Jump to content

Mye vind torsdag fredag max 30ms i Oslofjorden

Bitteliten

Recommended Posts

Typisk min uflaks, at det endelig skal blåse litt når Kielferga skal dra! Liker at det blåser litt.

Kjæresten og foreldrene hennes drar nemlig, men jeg skal være barnevakt for fuglene hennes, så jeg blir ikke med. Sukk.

Båten min går det nok greit med, er bare meldt rundt 11 ms der, men erfaringsmessig blåser det 2-3 ms mer enn meldt.

fjordgrynt skrev 10 minutter siden:

Jada - men det er jo litt morro å trekke litt i de innfødte i Oslofjorden - som i fullt alvor mener at 28 m/s er noe å lage en egen tråd på. Det er vind som er helt vanlig både på vestlandet og lenger nord - det er bare nok en vindfull dag, på en måte. Men det er altid bare godlynt ironi fra min side - jeg har bodd i Oslo i mange år, og generelt sett er innfødte Oslofolk å foretrekke fremfor f.eks. Ålesundere eller Bergensere. Men det er det at de ikke tåler vind, som det må være lov å være litt ionisk på - mener jeg.

Det er lov og det er jo litt gøy, selv om jeg blir truffet hver bidige gang en nordlending ler seg skakk av at vi sutrer over litt mye vind eller trafikkaos i morgenrushet når den første snøen kommer. Men så er vi ca 1 mill mennesker som bor rundt gryta her da. Kan jo ha noe med saken å gjøre. Og ikke glem at andelen åpne solskinnsbåter er høyere når du kommer sørpå. Fører med seg litt ekstra trøbbel i 28 m/s og regn det og.

fjordgrynt skrev 46 minutter siden:

Jada - men det er jo litt morro å trekke litt i de innfødte i Oslofjorden - som i fullt alvor mener at 28 m/s er noe å lage en egen tråd på. Det er vind som er helt vanlig både på vestlandet og lenger nord - det er bare nok en vindfull dag, på en måte. Men det er altid bare godlynt ironi fra min side - jeg har bodd i Oslo i mange år, og generelt sett er innfødte Oslofolk å foretrekke fremfor f.eks. Ålesundere eller Bergensere. Men det er det at de ikke tåler vind, som det må være lov å være litt ionisk på - mener jeg.

Naturligvis, skjønner jo det. Nå er det ikke mange som håndterer sarkasme like elegant som meg :-)

Dette med 'midnattsol i Frognerkilen' var et lite 'flash back' fra guttedagene. Jeg bodde på Skøyen. Det gikk før i tiden bro over togskinnene fra Drammensveien. I og med at jeg alltid har vært glødende interessert i sjø, båter og fiske, vandret jeg med sykkelen utover langs Frognerkilen og Bestunkilen. Tittet på båter, kom i kontakt med folk. På femtitallet var det mange strandede krigsseilere, som ikke kom lenger enn dit. Selv om de hørte hjemme helt vest eller helt nord i landet. Og alkohol og andre stoffer var hva livet dreide seg om. Så loff med boksesprit (brukt til forvarming av primus (denaturert sprit i pastaform)) gikk ned på høykant. Og noe som het kvistlakk, innehold sprit, hadde på salt og 'rullet flaska', lakken bandt seg til saltet og spriten kunne drikkes. Da hendte det at disse gutta så både det ene og det andre, etter en tragisk lunch. Og man skulle være en smule forsiktig, de kunne bli temmelig voldelige. En kveld jeg gikk utover langs Hengsåsen (Bygdø NW) brølte det til inne i krattet ved stien. Da var partaiet i full sving, og det skulle faen salte ikke gå noen på stien og spionere! "Slapp'a a' gutta, det er bare Harald og bikkja hans". "OK, da, det er greit". Noen av disse hadde også sittet i konsentrasjonsleire. En av 'kompisene' mine hadde vært med på 'Nacht und Nebel'-marsjene. Han var fra Oslo. En annen var fra Karmøy, fullstendig alkoholisert, skipsoffiser- ute hele krigen. Turte ikke reise hjem på grunn av pietistisk relgionsutøvelse og at Karmøy var fullstendig tørrlagt. Han døde om bord i et skøytevrak i Besutnkilen. Egentlig, Norge har noe å skamme seg over.

Nå roter jeg meg bort igjen.

Guest Avmønstret#
Lundstad skrev 48 minutter siden:

hver bidige gang en nordlending ler seg skakk av at vi sutrer over litt mye vind eller trafikkaos i morgenrushet når den første snøen kommer. Men så er vi ca 1 mill mennesker som bor rundt gryta her da. Kan jo ha noe med saken å gjøre. Og ikke glem at andelen åpne solskinnsbåter er høyere når du kommer sørpå. Fører med seg litt ekstra trøbbel i 28 m/s og regn det og.

La nå de som "ikke fikk billett til første fly sørover" ha det litt gøy med "søringa".

Viktig å huske at Nord Norge er ett av de største "gytefeltene" for arbeidskraft "sørpå". Viktig å la de hygge seg frem til de flytter sørpå for å få seg kaffelatte og mohito.

---

Så neste gang du hører "Ka ska vi no gjort uten havet, skulle vi bært båtan", og "nå klage søringan over at det blæs/snør/regne" osv så bare le med de og lat som ingenting. 

---

Alle skjønner at hvis en ikke skjønner at 20+ ms vind er et problem på sentrale østlandet, eller mye snø over natta osv så er det bare å jatte med for å ikke ødelegge stemninga. Og hvis en ikke skjønner at humor  er ferskvare, at det ikke er like morsomt, eller morsomt i det hele tatt den 37ende gangen.. ja da har nok "flyet gått" for ganske lenge siden. 

Hilsen 2 generasjons nordlending og 1/16 same. ;-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
15 minutes ago, Framtia said:

ble den dratt inn under luftspennet eller løftet de den over tro?

Løftet over av en svær mobilkran. 

Slenger inn et bilde fra i går om du ikke så det tidligere. 

14 minutes ago, PANAX said:

Noen som vet hvor denne båten har slitt seg fra?

En av de ytterste bøyene i Snarøykilen båthavn tipper jeg.  

BB7A1042-D559-4147-9D21-6C000A4D661F.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#
fjordgrynt skrev 1 time siden:

Aldri hørt noe om dette,.Er dette noe du bare dikter opp ? 

Nord Norge og Nordvestlandet har vært gytefeltene for Østlandet i "ualminnelige tider". Gammelt nytt.

261174238_FlyttestrmmerNorge.png.693ec91a738615f9ed442eb3b186bf0b.png

Men nok om det. La oss holde tråden til været og ikke nordlendinger som prøver å være morsomme, igjen. 

GeirFrode skrev for 1 time siden:

Og glem ikke at vannstanden kommer til å stige en god del. Ihvertfall rundt Oslofjorden.

Hadde en topp kl 15. Måtte ut med båten da den skulle på land. Ligger på fast brygge og måtte ta av sko for å komme om bord. Brukte kniv for å få løs fortøyning. I følge vannstandsmålinger var det 80cm over normal vannstand. Ref bildet, vanligvis ligger fordekket på høyde med bryggekanten.

20180921_145807_U.jpg.28cdea64192ed102d793badb9601e2af.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...