart (5kn på en 22 foter??).  Tror ikke man kommer plan på 1 kWh/ nm.  

Fra vanlig stikkontakt får man i elbilladekablene med schuko (vanlig kontakt)  dra maks 10A (2300w/ 2,3 kW). For å få inn ~50 kwt til returen til Oslo må man altså ligge opp mot et døgn (om man ikke bruker kjøleskap, lys, varme etc, for da vil ladeeffekten til batteriene synke). 

En 200 hesters påhenger vil mest sannsynlig være rettet mot en planende båt på 20-25 fot.  La oss for enkelhets skyld si at denne trenger et kontinuerlig effektuttak på 100 kW (136 hk) for å holde en anstendig planende marsjfart på 25-30 knop med litt folk og baggasje ombord.  

Det vil si at en times drift i plan og 25-30 nm distanse krever 100 kwt strøm.  Et batteri på 100 kwt greier ikke å levere 100kw i mer enn noen få minutter før det får åndenød (volten går i bunn og temperaturen i taket), så man bør nok si man trenger 2-3 ganger kapasitet på effekten man skal kunne hente ut kontinuerlig pr time.  

Alle som har kjørt litt elbil vet hva som skjer med estimert rekkevidde når man har kjørt endel høydemeter opp på fjellet eller kjørt litt «hardt» en periode... i tillegg vil det jo gå litt strøm til å drive vanlige forbrukere ombord (nav utstyr, kjøleskap, lys osv).  

Så da er man fort på at man bør ha 2-300 kWh batteri som veier 1400-2000 kg og som i (Tesla) utsalgspris over disk blir over 1 - 1,5 mill kroner.   Med andre ord for tungt og for dyrt for en typisk planende 20-25 foteren.  

Tror for min del det er noen år til vi ser batterier med høy nok kWh pr kilo så vekten ikke blir noe problem, samt batterier som orker å levere høy nok kontinuerlig effekt man behøver.  

så har vi ikke engang begynne å snakke om hva som ville kreves av (hurtig)ladestasjoner rund i skjærgården, samt hva dette ville kostet å bygge ut dette. 

Tror det blir en stund til man ser planende fritisbåter med noenlunde rekkevidde, lette nok batteribanker til en anstendig rekkevidde og dette til en pris folk hadd vært villig til å betale..

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg tror nok at båter med elektrisk framdrift vil komme etterhvert. Men da er nok ikke store batteribanker løsningen, men brenselseller drevet med komprimert hydrogen, gjerne kombinert med en liten batterbank for ekstra effekt i korte øyeblikk. Da vil en få samme forhold til fart/rekkevidde som dagens diesel/bensin-båter har. Det finnes i dag biler i salg (også i Norge) med hydrogen/brenselselle. Kanskje bare et tidsspørsmål før disse løsningene blir "marinisert". Kanskje jobbes det med det i det stille allerede hos de etablerte motorleverandører.

For å oppmuntre en slik utvikling burde jo staten komme inn med samme avgiftslettelser som er blit brukt for å fremme utvikling av elektrike biler.

2 hours ago, Mouche said:

Men jeg tror så absolutt at det er et marked for ikka-planende fritidsbåter på størrelse opp mot et par og tyve fot som kan drives elektrisk. 

Det tror jeg også på litt sikt.  

Felles for mindre, ikke planende båter, elbil/ MC osv er lavt effektuttak.  

Dog er en av forskjellene at båten aldri vil kunne regenere eller hypermille så det vil nok være mest egnet for mindre båter som kan tusle rolig rundt i nærmiljøet.  

Da vil ikke ladebehovet (høy effekt) være så stort heller.  

Så spørs det hva folk er villig til å betale for kosebåter med lav rekkevidde.    

Mvh. SAP

De elbåtene som er laga er dobbelt så dyre som tilsvarende båter samt at skrogene ofte er flatbunnet semiplanende og ikke spessielt egnet i kvapsesjø, som det jo som regel er om sommeren når sola skinner.. De virker som dem har mer fokus på moderne linjer og design enn bruksegenskaper.  For meg som bedriver båtliv på Trøndelagskysten så er ikke elbåt noe alternativ ennå ihvertfal! Min båt bruker 17 liter bensin i timen på masjfart, da har jeg rekkevidde med god margin til de fleste steder dit jeg bruker båten, en del destinasjoner er det bare å skrinlegge med dagens rekkevidde på elbåt ihvertfal, ikke er det noe sjangs for at det blir ladestasjoner der heller!! Men fantastisk at noen pruker penger og energi på å utvikle noe som blir bra..   jeg kjøper elbil når jeg kan kjøre 70mil på en ladning og båt når jeg kan kjøre 3timer i 30 knop! det siste er egentlig lite sansynlig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

5 hours ago, hanto1 said:

Satt litt på spissen så kan man i dag bytte ut en 25 L bensintank til 400Kr med et 1000Kg batteri til 500 000, mao ikke mange steder dette er et fornuftig bytte. Sier ikke at aldrig batteriene blir ti ganger bedre, samt 10 ganger billigere- men dette ligger laaaangt frem..

Nå har jeg nettop kjøpt (og videsolgt) en elbil som kostet 325.000 og med et batteri som kan ta bilen 500 kilometer (realistisk) så hvor du får din pris fra vet ikke jeg! Prisen for strøm til "full tank" på denne bilen er cirka 60 kroner (1 kr per kwt) mens 25 liter bensin på marinaen koster rundt 500 kroner. I tilleg er behovet for service svært begrenset og i motsetning til en bensinmotor på båten svært lite som kan gå i stykker.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Elektrisk 25 fot planende "godværsbåt" er sløsing med ressurser, og gjør intet godt for miljøet.

Hvorfor skal det ligge tonnevis med avanserte batteripakker uvirksomt i norske småbåtshavner å vente på en og annen godværshelg, nå de heller kunne benyttes 24/7 i f.eks. busser og ferjer?

Dette her er populistisk pjatt som har ett må for øye, båtprodusenter som kommer med slik løsninger for å øke omsetningen sin.

Og ikke trekk "negativ til utviklingskortet" på denne. Jeg er ikke imot utvikling eller el.drift, men den må brukes der den gir størst gevinst først, og det er ikke i fritidsbåt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

6 minutes ago, Mouche said:

Alle 25 fot planende godværsbåter er sløsing med ressursene, og det helt uavhengig av hva som driver dem frem!:wink:

Nå må ikke du komme her og komme her. Min båtbruk er nødvendig, ikke sløsing i det hele tatt. Så det så.

El-drift, det er sløsing det.

/s

Man må trekke litt på smilebåndet når folk påstår at andres moro er sløsing, men deres egen ikke er det. Nesten alle her på forumet bruker båt til ren forlystelse, meg selv inkludert. Alt jeg gjør med båten er ren sløsing. Jeg har en kompis som fløy til Spania på miljøvennlig sykkelferie et år. :giggle:

Jeg vurderte le-drift når jeg byttet motor for to år siden, men det ble for dyrt. Ser nå at prisene raser og jeg tror at det ikke er lenge igjen før det er såpass billig og bra at det er noe å vurdere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...