Euklid Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 13 hours ago, Stein-Erik said: Så på Marinetraffic nå . Ser ut som Superspeed 2 går i sirkel i ytre Oslofjord på vei tilbake fra Hirtshals. Kan tyde på at den ligger og avventer mindre vind før den går til Sandefjord. Minner meg om vårt eget track en forblåst natt; ute i bukta var bølgene for store til at det var noe blivende sted, men marinaen vi skulle inn til var mørk, trang og ukjent – så vi endte opp med å kjøre i ring innenfor bølgebryterne til en marinebase i ganske mange timer. Husker det som en ganske kald og slitsom natt – jeg var ganske fornøyd da dagslyset begynte å komme og vinden hadde roet seg nok til at vi tok sjansen på å gå inn i marinaen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 fjordgrynt skrev for 6 timer siden: Fislet ut til ingenting litt nord i Rogaland, men da det kom ekstra nyhetssending på NrK - midt i gullrekka, da skjønte alle at dette var alvor. Gamle fruer fra Frogner som måtte hjelpes over veien - opprør i gatene mot John Smits - NOK ER NOK - STOPP VINDEN NÅ ! https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Xw738g/-Meteorologene-Derfor-er-det-rodt-farevarsel-pa-Ostlandet-selv-om-vinden-er-sterkest-pa-Vestlandet For de som har tilgang. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Nå kommer Superspeed inn til Larvik. Blåser godt fra vest nå og er store restedønninger etter i natt. Så tydelig helt inne fra land at skipet gikk litt opp og ned og sprutet godt da det kjørte ute i havet før det snudde og kom inn. Så er nok en del sjø der ute. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lars H. Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Det ble en lang tur, ca. 24 timer fra de dro fra Danmark og til de var fremme i Larvik! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 (redigert) Den her må hatt litt av en tur......fra Torshavn..på veg inn til Hirtshals nå.. Redigert 22.September.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Okkaby Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Blåste full orkan her i natt. Men ser fra stue vinduet at fiskebåten ligger fint nede på brygga ennå. Så er kun litt hagemøbler som forflyttet seg rundt i nabolaget ila natta hehe Får satse på at den ny innkjøpte båten i Fredrikstad også overlevde natta. Får vel svar på det når nattevakten våkner tenker jeg:-) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Code0 Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Mange rare tracks på Marine traffic, ser at Bastøfergen tok en time out rundt kl 18 - 20 i går kveld... Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Superspeed 2 var uten last og passasjerer i går på sin ferd opp Oslofjorden. Tar opp ruten igjen nå i ettermiddag fra Larvik Samme med Bastø V, den måtte finne le, grunnet mangel på egnet kaiplass i Moss eller Horten, da alle bastø ferger ble innstilt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Ms Fortuna skrev 56 minutter siden: Samme med Bastø V, den måtte finne le, grunnet mangel på egnet kaiplass i Moss eller Horten, da alle bastø ferger ble innstilt. Vel Bastø V gikk til slutt inn til dypvannskaien i Horten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Jeg måtte jo en tur til havnen idag for å sjekke hvordan det hadde gått med båten under herjingene til Knud, selv med en kjørelengde på 7mil hver vei. Men alt var såre vel, Hansentoppen og kalesjen hadde overlevet, og det eneste var at jeg måtte slakke opp litt tampene fra baugen pga. ekstremt høyvann. "Gummipikkene" var godt strukket! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ms Fortuna Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Vel... de anså vel ikke denne kaien egnet da når det sto på som verst rett inn. De søker vel ikke ly i Holmestrandsfjorden for moro skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 (redigert) Det er 20 cm før vannet går over i Mossekanalen akkurat nå også. Aldri sett så høyvann her før. Redigert 22.September.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 (redigert) Den største truselen mot mine verdier i går kom ikke i fra stormen men i fra to beinte som reket rundt med drill i ly av stormen. Som skrevet tidligere i denne tråden så hadde jeg en skjelden anledning til å kikke litt på innholdet av barskapet i går kveld. Det gikk ikke bedre enn etter 3-4 enheter kombinert med god varme i fra peisen våknet jeg kl 0330 med sofaen klistret til ryggen. Siden jeg har en fantastisk kone og en god seng var det lett å besteme seg for at sofaen ikke var noe givende sted å oppholde seg. Siden jeg merkelig nok fortsatt var tørst la jeg turen innom kjøleskapet og kjøkkenet før jeg tok fatt på bestigelsen opp til 2 etg og himmelriket. I