Jump to content

22-50 ft egnet for fiske av kongekrabbe, 25-50 kn, maks 100k.

EpicFaile007

Recommended Posts

EpicFaile007 skrev for 3 timer siden:

Har ikke fisket kongekrabbe før, men har fisket i siden jeg var 3 sammen med min morfar.
Har fisket alt fra makrell til Blålange på nesten 2m oppe i nord norge. Har vert med på kongekrabbe fiske 1 gang da jeg var 12, men dette var en liten båt på 20-25fot.

Har lyst og jobbe med fiske av kongekrabbe, men har ikke mye erfaring...

Hvor mange fot er en ok størelse? Fant en på 33 fot:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124098037

Eventuelt om du kan finne noe for meg som er den type båt jeg trenger (Prisen er ikke så viktig, vil bare se hva type båt som er einet for dette fisket),

Denne båten båten har fin størrelse og går fint til det fisket du beskriver. Men farten vil nok  nok begrense seg til det som står i annonsen, uansett hvor stor motor du setter inn. Om du får øket farten med 2 -3 knop, blir dette svært dyre knop pga at drivstofforbruket øker uforholdsmessig mye i forhold til farten.

Du trenger ikke speedsjark til flere millioner hverken til linefiske eller kongekrabbe

Jeg så litt på denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126095673&fks=126095673
Drivstoff vil koste ca 200 000kr per månde (Om jeg bruker alle 320hk, 10 timer hver dag i 30 dager)
Med tanke på at jeg skal bli yrkesfisker, føler jeg at problemer ikke blir penger til og drive båten...
Jo større båt, jo mer disel forbruk, MEN jeg har plass til mer utstyr og fangst...
Ser at minsteprisen for kongekrabbe er 111kr per kilo (om krabben er 1.6-2,2kg. Pris øker jo større krabben er)
Tar man rene utgifter fra båt/drivstoff trenger jeg: 200 000/111= 1800 krabber.
1800 /30 dager= 60 krabber.
Om jeg får 2stk per teine, trenger jeg 30 teiner...
Føler driftsprisen ikke er så mye... Er det noe jeg glemmer her??? (Ja, jeg har ikke mine egne utgifter med, men tenker nå kunn på båt og drift av båten)

Redigert av EpicFaile007 (see edit history)
EpicFaile007 skrev 14 minutter siden:

Ja er nok mye du ikke får med deg. Kjøp du bare denne båten. Så har du båt du kan bo i med kai.

Ikke får du registrert den som fiskebåt(den er strukturert) Det må være en forening eler lag som kjøper den(Les nu annonsen skikkelig)

Ikke må du kjøre båten uten rette papirer da den er for stor.

Så ja er sikkert en kjempe fine fiskebåt dette hehe

Er vel ikke just en 1 manns båt dette heller hehe Så hvor mange hadde du tenkt å ansette ombord?

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Den er jo strukturert, så du kan verken kjøpe den eller bruke den til fiske. Og du må ha sertifikat for å føre den. Dessuten er den vel I største laget for å fiske med alene, så her må det mannskap til. Dessuten koster ikke vedlikeholdet så helt lite på en slik båt. Men diselforbruket kommer nok ikke I nærheten av det du antyder her, så noe er det jo å gå på....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis vi tenker litt høyt:

Kunne dette være en størrelse å tilegne seg erfaring med og så hoppe videre til noe større og mer krevende med tanke på både utgifter og myndighetskrav?

Bare et par eksempler:  https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126283988

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82857571&fks=82857571

Redigert av Gudrun (see edit history)

fikk beskje om at det var for lite, men med tanke på at jeg må bo der oppe i 12 månder før jeg kan fiske kongekrabbe, så tenker jeg på og kjøpe en fiskebåt, og begynne linefiske...

Trenger nokk lange liner, og et par dager på og finne fisken, men ser at Kveite er verdt litt...
så kommer Brosme og Blå Lange... 

Redigert av EpicFaile007 (see edit history)

Se der ja...

Ok.

For noen år siden var det noen ungdommer som reiste nordpå og kjøpte seg sjark for å begynne med kongekrabbe etc..

Ble faktisk en del av en litt større tv-serie av dette.

Finner ikke det igjen akkurat nå. Men de tilegnet seg mye erfaring på både den ene og andre måten. 

Kanskje noe så søke etter og se på?

http://krabbedonna.blogspot.com/p/ms-donna-i-media.html

Vet ikke om denne virker eller man må betale...

https://www.viafree.no/programmer/dokumentar/havets-helter/sesong-1/episode-1

Redigert av Gudrun (see edit history)

Så må du huske på at båten må være fiskeriregistrert og ha fartøyinstruks for å få lov til å fiske. Kjøper du en gammel båt som ikke har fartøyinstruks, så må du rekne med å gå ut med 200000,- for å få den godkjent, om det i det hele tatt lar seg gjøre.

I dag er det vanskelig for ungdommer å komme seg inn i fiskeriet, og etter min mening trenger man minst en million til båt og utstyr før man har noe som er brukendes. 

Skal du virkelig satse så er vell 

https://www.finn.no/129122689

Noe av det billigste og tryggeste du kan få tak i til å starte med. Må vell påberegne en 100k for å få siste godkjenning på plass. Kjent båt så lettere å godkjenne samt det følger med noe sikkerhetsutstyr. Skal du drive med line lønnsomt må du beregne en 300k ekstra i utstyr skal du få det til effektivt. Garn derimot følger det allerede med haler og greier så da trenger du kun garn som er relativt billigere og lettere å fiske med. Siden du ikke har råd til kvote heller er det viktig du får brukt opp kvota på de fleste fiskerier. Juksa er også noe man bør ha til sei/skrei.

