Jump to content

Kan jeg ha hatt uvelkomne gjester i båten? (Luke i front åpen)

Knallipadden

Recommended Posts

Var å fortøtye båten min i forgårs litt ekstra pga. uværet som var meldt i går. Jeg var også en kjapp tur i går rett før det brakte løs skikkelig for å se at alt var ok. Når jeg var i båten i dag oppdaget jeg først at den ene puten i kahytten var veltet. Tenkte ikke mer over det før jeg skulle gå og låse av båten. Da så jeg at hempene til luken i front på båten var åpen. Jeg er ganske sikker på at jeg låste luken sist jeg var på tur med båten. Kan det være at noen har klart å lure opp låsen? Det er to hendler på hver side inne i kahytten. Det var i hvert fall ikke noe som var tatt som jeg kunne se. Hvis det har vært folk har de kanskje bare vært der for å se om de kunne finne noe av interese. 

Slik ser låsen til luken ut, bare mine er i metall. 

32253.jpg

Guest Avmønstret#

Hadde snekke med kalesje en gang i tiden og merket et par ganger at det hadde vært folk i båten, uten å ta noe. Så sånn er det med den saken ;-) 

Trikset er å ikke ha brennevin/alkohol i båten, eller gjemme det så de ikke finner det. Og forøvrig ha så gammel båt med såpass lite flotte saker i at ingen bryr seg men heller går til fancypancy nabobåten ;-) . Og ja, alltid sørge for at en luke eller tilsvarende er lett å få opp uten å ødelegge noe særlig.  

Om det er mulig å åpne låsen til luken og ta seg inn i båten? 

Ikke min båt, men øverste bildet i denne tråden viser samme type luke som er på min båt. Inn forbi vinduet kan man se hempen som er åpen. Det er lett å se at luken er åpen. 

Kjellg skrev for 1 time siden:

Vet ikke helt hva det er å tenker. Enten så har det vært noen der eller så har det ikke vært noen. Om det har vært ubudne gjester der, hva så? Du får heller sikre lukene bedre for ettertiden. 

Det er ikke så kjekt å ha ubudne gjester ombord, hvis det er tilfellet. Derfor er det greit å høre om det er teknisk mulig å bryte opp luken uten å ødelegge noe. I såfall må jeg gjøre noen endringer for å sikre båten bedre, og eventuelt melde fra til båtforeningen for å varsle, og eventuelt høre om det er noen som har opplevd innbrudd eller tyveri fra sine båter. Jeg håper egentlig at jeg bare har glemt å låse luken, men jeg er ganske sikker på at jeg gjorde det sist. Bruker nesten aldri luken da den må låses innvendig, og hvis ikke jeg husker feil sjekket jeg den en ekstra gang før jeg dro sist den ble brukt. Stusset også over sofa puten som var veltet i kabinen. De pleier jeg å være nøye med å sette på plass, og de kan velte hvis man klatrer gjennom luken og ikke vet hvor man skal sette bena. De pleier ikke  å velte av seg selv. Selv ikke i bølger.

Eventuelt kan de ha kommet inn i kahytten via døren inne i båten, men da må de ha dirket opp låsen og låst igjen fra innsiden, for å så ta seg ut gjennom luken. Det er nattevakt i båtforeningen, så det kan jo være de har sneket seg ut luken for å ikke bli sett hvis nattevakten har gått runden på kaien bak min båt. 

Er rolig jeg, men kan jeg unngå at folk tar seg til rette i båten min vil jeg det. Derfor er det greit å vite om noen har opplevd liknende, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å unngå inntrengere. Selv om det ikke er en ny båt er det en del ting av verdi ombord. For eksempel overlevelsesdrakter, fiskeutstyr, vhf, kartplotter, verktøy, stereo, friluftsuttyr, ovner osv. Kan ikke ta med alt av verdi hver gang man skal i båten. Krav i forhold til forsikring er også at verdisaker skal være låst inne. 

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 1 time siden:

Bare tenk på alle gangene det har vært folk ombord, uten å legge igjen spor... 

Ok, ikke la tannbørsta stå igjen i båten uansett ;-)

---

Ingen som har hørt den gamle vandrehistorien? Fra før digitalkamera ble vanlig. 

Hadde vært innbrudd i hytta men merkelig nok var ingenting stjålet eller rota med, selv ikke kameraet som lå der. Så de brukte hytta som vanlig og alt vel. 

Så en dag leverte de filmen i kameraet og se gjennom bildene de fikk. - Familiebilde, familiebilde, bilde av bikkja, og bilde av ræva til en kar med alle tannbørstene i hytta langt oppi rattata. 

Knallipadden skrev for 9 timer siden:

Kan det være at noen har klart å lure opp låsen?

Hvis du med "låsen" mener de håndtakene du har på bildet, burde det ikke være vanskelig å sjekke om de lar seg åpne utenfra.

Om de lar seg åpne klarer du også å åpne dem, og hvis det er tilfelle må du nok bare fortsette å lure på om noen andre har åpnet dem.

Om de ikke lar seg åpne, må de ha stått åpne da du forlot båten sist, og da må du bare fortsette å lure på..................

Jeg tror folk syns dette er morsomt i stedet for å komme med seriøse svar. Jeg lurer som sagt bare på om det er mulig å komme seg inn uten å ødegge noe. Kompis har opplevd det 3 ganger i sin båt. To av gangene gikk det bra men 3 gangen hadde de ødelagt døren, hatt fest ombord og stjålet TVen. Det er ikke akkurat så kjekt... Tror ikke noen genuint syns det er hyggelig hvis uvelkomne folk tar seg inn i båten. 

Jeg har selv opplevd innbrudd i bilen uten at noe annet enn cd spiller ble stjålet. Da var det en gjeng med polske menn som var på raid i Norge, og hadde stjålet fra Øst til vest. De spesialiserte seg på å låse opp biler uten å skade dem. Til og med på lyse dagen på kjøpesenter raidet de biler. De ble tatt, men spilleren min fikk jeg ikke igjen. 

En gang på familie hytten hadde det også vært innbrudd uten at noe ble stjålet. Bare et vindu som var blitt brutt opp. Der kunne man tydelig se merker i karmen etter bruk av verktøy. 

Så ja, jeg har opplevd innbrudd noen ganger, og derfor er jeg på vakt når jeg mistenker at noen har vært inne i båten. Hvis folk syns det er greit å ha folk i sin båt er det opp til de. Jeg ønsker ikke det, og derfor er jeg interessert i erfaringer. For meg ser det vanskelig ut å få opp hempene, men mulig det går an hvis man får en ståltråd mellom glipen på luken. Slik som man gjør på gamle biler når nøkkelen er låst inne. Letteste måten å ta seg inn er vel å dirke opp låsen til kahytten. Der er det bare en lås med liknende nøkkel som det er på innedørene hjemme. 

Guest Avmønstret#

Det som er bra er at han som "kikket" ikke ødela noe i båten din, han satset nok på at du ikke skulle oppdage at de har vært der. Enda bedre var det at han ikke fant noe av interesse. Hvis noen vet, eller ser at det er noe de vil ha i båten din så kommer  seg inn, uansett. Spørsmålet er hvor mye skade de må gjøre for å komme seg inn. 

Så for å svare på spørsmålet ditt, eneste som fungerer er å finne en plass å ha båten hvor en ikke er plaget med uønskede gjester. Utover det er det ikke så mye annet å gjøre enn å ikke ha attraktive ting ombord og ha det sånn at de ikke skader båten om de vil inn i den. 

Om du vil sikre båten din bedre mot innbrudd og få mer skader neste gang er jo opp til deg. Mitt tips, ta med "godbitene" hjem, gjem unna drikkevarer og la ei luke være lett å åpne, akkurat det har du jo på plass allerede forstår jeg ;-). 

