Jump to content

Furuno radar mod.1700 mister radarbildet

7 knop

Recommended Posts

På min tur til Helgelandskysten i sommer sviktet radaren,den er fra 1986 og har fungert veldig bra.

Når jeg slår den på viser den radarbilde i et halvt minutt og så detter bildet vekk gradvis,legger ved 2 bilder som viser dette

Er det noen som skjønner hva som kan være feil ?

WIN_20180823_18_00_01_Pro.jpg

WIN_20180823_17_57_34_Pro.jpg

Stc skal hvertfall være stilt så lavt som mulig, med mindre du ikke er ute i veldig dårlig vær. Tune skal vere nærmest midtstilt. Men tror egentlig ikke det er instillingene som er problemet. Mest sansynlig er magnetronen utslitt. 

Takk for svar Bellen !

Ny magnetron koster ca5000 kr.Da spørs det om det er mer fornuftig å investere i en ny radar til neste sesong. For eksempel Furuno M1815 eller JRC JMA-1032,desse koster ca.25-30000.kr

Er det noen som har kjennskap til desse ?

Bårdp skrev for 15 timer siden:

Prøv nå først å skifte osilatordioden i micen. Den koster nesten ingen ting å ryker oftere en Magnetronen.

Takk for svar Bårdp !

Dette var interessant,skal prøve å skifte denne

Hvor er denne dioden plassert ?

Om du ikke vet det tyder det vel på at du ikke er noen radarreparatør. Og bør kanskje få noen andre til og skifte den og justere opp radaren etterpå. Men den sitter i første blannetrinn og det sitter rett etter TR sellen oppe i antenneenheten. Om du leser gjennom sørvismanualen til radaren bør du nå kunne finne ut av dette. Men uansett o du nå skifter glaystrondioden eller magnetronen må radaren justeres helt opp fra grunnen av og det er kanskje vanskeligere en å skifte selve komponenten.

• 2 years later...
7 knop skrev On 22.9.2018 at 17.40:

Takk for svar Bellen !

Ny magnetron koster ca5000 kr.Da spørs det om det er mer fornuftig å investere i en ny radar til neste sesong. For eksempel Furuno M1815 eller JRC JMA-1032,desse koster ca.25-30000.kr

Er det noen som har kjennskap til desse ?

Heisann! Ser du nevner pris på ny Magnetron her ? kan jeg spørre om hvor jeg kan få kjøpt en ny Magnetron til min Furuno 1700 radar. 

Takk på forhånd! ?