Jump to content

El-drift hvor billig kan det bli?

strawberry

Recommended Posts

For meg ville el. vært hjelpemiddel til seil. Og da mer realistisk. I mitt farvann trenger mer enn 60 hk. Helst 80, for å kunne drive Hulda gjennom bråttene. Og jeg ville ikke kvittet meg med aggregatet. Da ville dieselforbruket mitt på årsbasis gått fra 500 liter og ned til 100 liter. Hulda er en storforbruker av fossil energi. Der jeg ligger koster strømmen SEK 2,5/kWh.

sap_2000 skrev On 19.9.2018 at 9.36:

Det tror jeg også på litt sikt.  

Felles for mindre, ikke planende båter, elbil/ MC osv er lavt effektuttak.  

Dog er en av forskjellene at båten aldri vil kunne regenere eller hypermille så det vil nok være mest egnet for mindre båter som kan tusle rolig rundt i nærmiljøet.  

Da vil ikke ladebehovet (høy effekt) være så stort heller.  

Så spørs det hva folk er villig til å betale for kosebåter med lav rekkevidde.    

Det kan jo være at batteri/el-drift kan være aktuelt for en Trawler som ikke skal på langtur. Vekten spiller ingen rolle og kraftuttaket ved 6 knop er lite. Da står man igjen med investeringen til batteri og den kan jo skremme alle fra å la være når man ser på kostnadene ved dieseldrift.

Kanskje løsningen da er et mindre batteri og en 14-15 kw generator.... :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mouche skrev On ‎19‎.‎09‎.‎2018 at 16.09:

Nå har jeg nettop kjøpt (og videsolgt) en elbil som kostet 325.000 og med et batteri som kan ta bilen 500 kilometer (realistisk) så hvor du får din pris fra vet ikke jeg! Prisen for strøm til "full tank" på denne bilen er cirka 60 kroner (1 kr per kwt) mens 25 liter bensin på marinaen koster rundt 500 kroner. I tilleg er behovet for service svært begrenset og i motsetning til en bensinmotor på båten svært lite som kan gå i stykker.

Er vel ikke helt reelle tall du har her.

1 kr pr Kw , får vi det i dag?

20 kr literen på bensin har ikke jeg sett noen plass enda.

brs skrev 7 minutter siden:

Nei, det blir sånn politikerpreik. Jeg betaler kr. 2,50/kWh (sånn cirka) og i dag fylte jeg diesel på pizzabilen på Kambo til kr. 12,98/liter. Bensin kostet en snau krone mer.

Og skal jeg lade mer enn 10A, må jeg søke om å få legge opp- og betale egen kurs.

Duppe skrev 49 minutter siden:

Angående hvor billig el-drift kan bli, er det en kar som har gjort det for 12 000,- (motor, kontroller og batterier) her. Dette er til 36 fots seilbåt og kun til å manøvrere inn og ut av havner osv. Motoren var brukt fra en gaffeltruck da disse jo er ganske vanlige. Lades opp av solcellepaneler.

Tja.

Hver sin smak. Seilbåten har en rekkevidde på seks NM, i en fart på 2kts... 

Vil tro en tilsvarende seilbåt brenner et par liter på samme distanse. 

Men artig prosjekt for spesielt intereserte. Men kan ikke se hverken økonomiske eller miljøgevinst i dette, men kanskje i fremtiden. 

1 hour ago, brs said:

For 2017 var den pris jeg betalte (spot) 96 øre for året under ett og da med alt av skatter og avgifter inkludert. I år har det ligget en del høyere, ti prosent eller noe sånn, så mulig at året 2018 under ett vil bety litt i overkant av en krone, alt inkludert.

Nå er grunnvannet tilbake til det normale, tilsiget forrige og denne uken langt over normalen, henholdsvis 100% og 50%, og strømprisen har derfor falt 40% de siste to ukene:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/09/Hoestregnet-gir-lavere-stroempriser

Så ja, i dag får man strøm til en krone.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...