Jump to content

Mye vind torsdag fredag max 30ms i Oslofjorden

Bitteliten

Recommended Posts

Leser av nyhetsfeeden på NRK at en småbåt har gått på et skjær utenfor Åkrehamn på Karmøy like før kl.1800. Politi og ambulanse til stede hvilket vel betyr at det ikke er en båt som har slitt seg, men kanskje en eller annen som har trosset alle advarsler og sunn fornuft og lagt ut på sjøen. Galskap. Får håpe det går bra, men det er ikke spøk å sette i gang redningsaksjon i dette været. Nå blåser det iallefall veldig friskt her på vest-Karmøy.

Gikk bra, og ser ut til at man fikk berget båtføreren før det blåste skikkelig opp. Men galskap å være på sjøen når man vet hva som er på vei av vær og vind.

https://www.h-avis.no/nyheter/bat/karmoy/fritidsbat-traff-skjar/s/5-62-688728

Redigert av Solseng
Oppdatering av nyheten. (see edit history)

Var noen båter som gikk ut fra Vrengen tidligere i dag. Håper det var for å komme seg i en tryggere havn og ikke for at de skulle på tur. 

En liten snutt fra når jeg var i båten og sjekket tilstanden:

https://player.vimeo.com/video/291155963

Var ett forseil som var på vei til å rulle ut tidligere i dag, men båten ligger på finn.no så jeg fikk gitt beskjed til eier der. 

Ett annet forseil som også rullet ut men der var det heldigvis folk som fikk fikset det til slutt, såg ikke gøy ut å bakse med forseilet i denne vinden. 

Røde kors båten har også vært her og sikret en brygge samt tatt en båt med på slep som låg i denne brygga. Imponerende å se på hvordan de jobber i sånn vind og sjø. 

Håper de lærde tar feil og at det ikke blir værre enn det er nå. 

Det er deilig å sitte inne i varmen og høre det uler ute.
Endelig fikk jeg tid til å kikke litt i barskapet og der var det noen god biter.
Hva med båten sa dere?
Den står trygt og god på land for en gangs skyld for pleier å få med meg alle høststormene før jeg for rotet meg til å ta den opp.
Eneste begymering er den hersens trampolienen som står og bevrer ute på plenen.
Har kjoret den fast i ett tre så i teorien så skal den ikke komme så langt.

Eneste skade så langt er en haug med dobble knuter på vimpelen som henger i flaggstangen ute i hagen.
Nå sist jeg kikket ut hadde den også tvinet seg flere ganger rundt flaggstangen så den er i skrivende stund ikke lengre en 20 cm vimpel som står stolt i giv akt.
Nå skal jeg hive en pinne til i ovnen og en i kroppen så blir nok dette en fin kveld til tross for uværet utenfor.

Redigert av pipe (see edit history)

Sittet båtvakt i en av foreningene i Frognerkilen. Blåser godt, men ikke dramatisk foreløpig. Hitill er det bøyd/knekt en utrigger, og en annen utrigger er revet ut av innfestingen i bryggen (båteier er kontaktet). Måtte vade for å komme ut på bryggene tidligere i dag, men det en mye lavere nå.

Utrolig mye fendre som jobber seg opp, og veldig mange båter uten fendre i det hele tatt. Det er sikkert fint i vindstille, men når utriggerne bøyer seg i vindbelastningen virker det ikke like lurt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...