Jump to content

Problem med TV-mottagning


ebonita

Recommended Posts

Jag har sedan länge haft problem med TV-mottagningen i båten.

 

Jag har hemmahamn i ett område där det sannolikt är god mottagning från de svenska och danska marksända näten. Jag har en liten Banten TV-antenn men har även en Nargus som jag kan koppa in alternativt. Har provat med olika power-inserters som efter vad jag förstår matar antennförstärkare uppe i antennen som sitter på antenn-bågen överst på båten. Det finns två relativt moderna LG TV apparater ombord som båda tar emot lika bra eller dåligt.

 

Jag har gjort allt möjligt ss bytat tv -apparater, haft dit en föregiven /pensionerad/ antenn-expert, dragit om kablar från antennen mm mm.

 

Men problemen kvarstår. Det yttrar sig så att det kan vara normal bild med god kvalitet men så med ett antal sekunders mellanrum så blir bilden rutig och signalen verkar att försvinna ett ögonblick.

Sedan kommer bilden tillbaka och det ok igen att varierande antal sekunder.

Jag har tittat i TVns diagnostik-funktion och där ser man att störningarna i bilden verkar sammanfalla med dippar i något som kallas signalkvalitet.

Se video.

 

2018-09-19 Salongs-TV fluktuerande signalkvalitet - kopia.zip

 

Vet inte om videon kom med...  men jag tog den idag med alla strömkretsar (ss LED-ljus mm) avstängda.

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har ikke en GSM-router stående i nærheten av tv'en? 
På hytta har vi en ICE-router og kan oppleve samme problem som deg, om vi slår routeren av så forsvinner problemet.
Finnes antenner med GSM-filter, man får også løse GSM-filter. Har prøvd med dette på hytta men der hjalp det ikke men det skal også sies at routeren har plass 30 cm fra tv'en.

Link to post
Share on other sites

Tack för svar Autofil, och jo, jag har en router med wifi i båten, men den har jag provat att stänga av - liksom AIS och VHF - men tyvärr, problemet kvarstår oförändrat.

 

Som kompletterande upplysning så kan jag nämna att jag mer än en gång har kunnat se att grannbåten kan titta på tv utan problem.....

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Signalstyrken din ser jo hel grei ut, så dette ser ut som en forstyrrelse. Har du noe utstyr som står på som har termostat, som en vifteovn feks? Kjøleskapet har jo termostat, men den slår jo ikke inn og ut så raskt. Hva med seilbåter med mast tett oppi båten din?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tack för svar Lars,

 

Jaha, det verkar som att Du har kunnat se videon då...

 

Och jag har väl tänkt i samma banor som Du att signalen ser bra ut men reagerat på den ganska regelbundet fluktuerande signalkvaliteten och som sagt när jag har haft båt bredvid mig så har jag kunnat se att dom kan titta på /ostörd/ TV.

 

Så Ditt svar bekräftar ju då att det är störningar man antagligen skall leta efter.

 

TVn drivs normalt av en inverter, men jag har faktiskt gjort det experimentet att koppla direkt på landströmmen och koppla bort båtens landströmsförbindelse under tiden.

Men no success.

Och jag har som sagt försökt att eliminera störkällor ombord ss AIS och wifi.

Men efter Ditt svar är jag ännu mer fokuserad att leta störningar.

Och då efter något som kan störa var femte eller tionde sekund eller vad det kan vara.

På grund av båtägarens något perversa intresse att dra sladdar och koppla olika automatiker och skymningsreläer och kameror etc etc så finns det antagligen mer att gå på. Det finns många system ombord.

 

Och att det är något som följer båten är jag rätt övertygad om för vi tar så att säga problemet med oss när vi flyttar oss.

Så jag kommer att gräva djupare i detta!

 

Men i morgon så sätter vi oss på planet till Kreta, så det blir en vecka i tankeboxen där....

 

Men om Du eller någon annan kan komma med ytterligare inspel under tiden så är jag full av intresse.

 

Tack på förhand!

 

:flag_sw:

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev 50 minutter siden:

jag har faktiskt gjort det experimentet att koppla direkt på landströmmen och koppla bort båtens landströmsförbindelse under tiden.

 

Forsøk med en landstrømsladd direkte til TV'n med landstrøm til el-sentralen bortkoblet. Koble så fra 12V batteriet i båten. Da får du isolert problemet ganske så godt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Svart (redigert)

Tänkte komma med en uppföljning på mina TV-relaterade problem som nu verkar ha fått en lösning.

 

Jag provade under förra hösten vidare med olika eliminerings-övningar enligt Lars H:s förslag, men utan resultat.

 

Sedan nu på försommaren så fick jag för mig att jag skulle byta den 8 år gamla LG_TVn i salongen till en större 32" så jag köpte en ny LG 32LK6200PLA.

 

 

Tanken med detta var att få en större TV som jag även använder som skärm för OpenCPN med AIS när jag kör, och jag hade i utgångspunkten inga tankar på att detta skulle göra att TV-mottagningen skulle bli bättre. Men döm om min förvåning för plötsligt var störningarna - som yttrat  sig som återkommande dippar i signalkvaliteten med samtidiga bortfall av TV-bilden - nästan borta!

 

På min andra TV i sidokabinen som går på samma antenn så var störningarna dock kvar, och jag drog därav slutsatsen, att det var ett störningsrelaterat problem som den nya apparaten uppenbarligen var bättre på att hantera.

 

Jag googlade och hittade att forum för Husbilar där jag fastnade för ett inlägg där någon skrev "det är väl ingen som installerar en TV-antenn utan LTE-filter nuförtiden". Vidare googling på LTE-filter lät mig veta att ett problem har uppstått med störningar på TV-mottagning beroende på att nya 4G och 5G mobilnät ligger allt närmare UHF-tv-kanalerna och att detta botas med ett LTE-filter som skär på 700 eller 790 MHz.

 

Vid ny sökning på TV-antenner för båt med inbyggt LTE-filter så hittade jag bl a Televes OmniNova rundstrålande antenn som var dyr men hade ett bra renomme. Av en händelse så var det en firma i Malmö som hette Satellit-proffsen som sålde den för bra-pris, och det visade sig  dessutom att jag kunde få den med retur-rätt om jag inte blev nöjd.

 

Så jag köpte en sådan och har provade under helgen provat den i olika hamnar på svenska och danska sidan av Öresund, och den verkade hålla vad som lovades.

 

Så /i bästa fall/ så är nog mitt problem äntligen löst!

 

 

:flag_sw:

 

PS jag lyckas inte kopiera in bilder, tidigare har man kunna kopiera in jpg-bilder direkt i inlägget. hur fungerar det nu? Hittar inte anvisning för billede upload.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...