Solseng Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 (edited) Jeg ser at det brygger opp til ganske så frisk vind her på vestlandet i morgen ettermiddag og utover kvelden/natten. Båten ligger forsåvidt litt utsatt til for syd-østlig vindretning, men har god moring som holder båten ut fra kai. Vind på 10-12 ms er ikke noe problem, men når det begynner å nærme seg 20 ms kjenner jeg at "godfølelsen" går mer over i lett nevørsitet. Jeg la ut et ekstra spring i dag, men det er jo moringen som egentlig holder og står for hele fortøyingen. Dermed begynner jeg å vurdere å dra båten på land i morgen formiddag da det er et lite vindøye som gjør opptak trygt. Da må jeg riktignok ta meg fri fra jobb noen timer, men det vil garantert redde nattesøvnen. Dermed står jeg litt mellom å gjøre det som står i makt for å unngå naturkreftene, men jeg er 80-90% sikker på at fortøyning tåler en time og 2 med mellom 15-18 ms vind rett på. Båten er forsikret, så verdens undergang er det ikke snakk om - men likevel... Ikke er båten spesielt pen eller uerstattelig heller, men likevel... Hva tenker og føler dere når dere vet at det kommer til å røyne på? Skal man sette sin lit til forsikringen og gi bæng vel vitende om at det er gjort så gode forberedelser som mulig ut fra det utgangspunktet man har, eller setter dere både armer og bein i bevegelse/spill for å sikre båten? Edited September 18, 2018 by Solseng (see edit history) Quote Link to post
Lars H. Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Overlater du dette til forsikringen, er de vi andre som må betale for at du ikke har gjort det du kan for å redde båten, nei nei . . Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Solseng Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Det blir vel å sette det litt på spissen. Jeg kan selvsagt gjøre det som skal til for å være 100% sikker, men hvor mange av dere andre forsikringsbetalere er som kan og har muligheten til å gjøre det, og hvor stor/liten risiko er dere villige til å leve med? Quote Link to post
Code0 Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Høsten er her, høres ut til at du kan dra båten på land jo før jo heller.... Quote Link to post
Solseng Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Code0 skrev 1 minutt siden: Høsten er her, høres ut til at du kan dra båten på land jo før jo heller.... Enig i det, men normalt foretrekker jeg å dra opp i pent og rolig vær med god tid til forberedelse. Skal jeg gjøre det i morgen, blir det litt armer og bein midt i arbeidstiden. Ordne med 4-hjulstrekker o.l. Godt mulig jeg gjør det - meldingene er akkurat i skjæringspunktet. Blir det hakket verre enn meldt, så blir det heftig selv om vi her i Rogaland er i utkanten. Fra Bergen og nordover blir det heftig. Quote Link to post
Lars H. Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Solseng skrev 7 minutter siden: hvor stor/liten risiko er dere villige til å leve med? Jeg gjør det jeg har mulighet til for å sikre båten. Du sier at det kun koster deg et par timer fri fra jobben for å sikre båten 100%. Så gjør det! Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Oliver Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Du har vel allerede skaffet deg problemer hvis det skjer noe i og med denne tråden på Båtplassen. Quote Link to post
Solseng Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Lars H. skrev 1 minutt siden: Jeg gjør det jeg har mulighet til for å sikre båten. Du sier at det kun koster deg et par timer fri fra jobben for å sikre båten 100%. Så gjør det! Takk :) Det var kanskje litt det jeg egentlig ønsket å høre selv om det blir litt stress. Da drar vi den opp i morgen formiddag. Quote Link to post
Solseng Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Oliver skrev 3 minutter siden: Du har vel allerede skaffet deg problemer hvis det skjer noe i og med denne tråden på Båtplassen. Nja? Tror ikke forsikringsselskapet har en Solseng registrert som kunde. Uansett: Jeg lurte egentlig bare på om det bare var jeg som fikk kalde føtter når man ser at marginene minker i forhold til båtens sikkerhet, og hvor langt man strekker seg for å være på den (helt?) sikre siden. Quote Link to post
Code0 Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Forsikring er vel for å redde stumpene..., du vil alltid tape endel kroner på et forsikringsoppgjør... tenker på min bil som ble vrak.., hadde vært billigere å unngått akkurat det... Quote Link to post
Kaptein Blåtann Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Det skal vel alltid fortøyes for storm.... Da skulle det ikke være nødvendig å bekymre seg før de melder orkan Quote Link to post
Solseng Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 (edited) Code0 skrev 5 minutter siden: Forsikring er vel for å redde stumpene..., du vil alltid tape endel kroner på et forsikringsoppgjør... tenker på min bil som ble vrak.., hadde vært billigere å unngått akkurat det... Enig i det. Det er jo ikke slik at man ønsker å gå gjennom den kvernen. Det er vel litt mer det å vurdere hvornår det går fra å føles greit/trygt til ugreit og utrygt. Vinden i morgen ettermiddag/kveld skal først stå på fra sør/sørøst og senere dreie til sørvest. Sørvesten er ikke problem, da ligger båten mer i le. Men vi får noen timer hvor den drar rett på, og med såpass kraft at jeg ikke lenger er trygg på marginen. Dermed kommer jo også hvor nøyaktig varselet er. Det kan fort bli enda litt heftigere enn meldt. Edited September 18, 2018 by Solseng (see edit history) Quote Link to post
Lars H. Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Du har tatt en god avgjørelse Solseng, en båt som ender opp med å ligge å slå i bryggen er ikke noe hyggelig, sorry for at jeg var litt skarp i første innlegg. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Solseng Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Uansett hjalp det meg til å bestemme meg for å ta en avgjørelse, og dermed spare meg for allslags kvaler. Quote Link to post
Dinamo Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Eg ville ogso tenkt gjennom om der er noka anna og tryggare havn, der båten kan leggjast midlertidig. Quote Link to post
Bjørn Løvjomås Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Ofte blir jo været litt verre enn de har meldt. Dermed er det jo kjedelig å vite at du kunne gjort det på forhånd. Men å stresse med å ta opp båten i litt dårlig vær synes jeg også fort kan bli litt skummelt. Dersom det ikke er helt i le da. Jeg støtter forslaget med å legge båten midlertid i en lun havn. Får så å ta den opp når du ønsket i utgangspunktet. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post
Solseng Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Jo, en annen havn er kanskje et alternativ, men det blir fort mer bryderi enn å dra opp båten for min del. Tenkte jeg kunne vise hvorfor jeg fikk litt kalde føtter også. Som dere ser så skal vinden dreie fra sørøst til sørvest i tiden mellom 1800 og 2100. Samtidig øker også vinden. Her blir det såpass usikkert at jeg velger å ha båten på land før det friskner skikkelig. Quote Link to post
Olevine Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Helt riktig avgjørelse. Er du i tvil eller usikker på om moring eller fortøyning holder, da er du ikke i tvil lenger tenker nå jeg. Quote Link to post
Taskeladden Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Bedre å være føre var.... har selv vært i havna og lagt på ett par ekstra rep overalt. Og vi ligger greit skjerma for søravind. Quote A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
index Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 Ligger an til en rufsete båttur til jobb I morgen tidlig ser jeg. Kanskje jeg burde overnatte I båten I stedet? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 Solseng skrev for 20 timer siden: Hva tenker og føler dere når dere vet at det kommer til å røyne på? Skal man sette sin lit til forsikringen og gi bæng vel vitende om at det er gjort så gode forberedelser som mulig ut fra det utgangspunktet man har, eller setter dere både armer og bein i bevegelse/spill for å sikre båten? Det blir så mye mer bryderi dersom det går galt og forsikring kommer inn i bildet. Skademelding og telefoner. Egenandel som skal dekkes. Sunket båt som skal opp, mulig skade på bryggeanlegg og nabobåter. Oljesøl fra motor og drivstoff. Sure båtnaboer, særlig hvis skade enkelt kunne vært avverget. Sikkert noe du ikke vil miste som ligger om bord som skulle vært tatt med hjem. Nei, det enkleste og det som gir minst bryderi er å sikre sikre så godt som mulig. Av og til går det likevel galt, og det er da forsikringen god å ha! Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
altmuligbåt Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 Her kommer egentlig den viktigste regelen jeg bruker på sjøen inn.. er du i tvil. Så er du ikke i tvil. Navigering, fortøying osv. Er jeg i tvil på fortøyningen så gjør noe med det. Og vist det skjer noe under slik vær. Ikke ofre livet på og prøve og redde det. Gjør kun ting du er sikker på! Quote Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Kjetil1 Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 Tar nok turen ned og legger på noen ekstra tau her og der. Vindretningen som meldes i dag er ikke den verste. Men når det kommer 19ms fra nordvest på fredag kveld, begynner det å røyne på. Da står det rett inn i havna... Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Solseng Posted September 19, 2018 Author Share Posted September 19, 2018 Ja, jeg er glad at jeg valgte å ta båten på land i dag. Fikk et par timer med gunstige forhold, så opptrekket gikk veldig greit. Var litt bekymret for det også - om det skulle bli for mye vind til at det skulle føles greit. Normalt stusser jeg ikke på å la båten ligge i fortøyingen i liten til stiv kuling. Mer her var det grenseland sterk kuling og med kraftige vindkast som var meldt, og da føltes det riktig å velge den sikre løsningen. Nå har det for alvor begynt å blåse opp, og skal øke på de neste 2-3 timene. Allerede er det noen veldige vindkuler som kommer. Så dere som bor nordover får være litt oppmerksomme på det. Quote Link to post
John_Kr Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 Nå har ikke jeg leste alle innleggene, men det samme skjer hvert år og det har jeg tatt notam av, dvs at absolutt siste frist på å ta opp båten er 1. september. 15. august til 1. september er mine dager for å ta opp båten. Begynner høststormene å komme inn over landet så greier jeg ikke å ta opp båten, jeg må ta opp båten via båtvogn i fjæra og direkte i naust, med mye sjø så går ikke det, da havarer jeg i fjæra. Så båten står trykt i nauste Quote Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.