dag morges når kona skulle mate kattene lå det spon i vinduskarmen på kjøkkenet der kattene pleier å få mat. For å få av begge haspene trang tyvene å bore 2 hull men noen eller noe skremte de i fra å borre det siste. Heldigvis kan det se ut som om jeg skremte de bort ved å dukke opp på kjøkkenet kl 0330. Så nå sitter jeg her å skulle ønske jeg bodde i ett land der politiet tar telefonen når man ringer til de. Men jeg har skjønt etter å ha snakket med flere er det å ikke ta telefonen ett av satsningsområdene til den nye opprasjonssentralen til Sør-Øst politidistrikt. Må si de har lykkes godt med det. Ja ja, jeg får bruke neste lønning på selvskudd,alarm,bikkje,kamara og Securitas så skal jeg klare meg selv slik jeg pleier. Siden dette er ett båtforum så kan jeg legge til at begge båtene er vinterlagret i hagen og der hadde de ikke prøvd seg. Redigert 22.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Reiste fra Tjøme mot Drammen i 11 tiden idag, og det var en fin tur i fint vær. Litt dønninger etter gårsdagen, men det var 25 knops forhold hele veien. Det tok oss 2,5 timer inklusive en drøy halvtime opp Drammenselva til Solbergelva der vi skal ha båten på land i vinter. Det er høy vannstand i Drammenselva også. Tenkte ikke på de to fiskestengene og min nye forlengede VHF antenna på vei under jernbanebrua. Det ble litt skramling da de tok oppi... Her forbi Slagentangen idag: Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
ravddo Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 I Søgne (vest for Kristiansand) tok vinden skikkelig tak. Det var meldt ille men folk tok det ikke skikkelig alvorlig. I min havn solta i Høllen var det store problemer på ytre pir. Det er en skikkelig betong brygge og den holdt stand. Men 50% av båtene slet seg mer eller mindre. Vi var 2 fra dykkerklubben som var ute å fikk satt på lange tau i bauen på båtene. Kun en båt rakk vi ikke men fikk på mirakuløst vis dratt den inn i en bås på andre siden. Heldigvis en forholdsvis lett seilbåt, Nesse 94. I nabohavna (torvefjorden) gikk det verre med bryggeanlegget. 3 pirer forskjøv seg og den ene knakk. Mirakuløst gikk det neste bare ut over havna. Takket være større motor og seilbåter sol gikk for full fart forover mens de var fortøyd. Kun en seilbåt på 42fot fikk så store skader at den tok inn vann. Etter en redningsaksjon fikk vi i siste liten tømt den. Etter midlertidig reprasjon løftet vi den på land med mobilkran natt til lørdag. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Popeye70 Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Imponerende innsats, @ravddo! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pipe Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Helt klart en glimrende innsats og forsikringselskapene burde ordne kaffe og kaker- Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 (redigert) Innerst, eller nesten innerst i Oslofjorden (les Slependrenna). Her kan det etter helgen meldes om 2 ganger meget høy vannstand! Ellers på det høstlige jevne! Meteorologen meldte før helgen på radioen at dette uværet ville det gå jetord om i ettertid for Osloregionen! Jetordet ser ut til å være Ulven kommer sett fra Asker og Bærums ståsted! ? Redigert 23.September.2018 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Popeye70 Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 29 minutes ago, strawberry said: Innerst, eller nesten innerst i Oslofjorden (les Slependrenna). Her kan det etter helgen meldes om 2 ganger meget høy vannstand! Ellers på det høstlige jevne! Meteorologen meldte før helgen på radioen at dette uværet ville det gå jetord om i ettertid for Osloregionen! Jetordet ser ut til å være Ulven kommer sett fra Asker og Bærums ståsted! ? Asker og Bærum sine havner er i stor grad gjemt bak holmer og skjær, så med sørlig vind blir det lite bølger selv om det kan blåse i havnene. Akkurat der er vi med båt i disse kommunene heldige. Hva vil man helst: 1) Det meldes et uvær for mye, og folk "overdriver" fortøyninger og tildekking. Konsekvens: Noe tid og penger brukt på ekstra fortøyningstau og fendring. 2) Det meldes et uvær for lite, og folk dropper å sjekke/sikre fortøyninger og tildekking. Konsekvens: Ødelagte båter og brygger. Jeg vet hva jeg foretrekker. I dette tilfellet så tilsa alle forhåndsprognoser at det kom til å bli mye vind, og for mange ble det mye vind. I indre Oslofjord slapp vi kanskje billig unna, men jeg vil heller at meteorologene overdriver når de advarer om hva som kan skje, enn at de underdriver. Da har jeg i hvert fall sjansen til å ta mine forholdsregler før det er for sent. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Vind og bølger ble jo greit meldt, men når en ser bilder av alle oversvømte brygger, setter jeg et spørsmålstegn på om ikke det kunne vært meldt ekstrem vannstand. