Jump to content

Saltvann over i ferskvannet på Volvo Penta Tamd40B?

K. Hauge

Recommended Posts

Hei

Det ser ut til at det kommer saltvann over i ferskvannsdelen på min TAMD 40 B. Nivået stiger i tanken, det smaker salt og det er tendenser til rust og saltavleiring i påfyllingslokket. Er dette mulig, og hva kan være årsaken?

Tja, dette er vel samme problemet vi har hatt innom her og gamle Båtplassen i over 15-20 år.

Av med påfyllingslokket, start motor. Stiger nivået for å renne over? Mest sannsynlig lekk kjølerinnsats. Ikke få som har opplevd dette.

Har du det er det på tide å gjøre noe snarest mulig siden motoren din er da en sjøvannskjølt motor med alt det medfører. 

Høres ut som varmeveksler, ja. Varmtvannsbereder går det normalt ferskvann i varmekolben på. Det begynner å bli vanskelig å få tak i vekslere nye til disse maskinene. Du har vel 2? Sitter en i manifolden også, eller husker jeg feil ?

Edited by Worry II (see edit history)
K. Hauge skrev 1 time siden:

Hvor får man tak i SaltX ?

www.dtv-norge.no/salt-x

Sjekk forhandlerlista. Jeg har brukt det til å spyle båten når jeg kommer tilbake til hjemmehavn. Det virker helt utrolig til det. Vet det blir brukt offshore, i oppdrett, og noe i båtbransjen. Tenkte prøve å rundkjøre det i sjøvannskretsen før konservering med frostvæske i år.

Jeg skal ta av varmeveksleren og sørge for at den blir loddet eller byttet. Men det er jo kommet saltvann i ferskvannskretsen. Så før jeg tar av varmeveksleren: Er det noe jeg må gjøre med dette "brakkvannet" nå, eller kan jeg vente til varmeveksleren er tett og på plass igjen?