K. Hauge Startet 22.September.2018 Del på Facebook Startet 22.September.2018 Hei Det ser ut til at det kommer saltvann over i ferskvannsdelen på min TAMD 40 B. Nivået stiger i tanken, det smaker salt og det er tendenser til rust og saltavleiring i påfyllingslokket. Er dette mulig, og hva kan være årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Lekk innsats i varmeveksler kanskje. Der sjøvannet går gjennom for og kjøle ned ferskvannet Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Normalt sett forsvinner da ferskvannet da det er høyere trykk på ferskvannskretsen når motoren er varm men alt kan jo skje. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Tja, dette er vel samme problemet vi har hatt innom her og gamle Båtplassen i over 15-20 år. Av med påfyllingslokket, start motor. Stiger nivået for å renne over? Mest sannsynlig lekk kjølerinnsats. Ikke få som har opplevd dette. Har du det er det på tide å gjøre noe snarest mulig siden motoren din er da en sjøvannskjølt motor med alt det medfører. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 Er det noen måte jeg kan "spyle" gjennom ferskvannsystemet? Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Opplevd det samme, defekt varmeveksler. alt 2. lekkasje fra varmtvannsbereder, skjekkes enkelt ved stenging av inn/ut ventiler Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 (redigert) Høres ut som varmeveksler, ja. Varmtvannsbereder går det normalt ferskvann i varmekolben på. Det begynner å bli vanskelig å få tak i vekslere nye til disse maskinene. Du har vel 2? Sitter en i manifolden også, eller husker jeg feil ? Redigert 22.September.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 Tror nok det er varmeveksleren siden vannet blir salt. Men hvordan gjør jeg ferskvannskretsen rein for dette saltvannet? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 (redigert) Kortsversjon Fyll opp med ferskvann og radiatorens. Kjør motoren så varm at termostaten åpner og tap ut etter motoren blir kaldt nok Fyll på frostvæske og ferdig. Redigert 22.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 Tusen takk for grei veiledning. Jeg bør vel stenge kranen til saltvannsinntaket? Sitér dette innlegget Link to post
Sisu_ Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 (redigert) Høres ut som det er greit å skylle gjennom med Salt-X. Redigert 22.September.2018 av Sisu_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 23.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2018 Hvor får man tak i SaltX ? Sitér dette innlegget Link to post
Sisu_ Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 K. Hauge skrev 1 time siden: Hvor får man tak i SaltX ? www.dtv-norge.no/salt-x Sjekk forhandlerlista. Jeg har brukt det til å spyle båten når jeg kommer tilbake til hjemmehavn. Det virker helt utrolig til det. Vet det blir brukt offshore, i oppdrett, og noe i båtbransjen. Tenkte prøve å rundkjøre det i sjøvannskretsen før konservering med frostvæske i år. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Nytter ikke bare med en rens vist varmeveksler lekker. Den må demonteres og loddes eller byttes. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 23.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2018 Jeg skal ta av varmeveksleren og sørge for at den blir loddet eller byttet. Men det er jo kommet saltvann i ferskvannskretsen. Så før jeg tar av varmeveksleren: Er det noe jeg må gjøre med dette "brakkvannet" nå, eller kan jeg vente til varmeveksleren er tett og på plass igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.