Knallipadden Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Båten min skal ligge ute til siste helgen i oktober. Den ligger relativt trygt der den ligger, så det skal ikke være noe problem. Ser imidlertid at folk er litt sløve. Nabobåten hadde bare noen tynne tau som hadde passet bedre på en jolle. Syns ikke en båt på 25+ fot skal ha tau på under 10 mm. Jeg fant derfor noen tau på bryggen og fortøyde den ekstra. Det var også en båt hvor ikke alle tauene var festet, så der tok jeg meg friheten. Blåser bra ute nå. Et tre som blåste over veien på vei hjem også noen takstein som kom flygende fra et gammelt hus. Er ikke båtene sikret nå er det nok best å holde seg hjemme. Link to post
John_Kr Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Knallipadden skrev 5 minutter siden: Ser imidlertid at folk er litt sløve. Nabobåten hadde bare noen tynne tau som hadde passet bedre på en jolle. Syns ikke en båt på 25+ fot skal ha tau på under 10 mm. Jeg fant derfor noen tau på bryggen og fortøyde den ekstra. Det var også en båt hvor ikke alle tauene var festet, så der tok jeg meg friheten. Dessverre er det nok slik, jeg er styreleder i 2 marinaer og ser litt av hvert. Jeg tror ikke folk er sløve, men rett og slett kunnskapsløse og ser ikke konsekvenser av det de gjør. De forstår heller ikke hva de gjør, samtidig hjelper det lite med en formaning, for i morgen har de glemt hva jeg sa. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Knallipadden Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 John_Kr skrev 5 minutter siden: Dessverre er det nok slik, jeg er styreleder i 2 marinaer og ser litt av hvert. Jeg tror ikke folk er sløve, men rett og slett kunnskapsløse og ser ikke konsekvenser av det de gjør. De forstår heller ikke hva de gjør, samtidig hjelper det lite med en formaning, for i morgen har de glemt hva jeg sa. Det står ganske spesifikt i vedtektene til båtforeningen at båtene skal fortøyes skikkelig med riktig dimensjonerte tau osv. Link to post
Gudrun Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Akkurat nå har det vært noen hissige kast hvor huset har knaket noe alvorlig. Det største problemet er alle trærne som ikke har mistet bladene ennå. De vaier derfor noe alvorlig i vinden. Et og annet tre gir røttene etter så de velter... Hadde de vært uten blader hadde vinden gått rett igjennom. Ble målt vindkast på 29 m/s ikke så langt fra her jeg bor. Skal øke på til ca kl. 23 ifølge metrologene. Link to post
Hulda Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Knallipadden skrev 59 minutter siden: Det står ganske spesifikt i vedtektene til båtforeningen at båtene skal fortøyes skikkelig med riktig dimensjonerte tau osv. Jeg har også jobbet på marina. Og det var faktisk slik at enkelte mente at båten lå skikkelig fortøyd med fjorårets blå 6 mm presenningtau og egne kjerringknuter. Det endte med at jeg spleiset tau og monterte rykkdempere på noen båter. Så kom flere og ville ha det samme. Jeg spleiset så blodet rant. Noe overdrevet, men jeg ble sår på fingrene. Link to post
Knallipadden Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Hulda skrev 37 minutter siden: Jeg har også jobbet på marina. Og det var faktisk slik at enkelte mente at båten lå skikkelig fortøyd med fjorårets blå 6 mm presenningtau og egne kjerringknuter. Det endte med at jeg spleiset tau og monterte rykkdempere på noen båter. Så kom flere og ville ha det samme. Jeg spleiset så blodet rant. Noe overdrevet, men jeg ble sår på fingrene. Burde bli flinkere å spleise selv. Jeg bruker kjøper enten tau som er ferdig spleiset eller så bruker jeg bare overhåndsløkke i stedet. Har lært å spleise, men syns det er litt tiltak å gjøre. Når båten ligger i bås er det så mange justeringer som må gjøres, så det er litt kjedelig å spleise også blir tauet enten for kort eller litt for slakt. Med overhåndsløkke er det lettere å justere tauet. Kan riktig nok bruke overhåndsløkke for å finne riktig lengde på tauet også merke av hvor løkken skal være før man spleiser. Men løkken holder som pokker den. Nesten umulig å få opp igjen når den har satt seg. Link to post
Lars H. Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Knallipadden skrev 4 minutter siden: eller så bruker jeg bare overhåndsløkke i stedet. Hva er en overhåndsløkke? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Knallipadden Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Lars H. skrev 3 minutter siden: Hva er en overhåndsløkke? Link to post
Hulda Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Ahhh, det motsatte av en underhåndsløkke! Link to post
Knallipadden Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 (redigert) Ikke så langt fra der båten min ligger. https://www.av-avis.no/nyheter/i/6nR18e/Seilbat-holdt-pa-a-slite-seg-los-pa-Kleppesto Redigert 19.September.2018 av Knallipadden (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.September.2018 Link til dette innlegget Svart 19.September.2018 Knallipadden skrev 1 time siden: Den der er sterkt undervurdert. Tror ikke den er "fin nok" eller noe ;-) God og enkel knute som kan erstatte masse kompliserte greier for å få til en løkke ;-) Link to post
PerUlv Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 (redigert) Det knopet brukes i klatring fordi det er raskt og sterkt. Problemet med denne er vel nettopp at de sitter så godt og er vanskelig å løse opp. Det gjør at de svekker tauet over tid (fordi det hele tiden står spenning inne i knuten). Båtmannsknop varianten er vel så godt egnet men gir to løkker. Pålestikk er en annen som vil fungere meget godt. Men ingenting slår en god spleis. Redigert 20.September.2018 av PerUlv Fjernet en tvetydig setning (see edit history) Link to post
Gudrun Svart 20.September.2018 Link til dette innlegget Svart 20.September.2018 Kråkenes fyr fikk gjennomgå med tanke på vindhastighet. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/dd1P1O/Vindkast-pa-169-kilometer-i-timen Link to post
Code0 Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 @Solsenggreit å ha båten på land nå...? Link to post
Solseng Svart 21.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Veldig greit. Fyrer med ved og henter en kald ut av kjøleskapet. Eneste jeg gjorde med båten i dag var å gå ut og dra opp brekket på båthengeren. Link to post
ivar Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 PerUlv skrev On 20.9.2018 at 7.35: Det knopet brukes i klatring fordi det er raskt og sterkt. en liten avsporing , pålestikk er vel bortimot bannlyst til klatrebruk. Til sitt bruk holder det det skal , men festes det feks et sikringstau i pålestikk løkka så kan det gå opp. Innbiller med også at 8 talls løkka er biltelitt lettere å få opp enn overhåndsløkka .. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 ivar skrev 16 minutter siden: en liten avsporing , pålestikk er vel bortimot bannlyst til klatrebruk. Til sitt bruk holder det det skal , men festes det feks et sikringstau i pålestikk løkka så kan det gå opp. Innbiller med også at 8 talls løkka er biltelitt lettere å få opp enn overhåndsløkka .. Men en sånn dobbel 8er blir litt stor da, ikke alltid like praktisk. Alt til sin bruk tenker jeg. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn