Hulda Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 For meg ville el. vært hjelpemiddel til seil. Og da mer realistisk. I mitt farvann trenger mer enn 60 hk. Helst 80, for å kunne drive Hulda gjennom bråttene. Og jeg ville ikke kvittet meg med aggregatet. Da ville dieselforbruket mitt på årsbasis gått fra 500 liter og ned til 100 liter. Hulda er en storforbruker av fossil energi. Der jeg ligger koster strømmen SEK 2,5/kWh. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Elbåtforbundet er ute med forkastelig forslag. Velte avgifter over på andre for å fremme egen sak! Vi snyter visst staten for penger ved å ikke betale VEIBRUKSAVGIFT på båtdiesel- Smak litt på de ordene.. https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=51086 Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Disse el. Foreningene skal vokte seg vel for å snakke om hvem som sniker seg unna skatt og avgifter. Er det noen som er snyltere, så er det elbilene, det har politikerene sørget for. Jeg klandrer ikke de som kjøper elbil, de benytter seg bare av ett lovlig smutthull. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Duppe Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Angående hvor billig el-drift kan bli, er det en kar som har gjort det for 12 000,- (motor, kontroller og batterier) her. Dette er til 36 fots seilbåt og kun til å manøvrere inn og ut av havner osv. Motoren var brukt fra en gaffeltruck da disse jo er ganske vanlige. Lades opp av solcellepaneler. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 sap_2000 skrev On 19.9.2018 at 9.36: Det tror jeg også på litt sikt. Felles for mindre, ikke planende båter, elbil/ MC osv er lavt effektuttak. Dog er en av forskjellene at båten aldri vil kunne regenere eller hypermille så det vil nok være mest egnet for mindre båter som kan tusle rolig rundt i nærmiljøet. Da vil ikke ladebehovet (høy effekt) være så stort heller. Så spørs det hva folk er villig til å betale for kosebåter med lav rekkevidde. Det kan jo være at batteri/el-drift kan være aktuelt for en Trawler som ikke skal på langtur. Vekten spiller ingen rolle og kraftuttaket ved 6 knop er lite. Da står man igjen med investeringen til batteri og den kan jo skremme alle fra å la være når man ser på kostnadene ved dieseldrift. Kanskje løsningen da er et mindre batteri og en 14-15 kw generator.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
brs Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Mouche skrev On 19.09.2018 at 16.09: Nå har jeg nettop kjøpt (og videsolgt) en elbil som kostet 325.000 og med et batteri som kan ta bilen 500 kilometer (realistisk) så hvor du får din pris fra vet ikke jeg! Prisen for strøm til "full tank" på denne bilen er cirka 60 kroner (1 kr per kwt) mens 25 liter bensin på marinaen koster rundt 500 kroner. I tilleg er behovet for service svært begrenset og i motsetning til en bensinmotor på båten svært lite som kan gå i stykker. Er vel ikke helt reelle tall du har her. 1 kr pr Kw , får vi det i dag? 20 kr literen på bensin har ikke jeg sett noen plass enda. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 brs skrev 7 minutter siden: Er vel ikke helt reelle tall du har her. 1 kr pr Kw , får vi det i dag? 20 kr literen på bensin har ikke jeg sett noen plass enda. Nei, det blir sånn politikerpreik. Jeg betaler kr. 2,50/kWh (sånn cirka) og i dag fylte jeg diesel på pizzabilen på Kambo til kr. 12,98/liter. Bensin kostet en snau krone mer. Og skal jeg lade mer enn 10A, må jeg søke om å få legge opp- og betale egen kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Duppe skrev 49 minutter siden: Angående hvor billig el-drift kan bli, er det en kar som har gjort det for 12 000,- (motor, kontroller og batterier) her. Dette er til 36 fots seilbåt og kun til å manøvrere inn og ut av havner osv. Motoren var brukt fra en gaffeltruck da disse jo er ganske vanlige. Lades opp av solcellepaneler. Tja. Hver sin smak. Seilbåten har en rekkevidde på seks NM, i en fart på 2kts... Vil tro en tilsvarende seilbåt brenner et par liter på samme distanse. Men artig prosjekt for spesielt intereserte. Men kan ikke se hverken økonomiske eller miljøgevinst i dette, men kanskje i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 1 hour ago, brs said: Er vel ikke helt reelle tall du har her. 1 kr pr Kw , får vi det i dag? 20 kr literen på bensin har ikke jeg sett noen plass enda. For 2017 var den pris jeg betalte (spot) 96 øre for året under ett og da med alt av skatter og avgifter inkludert. I år har det ligget en del høyere, ti prosent eller noe sånn, så mulig at året 2018 under ett vil bety litt i overkant av en krone, alt inkludert. Nå er grunnvannet tilbake til det normale, tilsiget forrige og denne uken langt over normalen, henholdsvis 100% og 50%, og strømprisen har derfor falt 40% de siste to ukene: https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/09/Hoestregnet-gir-lavere-stroempriser Så ja, i dag får man strøm til en krone. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Nå har ikke jeg mulighet for å ha Hulda hjemme i hagen. Jeg er nødt til å betale kommunal takst. Og det gjelder nok mange av oss. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Mens andre kan ha båten fortøyd ved brygga utenfor sitt hjem og derfor kan få strøm til en krone. Jeg kan det selv om andre ikke kan det så da er prisen en krone. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Duppe Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 5 hours ago, Sørlandet2 said: kan ikke se hverken økonomiske eller miljøgevinst i dette Tror faktisk begge deler var faktor for deres valg her, dog var det nok for mindre styr også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Mouche skrev for 4 timer siden: Mens andre kan ha båten fortøyd ved brygga utenfor sitt hjem og derfor kan få strøm til en krone. Jeg kan det selv om andre ikke kan det så da er prisen en krone. Da synes jeg du skal springe avgårde, kjøpe deg en gaffeltruckmotor for slik og ingenting, og bli miljøvennlig. Subsidiert seile eller ro. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Du mener vel subsidiært og ikke subsidiert? Forøvrig skjønte jeg ikke bæret av ditt innlegg mht hva du prøver å si, eller formidle. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.