Jump to content

22-50 ft egnet for fiske av kongekrabbe, 25-50 kn, maks 100k.

EpicFaile007

Recommended Posts

Hei. Jeg er en gutt på 19 som er ute etter og kjøpe min første Sjark/Skøyte til eget bruk til firma. Jeg ser det er stort utvalg av skøyter men alle har en ting til felles... De har toppfart på 8-12 Knop...
Jeg fårstår at jeg ikke kjøper en Speedbåt, men jeg skal kjøre langt for og hente teiner, samt til fiskemottak for og levere fisk, og skulle hatt en motor med større fart.
Jeg ser hovedsaklig etter en toppfart på 25-40knop.

jeg har ikke mye erfaring med innensbords motorer, og har egentligt ikke skrud mye på motorer annet en påhengst på egen båt.
Hva må jeg passe på når jeg setter inn større motot?
Det må jo være en grunn til at alle fiskebåter har en toppfart på 10 knop,  og jeg lurer på om det er farligt om jeg bytter dem ut...

Båten jeg tenker og bytte motor på har en 72hk, disel motor som er produsert i Perkis og følger med en 30 Fots Hardangersnekke fra 1965
Her er finn anonse:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126443241

Takk

Skroget på en slik båt hindrer deg i å nå en fart på 25-40 knop uansett hvor stor motor du måtte sette inn. Alt som skjer er at båten bare vil skyve mer og mer vann, den vil aldri gå opp i plan, kalles deplasementsskrog. Søk litt på nettet på denne skrogformen, så finner du mange artikler om fartsområdet for et slikt skrog.

Skal du opp i noe mer enn 10-12 knop må du se etter andre skrogformer. Det finnes hurtiggående sjarker, men jeg antar prislappen er en helt annen. Du må også tenke på et par andre forhold hvis du velger halvplanende eller planende skrog:

- Sikkerhet er viktig på sjøen, hvor godt oppfyller båten (skroget) kravene til værforholdene der du er?

- Driftskostnadene til en stor båt som skal gå i høy fart blir store og vedlikeholdet koster mer. Så sett opp et godt budsjett før du begir deg ut på dette.

Lykke til med eget firma. :)

Har grei kunskap med fisking og har vert på sjøen i over 15 år (Morfar hadde båt som vi var ute med minst 2 ganger i uken) så har god fårståelse med det. Tingen er at vi hadde en større Daycruser som gikk 45 knop, noe som var en viktig ting for oss, med tanke på at vi likte og fiske på åpent hav og få stor fisk, men form å komme dit, måtte vi kjøre 50-75km.
Om jeg skal ha en skøyte som kjører 10 knop, kan jeg ikke fiske på åpent hav og få storfisk, så jeg har planer om og kjøpe en båt jeg har funnet på finn.
Er orginalt en 22fot day cruser, men er bygget om, slik at man har et åpent deck oh halvtak over styrehuset. Det er 150hk motor som medføller. Tror dette er det beste alternativet mitt.

Edited by EpicFaile007 (see edit history)

En deplasementbåt tåler mer dårlig vær da, men jeg ser argumentet med avstander og fart. Denne farten vil dog koste deg mye, og derfor påvirke budsjettet ved både kjøp og bruk.  Dessuten må du ha en bra lastekapasitet for å ha fisk å selge rett og slett. Og da kommer du nok ikke langt med en 22 fot daycruiser er jeg redd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du får ikke noe særlig større fart på en deplasement-båt ved å sette inn en større motor. Farten bestemmes av lengden på båten, etter en viss fart bruker du bare masse drivstoff på å dra båten dypere i vannet og lage større bølger. Det er som du sier en grunn til at båtene du ser på går i den farten de gjør.

Jeg gikk fra 72HK til 100HK og bruker bare mer drivstoff. Det er ikke verdt det rett og slett. Man bytter motor når den man har begynner å bli dårlig eller har havarert. Jeg betalte 150K for en 100HK motor. Så kommer gear, aksling og montering. Da kan du doble prisen. Jeg har ikke byttet propell enda, men jeg er bare en telefon fra Hamar for å gjøre det.

Les deg litt opp på skrogfart, det er den som bestemmer mest hvilken fart du får på båten.

Edited by Midtpinne (see edit history)

Hei, viktig med litt hårete mål! Stå på!:thumbsup:

Noen spørsmål for å skjønne hvor du vil:

Du indikerer å kjøre 60nm tur/retur for å fiske, hvor mye tenker du det vil gå med av drivstoff?

Du nevner at dette er en båt som skal brukes som firmabåt, tenker du at båten skal registreres som fiskebåt?

Forventer du at du skal selge så mye fisk at det dekker driftsutgiftene ++?

