Jump to content

Trykkteste varmeveksler på Solè diesel SM616 selv


Dalton

Recommended Posts

Sliter fortsatt med kjøling på min -83 Solè diesel SM616. Mye aktivitet i varmeveksler, selv ved kald motor. Tenkte litt på å anskaffe denne dingsen Trykktester fra BT, og lurer på om noen har prøvd den? Og om den i det hele tatt kan benyttes til testing av varmevekslere?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Ingen?? Vel, etter litt mer testing og "forskning har jeg funnet ut at "aktiviteten" i varmeveksleren blir omtrent borte dersom jeg tapper av vann til ca 5cm under påfyllingsstussen. Siden alt heller bakover, vil det tilsi at det da ikke ligger vann oppunder "taket" i kjøleren noe sted. På tross av at jeg ikke kan kjenne noe eksoslukt, tolker jeg det di hen at jeg MÅ ha en lekkasje mellom eksos og kjøler et sted innvendig i kjøleren. Skal anskaffe meg et testsett fra BT i ettermiddag for å se om det er co2 i dampen. Men jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvordan eksosen går igjennom en slik kjøler? Er det rør fra hver eksosport som samler seg til et rør ut? Er det en egen "kappe" som eksosen går i? Og sist men ikke minst, er det mulig å reparere en slik kjøler?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Til ditt spørsmål om noen her har prøvd dette verktøyet du har lagt ut link til må jeg for min del si nei.

Men i et tidligere yrke brukte vi flere andre typer. 

I prinsippet ganske så like. Koblet til på varmeveksleren, sjekket om tilkoblingen var tett og pumpet opp litt trykk for å følge med på manometeret. Vi pumpet ikke trykket opp på maks. Husker ikke i farten hva vi la oss på.

De vi brukte virket helt greit.

Vi brukte det ofte før sjøsetting for å slippe å måtte ligge og skru over "glovarme" motorer.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til den prisen er det vel like greit å få noen til å teste for deg? Hvilken aktivitet snakker vi om? Kjølevæsken må ha plass til å utvide seg ved oppvarming, så 5cm under ved kald motor høres ikke så galt ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Aktiviteten er sprut av kjølevæske når jeg tar av lokket. Det gjelder også ved kald motor, og det er denne sprutingen som blir borte når jeg tapper ned litt. Snakket med Grenland radiator nå og beskrev problemet, og han var rimelig sikker på at det er en sprekk i manifolden inne i kjøleren. Ikke akkurat det jeg ville vite etter å ha hatt båten i fire måneder, men sånn er det vel å ha båt... Ryker på en kostnad på 8-10 båtlapper på reparasjon, hvis jeg ikke på mirakuløst vis finner en varmeveksler til salgs et sted.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Blir demontert så fort båten er på land for vinteren, noe som nok ikke blir lenge til siden jeg ikke får brukt den uansett.:nonod: Så får jeg se om jeg sender den i posten til Grenland, eller om det er lokale firmaer jeg kan snakke med for trykktesting. 

Ble ikke helt den båtsesongen jeg håpet på...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Du kan evt rigge til noe for trykktesting selv. En sykkelslange med ventil, en sykkelpumpe og et manometer. Og litt annet småknask man finner I kjelleren f.eks.  Ikke så mye som skal til for å trykkteste med lavt trykk egentlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Lenge siden noen oppdatering her. Kjøler er trykktestet OK. Dyser tatt ut, renset og kalibrert. Mister fortsatt kjølevann som jeg ikke aner hvor blir av. Det havner ikke i kjølen og ikke i olja. Motor starter lett og går uten for mye røyk, så regner ikke med det  lekker fra topp-pakning og inn i sylinder. Men det kan jo fint være en sprekk i toppen, der vannet lekker ut i eksosen. Kompresjonen er ikke av de høyeste, men lik på alle fire sylindre. Og til slutt: Det er en slags gulaktig avleiring i returslangen på kjøleren. Lukter ikke noe spesielt, men har farge som sennep. 

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...