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Lars H. skrev 4 minutter siden: Vind og bølger ble jo greit meldt, men når en ser bilder av alle oversvømte brygger, setter jeg et spørsmålstegn på om ikke det kunne vært meldt ekstrem vannstand. Den offisielle meldingen gikk på 'springflo 70- til 90 cm over tidevannstabellen'. Og så var det angitt tid på de to døgnene høyeste vannstand ville inntreffe. Jeg leste det på Yr. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Da var det vel bare jeg som overså meldingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Ikke ofte jeg nesten ramler ut av Mossekanalen Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 (redigert) 19 hours ago, Popeye70 said: Asker og Bærum sine havner er i stor grad gjemt bak holmer og skjær, så med sørlig vind blir det lite bølger selv om det kan blåse i havnene. Akkurat der er vi med båt i disse kommunene heldige. ......... I dette tilfellet så tilsa alle forhåndsprognoser at det kom til å bli mye vind, og for mange ble det mye vind. I indre Oslofjord slapp vi kanskje billig unna, men jeg vil heller at meteorologene overdriver når de advarer om hva som kan skje, enn at de underdriver. Da har jeg i hvert fall sjansen til å ta mine forholdsregler før det er for sent. Helt enig. Bra at det heller varsles for mye vær enn for lite. Observerte mye aktivitet i havnene i døgnet før «Knud» skulle komme. Utvilsomt har dette forhindret endel skader og forsikringsoppgjør. Det ble jo litt mer vind enn vanlig her inne. Steilene hadde steady rundt 18 m/sek og kast på over 25 tidlig på kvelden. Mange av havnene i A & B ligger gunstig til for S/ SV vinder. Inne på Oksenøya der jeg ligger var det ikke noe mas, men bare på andre siden av bukta på Strand og Sarbuvollen får de kjørt seg om det dreier litt mot vest da bølgene får bygget seg opp over hele Høvikbassenget. Og sjøgang er det man ser som lager problemer i flytebryggehavner. Fikk meg en tur utpå i 19 tiden på Fredag av samme grunn. Var innom en kompis med longsideplass helt ytterst Bestumkilen ved LaSa/ Maxbo. Han hadde rigget seg til med ørten tau og nesten 20 svære kulefendre. Øya killingen gir normalt le fra bølgene i Lysakerfjorden, men denne fredagen begynte det å komme sjø inn i havna og det var stor aktivitet på brygga med å sikre de 3 store båtene som ligger på utsiden av brygga. De to innerste båtene begynte å slå i brygga på tross av sammenhengenede rekke med store kulefendre. Løsningen for de ble å spenne opp 50-100 meter lange tau over til Maxbotomta som avlastet presset mot brygga. For kompisen min som ligger helt ytterst på samme brygge var ikke dette noe alternativ. Av og til kom det sjø som gjorde at de 20 fenderene ble helt flattrykte av nesten 40 tonn båt. Frykten var at om det skulle dreie litt mer på vest eller øke i styrke, så ville det komme vesentlig mer sjø rett inn der som ville kunne gitt skader samtidig som det da ville vært vanskelig å komme seg avgårde. Vi vurderte at førsteprioritet var å komme seg bort, og så finne en bedre havn. Det stod godt med vind nesten rett inn fra siden og over 60 fot flybridgebåt har et enormt vindfang. Båten er utstyrt med kraftige hydrauliske thrustere med hydraulikkpumper på begge motorene. Testet, men det var ikke nok til å dra båten fra brygga, men de avlastet presset betydelig. Det kom en periode vinden syntes å avta litt, så det var på tide å komme seg avgårde. Satt på noen flere kulefendre foran på baugen, begge thrustere maks til BB, av med alle tauene i en fart. SB og BB motor hver sin vei i noen sekunder for å få rumpa litt ut fra brygga og røsket den svære damen akterover klar av brygga. Lite elegant, men det funket bra. Det blir ikke veldig stor sjø i indre oslofjord, men ut Lysakfjorden og i Vestfjorden utenfor øyene i Bærum var det vel opp mot et par meter skikkelig krapp møkksjø som er mer jeg noen gang har sett her tidligere. Ikke noe mas for en såpass stor båt, men det ble noen flotte kaskader av vann som blåste over båten til tider. Endte etterhvert på gjestebrygga i sandvikselva. Der var det nesten andedam. Legg merke til vannstanden. Normal er det nesten 2 meter fra kaikant og ned. Nå var det drøye halvmeteren. Redigert 24.September.2018 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaskazi Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 (redigert) Lørdag snakket med en kar som lå med en 50 fots cabincruiser ved Hanami på Tjuvholmen i Oslo. Han måtte flytte seg pga sjø som slo rett inn i bassenget der. Selv fikk jeg sjøsprøyt i ølen? Redigert 24.September.2018 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.