Hei. Jeg har tengt og starte fiske med Line og teiner og skulle hatt en båt som både er stor nokk, men og kan kjøre litt fortere en 10 knop.
Jeg vil ha Kongekrabbe som hoved fiske, men drive linefiske på siden for å få både agn, og brukbar fisk til mottak. jeg ønsker en båt som er stor nokk for dette, men som også kan gi litt mer en 10 knop.
Jeg ser ute på finn.no og ser at alle fiskebåter har en toppfart på 10 knop, og har lest litt at det ikke går ann og få dem til og gå raskere (Sette i større motor). Så hva passer meg???
Vil ha båt på 22-50fot som kan tåle 25-50knop, og som har et stort dekk og arbeide på. Pris er også litt viktigt. Ønsker jo ikke at båten koster mer en 100 000.
har vurdert og bygge om en Daycruser eller lignene. Er dette anbefalt?

Om pris er viktig tror jeg i hvert fall du kan kutte av noen fot og knop i toppen av intervallet ditt... Kan ikke huske å ha sett en fiskebåt på 50 fot som gjør 50 knop og koster under 100.000,-. Men så har jeg ikke særlig greie på fiskebåter heller. Om du er praktisk anlagt kan vel ombygging være et alternativ. Et utrolig imponerende prosjekt om nettopp dette finner du i denne tråden:

Jeg tror du har urealistiske forventninger her. En daycruiser har ikke lastekapasitet og sjøegenskaper som egner seg til et slikt bruk. Og den vil ikke klare stort av fart med en last som du faktisk kan tjene noe på. Slik jeg ser det har du to valg her: Det ene er å akseptere en fart på 7-8 knop og kjøpe en solid sjark på 30-40 fot, den andre er å kjøpe en speedsjark I tilsvarende størrelse til 3-5 mill. Så får du regne på om tidsbesparelsen med den siste forsvarer ekstrakostnadene ved investering og skyhøye driftskostnader. Jeg for min del tviler på om dette er tilfelle. Skal regnestykket gå opp må du nok ha lastekapasitet som tillater deg å ligge lenge på feltet og slik gjøre opp for timene til og fra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skal du fiske Kongekrabbe må jo det foregå på øst Finnmarka og de som driver med line der er jo oftest 50 nautiske mil av land der de fisker.  Tror du skal ta deg plass på en fiskebåt der noen måneder så får du et bedre innsyn i hva som skal til. Ta kontakt med en av de som driver for eksempel dra Berlevåg så ordner nokk det seg.

Det du skriver om båt og drift tilsier at du trenger litt erfaring.

EpicFaile007 skrev 11 minutter siden:

hadde det vert muligt og tatt noe slikt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122780194

Og flytte HELE sytrerhuset 1 meter framover, og få større dekk?

Tror du tuller med oss her. Var ikke meningen å leve av dette? En gammel tresnekke med en antikvarisk Marna motor er ikke det du ønsker å være ut ei drittværet med. Du trenger dekksplass, selvlensende dekk og et skikkelig lasterom/fiskekum. Og da er det helt andre båttyper du bør se etter.

Er du seriøs???????

Vil ha noe som går fort, på 22 til 50 fot, til line å kongekrabbe fiske i Øst Finnmark å da til maks 100K???

Så kommer du med link til en gammel sliten tresnekke, med like gammel motor å 7 knop??

Høres ut som du er 17 å sitter hjemme hos mor å drømmer. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

i all hovedsak linket jeg den båten forde noen nevnte og bygge eggen båt/Bygge om.

okey. Alt til siden.
Om jeg ønsker og dra line på 2km, og Kongekrabbe teine (30kg krabbe per teine, og 5 teiner per lenke. 100m mellom hver teine, og er satt 200m dybde)
Hva båt børr jeg bære på utskikk etter?
Er dette noe som hadde funket, eller er det helt feil:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124661358

Er nød å spørre. Har du erfaring fra dette fisket?? Fro seriøst så høres det ut som du har nada peiling på dette.

Å nei båten i linken er til hobby fiske å ikke noe annet. En lenke med teiner på dekk å du har ikke plass til noe mer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Har ikke fisket kongekrabbe før, men har fisket i siden jeg var 3 sammen med min morfar.
Har fisket alt fra makrell til Blålange på nesten 2m oppe i nord norge. Har vert med på kongekrabbe fiske 1 gang da jeg var 12, men dette var en liten båt på 20-25fot.

Har lyst og jobbe med fiske av kongekrabbe, men har ikke mye erfaring...

Hvor mange fot er en ok størelse? Fant en på 33 fot:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124098037

Eventuelt om du kan finne noe for meg som er den type båt jeg trenger (Prisen er ikke så viktig, vil bare se hva type båt som er einet for dette fisket),