Jump to content

Mye vind torsdag fredag max 30ms i Oslofjorden

Bitteliten

Recommended Posts

Hulda skrev for 8 timer siden:

Foruten det, effekten blir nok laber. Hulda har fått ekstra tau og lukene er lukket helt.

Ja effekten blir nok 0, men det er greit å se hvordan de oppfører seg i vind. Jeg har montert 2 stk 100w sammen på pulpit akter og de blir fort 2 meter lengde uten særlig god støtte i delene enden. Jeg skulle hatt en justerbar rustfri stang til å støtte opp, men jeg har ikke noe enda.  Vurderer å flytte meg litt siden jeg ligger mitt i blåsten. 

Guest Avmønstret#
nordan family 27 skrev Just now:

Hm... Jeg har båtvakt i foreningen fra fredag til lørdag. Kan bli litt å passe på denne gangen.

Jeg er "han som alltid" er ved båten når det er meldt type stiv kuling og mer. 

Er ikke så mange uker siden sist, og det været var varslet i god tid. Da var det 4-5 båter med vinden i hekken som stanga i brygga, og også noen hvor fenderne skle unna så båtene lå med sia rett mot bom osv. 

To av "stangerne" var i ferd med å rive av de viktigste fortøyningene så de evt. da ville stanget fritt i betongbrygga. Fikk sikret de med ett eget solid tau. Lot tauet stå på i et par uker etter sånn at eierne skulle se at det var gjort. 

Sist jeg var nede hadde den ene lagt opp nye og bedre fortøyninger. Den båten som stanget mest i brygga sist lå akkurat som før, med mangelfulle fortøyninger. 

---

Etter noen år så er vel mønsteret jeg har sett at "noen" alltid har alt i orden og "noen" aldri har alt i orden. 

Tidligere har jeg gjerne hoppet ombord og flyttet på noen fendere, strammet noen fortøyninger osv når jeg ser en annen båt ligger og gnager på gelcoaten osv. Og jeg ville blitt uendelig glad om noen gjorde det samme på min båt om noe sånt skjedde... 

Men de siste årene, trist å si det, så gjør jeg ikke noe med mindre jeg tror en båt kommer alvorlig til skade, evt står i fare for å synke eller skade andre båter/utstyr alvorlig. Men om jeg anser det som risikosport å få gjort noe med det så lar jeg være. Sender melding til bryggesjefen som har liste over eiere, legger ut beskjed på FB gruppa for brygga og dett er dett. Jeg lar nå båter ligge å gnage i gelcoaten uten å gjøre noe med det. 

For det er jo helt håpløst om en skal fly rundt som en vaktmester og sikre 5-6 av andre sine båter hver gang det blåser ordentlig. For å si det sånn så har jeg sagt opp den jobben. Det gjør vondt å se båter blir herja og ødelagt, men det jeg må innse er at det ikke er mine båter. Det er andre sine og noen av de har ett annet forhold til egne ting enn jeg har. Så så lenge det ikke går utover tredjepart sine ting, eller kaianlegg eller foreningen vi ligger i så må jeg lære meg å ikke bry meg.

Dvs jeg kikker selvsagt på båtene til de folka jeg faktisk kjenner personlig på brygga, det vil jeg aldri slutte med, men tar ikke lengre ansvar for hele brygga utover ;-) 

Har hørt om litt småskader i indre oslofjord etter vinden i går.  

Bl.a en seilbåt som slet seg fra en bøye og endte godt opp på land i Bærum.  

Blåste og sjøet ganske godt på Oscarsborg i går kveld.  Mer enn det var meldt. Kom noen skikkelige kuler rundt midnatt som røsket skikkelig. TB Gyltingen kom fra Drøbak og sikret en stor treskøyte som lå og ble presset inn av sjøen på den sydligste flytebrygga

Var alene så det var ikke noe alternativ å begynne å løsne fortøyninger å dra.  

Døgnet som kommer er varslet med mer vind enn gårsdagen, så se til båtene og sjekk fortøyninger.  Spes om havna er utsatt for sjø og vind fra S til V.  

59249137-3D56-440B-8074-A43B84F7EC26.jpeg

Mvh. SAP

Skøyten er den som tidligere har ligget i Son. Den tilhører Son Sjøskole og har fått fast plass på Borgen. Elevene har fått klasserom der  Cafe Oscar tidligere holdt til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Popeye70 skrev 4 minutter siden:

@Dykker, det ser veldig ut som du visualiserer vinden via Telldus Live med et Premium-abonnement for historiske logger... Hvilken vindmåler er det du bruker? Skulle gjerne hatt en slik.

Er på Telldus systemet.

Bilde av måleren på Ronja (monterte mini solcellepanel etter at bilde ble tatt)

http://www.fairlinephantom.no/2016/07/23/vindmaler-er-kjekt-a-ha/

Vindmåleren

https://www.clasohlson.com/no/Vindmåler-Oregon-WGR800/51-956#

Solcellepanel (husk å koble til ledningene til de oppladbare batteriene inne i panelet. De er ikke tilkoblet, og det står

ingenting i manualen om dette). Batteriene i selve måleren kan stå i hele tiden. Så lenge solcellepanelet er tilkoblet, prioriteres det.

https://www.clasohlson.com/no/Solpanel-Oregon-STC800/51-1678

Avisene er i gang med å blåse opp nyhetene i alle fall...

Tipper nok denne runden kan bli tøff på østlandet med 30-45 m/s i kastene. Har til og med gjort noe så sjeldent som å rydde terrassen for stoler og lette gjenstander og skal nedom båten og legge på to ekstra tamper og sette ut ekstra fendere. Men erfaringsvis ligger vi meget rolig til. Båtene og bryggene vandrer likevel en del i meget sterk vind så greit å følge med.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...