Anbefaler sterkt å finne en båt å bli med på først, mye lettere å lære og få tips av en erfaren fisker i 3 måneder enn å bruke 1år på å finne ut av det selv, selv om det kanskje høres "jævla kult ut".

Lykke til!

hvor holder du til i landet?  

Hva med å starte med taskekrabbe feks  - burde være rimeligere å komme igang med enn kongekrabbe på finnmarka tenker jeg..?  
https://www.kystmagasinet.no/nyheter/fiske/taskekrabben-en-undervurdert-krabat/

Ellers støtter jeg forslaget med å være med annen båt først for å lære

Et søskenbarn av meg begynte med slikt fiske i godt voksen alder med en 20 fots Rana med utenbords motor. Han ble fort lei av å betale bensinregninger, så gikk fort over til sjark med Sabb diesel og 6-7 knops fart

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kan jeg spørre om hvor du holder til? Øst for 26 grader så må du vel være bosatt der for å få lov til å fiske. Og det er ikke nok å melde flytting. Jeg vet en som prøver å komme seg inn på krabbefiske, har meldt flytting og leid seg hus i området, men det holdt ikke. De skulle faktisk også ha kontoutskrift for å se hvor han bruker pengene sine. Streng regulering for et lukrativt fiske. Nå fisker han på den frie kvoten vest for 26 grader, men noen gullgruve er det foreløpig ikke. I tillegg er det veldig mange båter som prøver lykken på frikvoten. Så må du også huske på at dette er et meget værutsatt område, så du må ha en god og stabil båt av en viss størrelse. Vest av Havøysund og ned mot Hammerfest er det ikke noen mengder krabbe å snakke om - foreløpig. Enkelt skal det ikke være...

har ikke vert ledig i helgen pga jobb.

Jeg har tengt mye på taskekrabben, men med en pris på 10kr kg, og alle utgiftene vill jeg heler satse line og garn fiske ettersom fangsten er endel større.
Har fisket taskekrabbe LENGE, og for at det skal være prifitabelt fra min side, må jeg nokk flytte, ettersom at krabben i området mitt veier 500g-1000g per, og det er et MIRAKEL om du får mer en 10stk per tegne...

Om jeg skal drive krabbefiske må jeg nokk ha såpass mye utstyr at jeg ikke får tid til og trekke alle.

Grunnen til at jeg ville starte med Kongekrabbe er forde det er større verdi i krabben, og man kan få flere i teina en 2stk... (Kan variere men du fårstår teiningen)

Grunnen til jeg ville ha en Daycruser til krabbefiske er forde en Daycruser på 25 fot, ombygget ikke koster mer en 100k, og har mye plass (Tenker på de større båtende da), og som har litt hk, samt fart. Om jeg skulle ha fisket i mitt område, måtte det ha blitt en slik løsning....

jeg bor i i stavanger, 20 min med hurtigbåt...

jeg har sendt et par mailer rundt, og vet aty Innvasjon Norge kan hjelpe meg økonomisk, og at både dem og fiskedirektoratet annbelafer at jeg starter med Line fiske (5-10km Line) og/eller garm (2-5km garn lengde Totalt).
En båt til dette kan jeg få lån til, sålenge jeg har en buisnis paln som er realistisk iforhold til inntekt, utgifter, utstyr, forventet fangst og eventuelle planer om disse tngene ikke blir slik vi håpre.

jeg ønsker en større båt (30-50 fot) forde:
1. Båten har stor kapasitet i både arbeidsplass, lagring av fangst og mulighet for større last.
2. Når jeg driver storfiske,vil det ikke være problem for meg og dra opp 2-3 tonn fisk fra havet, med tanke på at båten er lagedt for slike laster, og hardt arbeid i mange timer.
3. Om jeg skulle starte med Garn OG Line, anbefales det en 30 fot båt for linefiske, ettersom utstyr kan ta mye plass. En auto Biter, Line splitter, linehaler og magasin til lagring av liner tar litt plass, og om jeg ønsker og  ha garn i tilleg, blir det liten plass og jeg har noe mindre en 30 fot.
4. Om jeg ønsker og jobbe med teiner i fremtiden (Da rettet mot kongekrabbe) Må båten være 30-50 fot for å være godskjent for teinefiske etter kongekrabbe.
Andre ting er jo at slike teiner er store, og selv om dem er sammen slåbare, vil 50 teiner være tungt og store.
5. Jeg ønsker og ha folk med på båten, som venner, lærlinger eller leie ut til fiskere. Og ha en båt der det er plass til et mannskap (2-5) + ha nokk plass til og arbeide er en grei ting og ha...
6. Det og OPPGRADERE senere vil bare koste meg mer... Idag ligger prisene for en godskjent fiskebåt på 1 mill, og om jeg skulle solgt båten, for og dermed kjøpe større er botrkastede penger tatt i betrakning at jeg må mest sansyneligt kodkjenne den nye + eventuelt ny kvote pga større båt (Leste at kvoten er kunn gyldig til en viss størelse båt, men noen untak.)

Tenker og kjøpe meg en 35-45 fots fiskebåt med god plass på dekk.

Joda, kjenner til ordningen. Svigerbror min har lån der, men det koster et par, tre hundre tusen i året bare i renter. 

Du har ikke tenkt å hive deg med en annen båt nå i starten, bare for å lære og å bli kjent? Vet at de som prøver seg bruker mye tid bare på å lete etter krabba og for å late seg mønsteret for hvor den ferdes. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...