Jump to content

Lekkasje fenderlist,vil dreneringshull hjelpe på denne type(bilde)?

Goodspeed

Recommended Posts

Jeg får vann inn i båten bak når det regner, spesielt når det styrtregner. Jeg ser det kommer langs siden uten å se noe klart nøyaktig hvor, og jeg mistenker at det kan komme gjennom fenderlist. Jeg skal tette med tec7. I tillegg har jeg lest tips om å bore dreneringshull i underkant. Spørsmålet er da om det da gjelder denne type fenderlist, eller er det da snakk om en annen type? IMG_7857.PNG.11e3d9dd8136aca3fb7cbe8df1b52066.PNG

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Når du skriver å legge på Tec7, hvor har du tenkt å legge på det? Å legge på mellom lista i overkant mot skrog er ingen god løsning. Fenderlist er løs, og beveger seg etter temperatur. De ganger jeg har hatt lekkasje har det vært mellom skrog og overbygg. Da må lista løsnes og fuge på nytt mellom skrog og overbygg.

Jeg har makan list som deg, og det er drenneringshull for hver 50cm ca.

tenkte å fylle i i overkant. Skjønner at det ikke er optimal løsning, og at å ta av og fuge på nytt er beste løsning. Men det er et litt stort arbeid, og nå for tiden så bøtter det bare ned her, slik at jeg tenker det er bedre med en quick-fix enn ingenting nå. Skjønner at den beveger seg, men har lest om flere som har fått utbedret, om ikke eliminert, problemet med den løsningen. 

Men om det allerede er dreneringshull på den, så kan jeg jo sjekke at de ikke er tett også. i den grad dette kan sjekkes?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

For mange år siden kjempet jeg med samme problemet.

Etter noe detektivarbeid med spyleslange fant jeg synderen, var ventilen i skutesiden. Vannet rant inn forbi rillene og videre inn i båten.  Demonterte den (ventilen er i to deler),fuget med hvit tetningsmasse på alle mulige tenkelige plasser vannet kunne ha mulighet til å renne inn og monterte igjen. Potte tett.

Men kan jo være du har lekkasje andre plasser.

Snartbåt? skrev for 1 time siden:

Dreneringshull er synlig fra undersiden av fenderlist. Å fuge mellom overbygg å fenderlist vil nok ikke hjelpe.

Hvis du klarer å varme fenderlist klarer du kansje å ta den av kanten?

Tror jeg får prøve dreneringshullene først, gitt været ute for øyeblikket. :)

Gudrun skrev 1 time siden:

For mange år siden kjempet jeg med samme problemet.

Etter noe detektivarbeid med spyleslange fant jeg synderen, var ventilen i skutesiden. Vannet rant inn forbi rillene og videre inn i båten.  Demonterte den (ventilen er i to deler),fuget med hvit tetningsmasse på alle mulige tenkelige plasser vannet kunne ha mulighet til å renne inn og monterte igjen. Potte tett.

Men kan jo være du har lekkasje andre plasser.

Akkurat dette er noe jeg lurte på, om den var i to deler. For jeg har fuget rundt ytterkanten på luftinntaket, men jeg også såg ved nærmere øyesyn at den kunne se ut til å ha to deler. Kanskje jeg må gå litt til verks på denne også! Takk for tips.

Alfredo skrev 31 minutter siden:

Havde samme problem på min Viksund 900 Futura. Efter at have renset dræneringshullerne med trykluft forsvandt lækagen!

MVH

Alfredo

Ja, tror dette skal bli aller første jobb!

Goodspeed

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos deg, men den jeg kjempet med hadde en "plastboks" på innsiden.

Plastboks med stusser som kunne enten stå slik eller koble fleksible slager på.

Festet vha. samme gjennomgående skruene som holder dekselet på utsiden.

Fant ikke den du har i plast, men en annen for å illustrere hvordan den så ut, ja den som er "inne i båten".

https://webshop.nettbaat.no/products/--luftekasse--enkel-og-dobbel

Edited by Gudrun (see edit history)

Prøver med litt fuging på alle gjennomføringer nå og ser om det hjelper. Når det gjelder fenderlisten, så er det altså ingen synlige dreneringshull. Når jeg dro ut lista litt rant det ut mye vann. Kan det da hjelpe å rett og slett bore noen bak på

undersiden av listen?

Goodspeed