Jump to content

Kan jeg ha hatt uvelkomne gjester i båten? (Luke i front åpen)

Knallipadden

Recommended Posts

Vet ikke hvilken båt TS har men en ting er jeg sikker på. Tyven bruker ikke tid på å dirke opp en luke dersom det er en kalesje han kan skjære hull i for å komme inn. 

Ellers er det jo umulig for andre her inne (som overhode ikke kjenner til båten) å gi et svar på TS sin spørsmål. Da er det kort vei til litt flåsete svar uten at folk mener noe vondt med det.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Knallipadden skrev for 23 timer siden:

Når jeg var i båten i dag oppdaget jeg først at den ene puten i kahytten var veltet. Tenkte ikke mer over det før jeg skulle gå og låse av båten. Da så jeg at hempene til luken i front på båten var åpen. Jeg er ganske sikker på at jeg låste luken sist jeg var på tur med båten. Kan det være at noen har klart å lure opp låsen?

" Alt kan dirkes" opp.

Menneskelig å glemme.

En får ikke svar på hva som er hent her.

Du kan sikre  hempene så de ikke kan dirkes opp, men da kan det forlede en til å bryte opp luka og  mulig han ikke finne noe han trenger.

Valges kval.

Ta verdisaker med hjem. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er en slik båt https://velihavn.no/bat/snekke/scand-25-classic bare at på min åpner jeg vinduet i midten foran nede. Det er ikke luke oppe som på denne. Dette er en litt nyere modell. Luken eller vinduet åpnes med to slike, som på dette vanlige vinduet. Det sitter en på hver side. Vinduet løftes opp for å åpne. 

IMG_20180921_165118.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Det er en slik båt https://velihavn.no/bat/snekke/scand-25-classic bare at på min åpner jeg vinduet i midten foran nede. Det er ikke luke oppe som på denne. Dette er en litt nyere modell. Luken eller vinduet åpnes med to slike, som på dette vanlige vinduet. Det sitter en på hver side. Vinduet løftes opp for å åpne. 

IMG_20180921_165118.jpg

Jeg prøver igjen:

Disse haspene lar seg svært enkelt åpne fra utsiden, dersom det lar seg gjøre å stikke en streng (eller et annet redskap) inn mellom karmen og luken.

Dersom det ikke er mulig å stikke en streng (eller et annet redskap) inn mellom karmen og luken er det umulig å åpne luken fra utsiden uten å bryte opp luken, og da vil det være tydelige spor etter innbruddet. 

Håper dette hjelper deg til å finne ut om uvedkommende har åpnet luken.

Knallipadden skrev On 20.9.2018 at 15.32:

Når jeg var i båten i dag oppdaget jeg først at den ene puten i kahytten var veltet. Tenkte ikke mer over det før jeg skulle gå og låse av båten. Da så jeg at hempene til luken i front på båten var åpen. Jeg er ganske sikker på at jeg låste luken sist jeg var på tur med båten.

Ja, du har hatt uvelkomne ombord i båten (så lenge du ikke selv har glemt luka åpen eller selv har vippet puta over ende). Ting skjer ikke av seg selv.

Hakkannen skrev 1 time siden:

Ja, du har hatt uvelkomne ombord i båten (så lenge du ikke selv har glemt luka åpen eller selv har vippet puta over ende). Ting skjer ikke av seg selv.

Jeg tror det har vært folk ombord men uten å ha stjålet noe. Ofte kjennetegnes denne typen aktivitet med sterk urinlukt fra ulike steder når det blir sommer og varmt igjen, noe som kan være vanskelig å få bukt med. Enkelte legger også ifra seg tyngre ekstrementer der man minst forventer å finne slik.

Vi har luker med "halvåpning og de klarer du ikke å få opp fra utsiden uten å ødelegge dem. 

Til TS: I sommerhalvåret har vi alltid to luker i halvstilling når vi ikke bruker båten og vi åpner da de lukene som er så små at man ikke klarer å krype ut eller inn gjennom dem. For øvrig sender jeg stadig vekk en sofapute eller to i gulvet, ofte uten å legge merke til det, når jeg har det travelt å skal hente noe bak sofaryggen. Den svinger ut og opp.

Redigert av Arne_ (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...