---

Det er ikke ok å merke at det har vært folk ombord, men det er nå ikke jordas undergang så lenge ingen skade er skjedd heller... 

synes det er litt dårlig tone i denne tråden. Om man ikke helt ser problemet er det unødvendig med en drøss innlegg som forsøker å latterliggjøre trådstarter. . Slike reaksjoner gjør nok at enkelte kvier seg for å være aktive skribenter her.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Litt må man vel tåle :yesnod:

Jeg klarer ikke helt å lese om innlegget var ment som et spørsmål eller en betraktning. Om det var et spørsmål, så ja - alt kan åpnes. Om det går på denne båten - det må han nesten bare prøve selv. Synes det er ganske umulig å si ut fra innlegget om det er mulig å åpne luka uten å selv ha prøvd. Klarer man å åpne luka, så kan man kanskje sikre den bedre. Man må bare se selv, bruke sin sunne fornuft og vurdere ut fra det. 

Og ja, ubudne gjester ombord er det sikkert mange som har opplevd. Men hva gjør man da? Sikre bedre? Uansett så synes jeg man bare skal slå seg til ro med at et klart svar om det har vært noen i båten, er vanskelig å finne ut av. Tar man sine forholdsregler og sikrer ting så godt man kan, så tror jeg uansett at man er nødt til å leve med en viss usikkerhet om at noen i fremtiden kommer til å besøke båten uanmeldt. Tror dette er en av risikoene man er nødt til å leve med både når det gjelder båt, hus og bil. Vil noen inn så kommer de seg inn, så enkelt er det. 

Er flere tråder her inne på forumet for både kameraovervåkning og i kombinasjon med bevegelsessensor og SMS varsling.  

Endel har klart å få flotte installasjoner uten å bruke en halv formue. Er du usikker og ønsker visshet er vel det veien å gå?

mvh

Tor Arild

Dersom alle hadde tømt båtene sine for verdigjenstander og øl/brennevin ville de nok vært mindre attraktive for uvedkommende, men det vil alltid være gjenstander ombord som er både verdifulle og lett omsettelige for de som ønsker. Vi hadde en som var på tokt i havna hvor båten min ligger for et par år siden. Jeg var en av de heldige som ikke fikk besøk. I tillegg til å forsyne seg med div. gjenstander fra de båtene som ble besøkt ble det også begått en del hærverk langt ut over det som måtte gjøres for å komme seg inn i båtene, som f.eks. å tømme pulverapparat. Da tenker jeg det er lite å hente hos forsikringen hvis man lar en luke være ulåst for å gjøre det lettere for uvedkommende å komme seg inn uten å måtte ødelegge luken først.

Får de med seg en flaske god whisky eller to kan man jo om ikke annet håpe at de blir ufattelig fyllesyke...

Ingen vil vel ha innbrudd, men det er umulig for oss å vite hva som har skjedd eller ikke skjedd i båten din uten info om: båttype, lås på hovedluke, bilde av luke som eventuelt var åpnet. Prøv å tenk etter hvordan du ville prøvd å ta deg inn i båten hvis du glem nøkkel.

Framtia skrev for 1 time siden:

synes det er litt dårlig tone i denne tråden. Om man ikke helt ser problemet er det unødvendig med en drøss innlegg som forsøker å latterliggjøre trådstarter. . Slike reaksjoner gjør nok at enkelte kvier seg for å være aktive skribenter her.

Beklager om mitt innlegg oppfattes  som om det har dårlig tone. Det var slettes ikke meningen.

Det jeg mener er: 

Om trådstarter finner en ståltråd og ser om det er mulig å få den inn får han svar på mye av det han lurer på.

1.   Om ståltråden er umulig å få inn (uten å etterlate spor) vet han at luka ikke er åpnet utenfra.

2.   Om det er mulig å få ståltråden inn (uten å etterlate spor), ja da er det også mulig at fremmede har kommet seg inn i båten gjennom luka.

3.  Om fremmede har klart å dirke opp låsen i døra er svært vanskelig å få bekreftet eller avkreftet. Da må trådstarter være sikker på at ting er            endret inne i båten mens han var borte. F.eks at puten ligger anderledes enn da han sist forlot båten, eller at håndtakene er åpnet fra                      innsiden (hvis de er umulig å åpne fra utsiden. Se pkt. 1).

Håper ikke disse rådene blir oppfattet som spydige, eller at de har en " dårlig tone".